Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Flash og digi-kamera
Fra : Kaj E. Sørensen

Dato : 18-11-01 10:52

Hej Gruppe!

Jeg har et Olympus 2040 digitalkamera. Dette kamera har et stik for
tilslutning af ekstern flash. Det er et fempolet stik, og mit spørsmål er,
om jeg på en eller anden måde kan anvende min iøvrigt udmærkede stavflash
hertil?
Olympus anbefaler selvfølgelig deres egen flash, som er designet til
formålet. Hos fotohandleren siger de (lidt vagt) noget om, at det er fordi
chippen ikke er så god til almindeligt flashlys. Er der ikke en eller anden
her i gruppen, som har praktiske erfaringer med digitalkamera og flashlys,
og som vil have ulejlighed med at vejlede mig.
På forhånd tak.

Venlig hilsen
Kaj

Fra : hss

Dato : 18-11-01 15:26

Hej Kaj.

Jeg har et Olympus C2500L som også kan tilsluttes ekstern flash. Olympus
laver en FL40 til digitalcam, men den koster omkring 3500,- fra ny, så der
er råd til lidt eksperimentering.

"foto folkene" i Photocare sagde man ikke kunne anvende andet end den
digitale model, men det passer altså ikke helt. Hvis man kører kameraet
manuelt og indstiller blitzen til at køre efter kameraets indstillinger,
altså manuelt, kan man få udemærket resultater. Går og venter på et
blitzkabel, således jeg kan skyde i andre retninger og få et bedre resultat.
Har anvendt en gammel Metz blitz til forsøget, bl.a. i forbindelse med
portrætfotografering. Det gik nogenlunde - mangler det kabel!

Det eneste råd er at prøve sig frem og finde ud af hvor det bedste resultat
kommer - og held og lykke.

Med venlig hilsen

En ren amatør - http://www.fotokritik.dk/pics/2190.jpg

Henrik