Kabler?
Fra : Den Uvidende!

Dato : 17-11-01 20:35

Jeg har et vist nok ret simpelt spørgsmål: Hvad er forskellen mellem
et twisted-pair og et cross-over kabel? For der er er en forskel,
ikke?

Jeg har to stk.:

3Com EtherLink 10/100 PCI NIC (3C905-TX)

som jeg gerne skulle have forbundet (to PC'er med Win98SE) - hvilket
kabel skal jeg bruge?

Enhver hjælp vil blive påskønnet. Tak!

mvh
per

Fra : Lasse Birnbaum Jense~

Dato : 18-11-01 05:53

crossover.

Fra : Henrik Dissing

Dato : 17-11-01 21:00

On Sat, 17 Nov 2001 20:34:48 +0100, Den Uvidende! wrote:

>Jeg har et vist nok ret simpelt spørgsmål: Hvad er forskellen mellem
>et twisted-pair og et cross-over kabel? For der er er en forskel,
>ikke?

Jeg er ikke nogen netværkshaj, men denne her tør jeg godt byde ind på:

Det er ikke et spørgsmål om forskellen imellem to slags kabler, men derimod
to forskellige egenskaber.

Twisted-pair hentyder til at de 8 ledere i kablet er snoet parvis for at
afskærme dem fra hinanden. Alle kabler med RJ-45 stik er så vidt jeg ved
twisted-pair

Cross-over, eller krydset, betyder at stikkene i hver ende af kablet er
"spejlvendt" monterede. I et ikke-krydset kabel er de ens.

>Jeg har to stk.:
>
>3Com EtherLink 10/100 PCI NIC (3C905-TX)
>
>som jeg gerne skulle have forbundet (to PC'er med Win98SE) - hvilket
>kabel skal jeg bruge?

Hvis du vil forbinde to NIC's direkte for at skabe verdens mindste netværk,
skal du bruge et krydset, twisted-pair kabel. De lige kabler anvendes f.eks.
når man forbinder en NIC med en hub eller en switch.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Den nu knapt så uvid~

Dato : 17-11-01 22:53

On Sat, 17 Nov 2001 21:00:12 +0100, Henrik Dissing <hendis@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>skal du bruge et krydset, twisted-pair kabel. De lige kabler anvendes f.eks.
>når man forbinder en NIC med en hub eller en switch.

Mange tak! Jeg havde det på fornemmelsen. Så har fjolset hos
EDB-Kompagniet i Odense sgu solgt mig det forkerte kabel.

Og jeg har kæmpet med skidtet siden fredag eftermiddag.

Sådan noget l...!

mvh
per