Lille mundruger ??
Fra : Finn Jensen

Dato : 17-11-01 18:17

Hej,

I jagten på min specielle plante faldt jeg over Bonnie Dyrecenters
hjemmeside hvor de, i mine øje i hvert fald, beskriver en cichlide som de
kalder Lille mundruger ( se side :
http://www.bonniedyrecenter.dk/showart.asp?artID=49 ) .
Men på siderne skriver de følgende : " Da denne lille cichlide fra de
østafrikanske floder kom til Europa, vakte den stor interesse blandt
akvarister " men længere nede på siden står der " Fra Tanganyikasøen,
Victoriasøen og især fra Malawisøen er de kommet i en endeløs strøm. Desuden
har de afrikanske og sydamerikanske floder bidraget med enkelte mundrugende
arter. ". Jeg fandt navnet : Pseudocrenilabrus multicolor og en søgning via
googles ledte mig hen på fishbase.org og her kalder de den Egyptian
mouth-brooder og skriver endvidere at den kommer fra disse områder : Africa:
Nile River system, Lake Albert, Semliki River, Lakes Victoria and Kyoga,
Malawa and Aswa Rivers Lake George, Lake Nabugabo, swampy lakes Kachira,
Kijanebalola and Nakavali which lie between Lakes Edward and Victoria.

??....Nu er jeg total lost !. Er her tale om en vidt udbredt fisk eller blot
en meget stor art/familie ??

Jeg spurgte en gang for noget tid siden her i NG om en lille cichlide der
var mundrugende men fandt ikke rigtig den gang den fisk jeg gik efter men nu
fandt jeg endelig denne " lille cichlide " jeg tænkte på som passer fint ind
hos mig.

Spørgsmålet er så : Lille mundruger ??. Kan nogen komme det navn lidt
nærmere evt. et link med billeder ??

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-11-01 19:17

Finn Jensen <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en
> [...]
ind
> hos mig.
>
> Spørgsmålet er så : Lille mundruger ??. Kan nogen komme det navn lidt

Nu er de oplysninger der står på bonnies hejmmeside nok heller ikke de
mest præcise, der findes,
og for langt de fleste akvarister, er det også nok det der står.

Den pasus med Malawi og Tanganyika søen, må høre til det mere generelle
om mundrugere, for som
du ved er alle ciklider i Malawisøen mundrugere, og en del af dem fra
Tanganyika søen ligeså.

Navnet er korekt, men et er hvad de populært kalder den i England, et
andet er hvad de kalder den herhjemme,
derfor kan vi ikke komme uden om at de latinske navne er smartest at
bruge.

Der er også en anden lille mundruger i samme familie, som måske er
flottere, Pse. nicolsie (tror jeg nok)
der er markant forskel på hannen og hunne i størrelsen.

Carsten

Fra : Finn Jensen

Dato : 17-11-01 20:13

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> flottere, Pse. nicolsie (tror jeg nok)
> der er markant forskel på hannen og hunne i størrelsen.

Mener du Pseudocrenilabrus nicholsi ??.
Jeg søgte via googles og fandt 78 sider hvoraf mere end 95 % var på et eller
andet komplet uforståligt sprog !. Men jeg fladt over en engelsk sproget
side som blot nævnte den som at komme fra Afrika. Ordet Afrika er gået igen
på de fleste sider men jeg har dog på ingen af siderne fundet ud af om
Pseudocrenilabrus nicholsi kommer fra Malawi eller Tankanyika søen ??.

En anden forstålig side var en norsk forhandler side der skrev at prisen er
125,- norske kroner pr. styk.

Ikke andet kunne jeg finde ( Læs : forstå)

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Carsten Gall

Dato : 18-11-01 01:54

> [...]
er
> 125,- norske kroner pr. styk.
>
> Ikke andet kunne jeg finde ( Læs : forstå)

Ja, men hvor den kommer fra præcist ved jeg ikke, men den kommer ikke fra
nogen af de nævnte søer.
Og prisen burde ikke så høj, som den du har fundet i Norge.

Carsten

Fra : Finn Jensen

Dato : 18-11-01 07:28

> Ja, men hvor den kommer fra præcist ved jeg ikke, men den kommer ikke
fra
> nogen af de nævnte søer.
> Og prisen burde ikke så høj, som den du har fundet i Norge.

Jeg fandt via googgles en masse på "Pseudocrenilabrus" op artiklen på :
http://www.petsforum.com/cichlidroom/articles/a046.html nævner at arten
kommer fra The Great Lakes of Africa. Det er jo et vidt begreb ?

Men på : http://www.aka.org/TBAS/Pseudonicholsi.html nævnes The Great Lakes
of Africa også og i parantes står der (Lake Tanganyika, Lake Malawi, Lake
Victoria), så arten "Pseudocrenilabrus" er tilsydenladen vidt udbredt over
det meste af Central Afrika.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Pyros

Dato : 20-11-01 09:54

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote in message

> [...]
> Victoria), så arten "Pseudocrenilabrus" er tilsydenladen vidt udbredt over

Hej Finn

Jeg har selv været på kig efter denne fisk, og den hedder ægyptisk
mundruger, og kommer fra de ægyptiske floder. Den udseende varier krafigt,
alt efter hvilken del af floden den stammer fra, og de har forskellige
'efternavne' derefter. Den mest almindelige herhjemme er multicolor
(latinnavn) hvor hannen er regnbuefarvet, og hunnen er beige med en brun
stribe midt på kroppen vandret. Jeg havde special udkig efter de blå og grøn
farvede arter. Jeg kigger lige op på det og kommer med nogle mere precise
navne til dig.

Pyros

Fra : Carsten Gall

Dato : 20-11-01 10:13

Pyros <pyros@mail.dk> skrev i en news:5SoK7.27$9o3.1472@news.get2net.dk...
> "Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote in message

> Lakes
Lake

Jeg så lige igår Pseudocrenilabrus nicholsi i Planteimporten til den
lave pris af 35 kr på stk.

Carsten

Fra : Finn Jensen

Dato : 20-11-01 12:28

> Jeg så lige igår Pseudocrenilabrus nicholsi i Planteimporten til
den
> lave pris af 35 kr på stk.

Det lyder billigt

Nogen som har en idé om størrelsen på akvariet de trives i ??

Jeg påtænker kun at holde en enkelt han samt 1 - 2 hunner i akvariet og
ingen andre fisk.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Carsten Gall

Dato : 20-11-01 12:54

> [...]
>
> Nogen som har en idé om størrelsen på akvariet de trives i ??
>
> Jeg påtænker kun at holde en enkelt han samt 1 - 2 hunner i akvariet og

Jeg vil mene at et 128L kan gøre, hvis de får for lidt plads, kan der
opstå ballade,
når hunnerne ikke kan komme langt nok væk fra hannen.

Carsten

Fra : Finn Jensen

Dato : 20-11-01 13:19

> Jeg vil mene at et 128L kan gøre, hvis de får for lidt plads, kan der
> opstå ballade,
> når hunnerne ikke kan komme langt nok væk fra hannen.

OK takker
Havde håber på et omkring det halve kunne gøre det da jeg lige har sådan et
tomt og i overskud. Men så skal jeg nok kun have 1 hun og en del
skjulesteder hvis det skal gå ?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Carsten Gall

Dato : 20-11-01 14:17

> [...]
et
> tomt og i overskud. Men så skal jeg nok kun have 1 hun og en del

Tvært imod!!
Hvis du kun har et par, så har den stakkels hun ingen chance for at få
bare 30 sekunders fred,
hvorimod jo flere hunner der er, jo mindre bliver hver enkelt jaget, lig
med mindre stress!
Selvom du indretter akvariet med, efter din mening mange skjulesteder, så
er det ikke ret mange der faktisk
opfylder fiskenes krav, samtidigt skal du tænke på at fiskene er i
akvariet hele tiden, og har ikke ret meget andet
at lave end æde og undersøge akvariet. De kender som deres egen
bukselomme.
Derudover skal du jo også lige være opmærksom på at jo flere sten/rødder
du stopper ned i akvariet, jo mindre vand
kan der være, det betyder igen at vandkvaliteten hurtigt bliver elendig,
med de farer det indebærer.

Carsten

Carsten

Fra : Finn Jensen

Dato : 20-11-01 14:33

> [...]
> bare 30 sekunders fred,
> hvorimod jo flere hunner der er, jo mindre bliver hver enkelt jaget,

/klip/

Jeg takker for svaret og tror jeg lader Lille mundruger ligge indtil jeg får
det rette akvarie størrelse.

Jeg gik fejlagtig udfra at den mængde vand som selskabsfisk kan gå i også
gjalt for cichlider, men det er jo klart jo mere plads jo bedre dog skal der
også være mening med galskaben

Egentlig af samme grund som det du siger med flere hunner for det gjorde jeg
ved mine honning guramier -1 han + 3 hunner og det ser ud til at være i
vinkel og haramet er i harmoni . Omvent så går mine alto´er parvis. Men
der er jo sikkert stor forskel på adfærden inden for fiskeverden.

Men nu jeg lige har fat i cichlider...så dette her drømme akvarie jeg vil
have.....hvor meget vand pr. fisk når vi snakker cichlider generalt, skal
jeg så regne med ?. Størrelse mæssigt vil jeg ikke over 15 - 20 cm. på
udvokset fisk.

Og kan man blande cichlider sammen eller skal de gå arts mæssigt sammen ?.
Det bliver enten Tanganyika eller Malawi men ikke en blanding af de to.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Carsten Gall

Dato : 20-11-01 23:12

> [...]
> have.....hvor meget vand pr. fisk når vi snakker cichlider generalt, skal
> jeg så regne med ?. Størrelse mæssigt vil jeg ikke over 15 - 20 cm. på

Det kan man ikke give nogen retninglinier på, for det kommer helt an på
hvilken art der er tale om,
nogle kræver store territorier, andre har mindre eller slet ingen

> Og kan man blande cichlider sammen eller skal de gå arts mæssigt sammen ?.
> Det bliver enten Tanganyika eller Malawi men ikke en blanding af de to.

Det optimale er en slags fisk i et akvarie en andne slags i et andet, men
jeg har dog gennem
flere år haft en blanding, af Malawier og Tangaynikaer, og det unden
nogen problemmer.

Men jeg vil ikke anbefale at blande sø ciklider med sydamerikanske.

Carsten

Fra : Finn Jensen

Dato : 21-11-01 08:17

> Det kan man ikke give nogen retninglinier på, for det kommer helt an på
> hvilken art der er tale om,
> nogle kræver store territorier, andre har mindre eller slet ingen

OK, lyder rigtig.
Hvis jeg går efter de mere fredelige arter som ikke er al for slemme til at
slogs og til at danne de store territorier, hvilken artes / familier skal
jeg så hen imod ?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Carsten Gall

Dato : 21-11-01 11:11

> [...]

at
> slogs og til at danne de store territorier, hvilken artes / familier skal

Der skal du have fat i en som ved noget om sydamerikanere! Der er jeg ret
blank

Carsten

Fra : Jesper Bohmann

Dato : 20-11-01 16:09

Jeg havde samme kombo 1.2 i et 60L for nogle år tilbage og de gik
sammen med nogle kobbermaller uden problemer og de ynglede villigt

Mvh.
Jesper

On Tue, 20 Nov 2001 12:28:27 +0100, "Finn Jensen"

Fra : Finn Jensen

Dato : 20-11-01 16:21

"Jesper Bohmann" <maredk@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Jeg havde samme kombo 1.2 i et 60L for nogle år tilbage og de gik
> sammen med nogle kobbermaller uden problemer og de ynglede villigt

Så skulle det nok kunne lade sig gøre alligevel

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : PS

Dato : 20-11-01 16:59

> "Jesper Bohmann" <maredk@yahoo.com> skrev i en meddelelse
>
> Så skulle det nok kunne lade sig gøre alligevel
>

> --
> Venligst
> Finn Jensen

Hej Finn!
Prøv at kik på denne artikel. Her står der bl.a. lidt om pladsforholdene og
så endda på et sprog som selv du kan læse .
http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel_90.asp?NR=9407&LOPNR=6

Hilsen Per Strandhauge

Fra : Finn Jensen

Dato : 20-11-01 17:36

"PS" <bassist@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> så endda på et sprog som selv du kan læse .

SUPER .

Jeg syntes godt om P. multicolor mulitcolor og P. nicholsi så disse to skal
der kigges nærmere på.
Og tager jeg brillerne af når jeg måler akvariet så skulle det passe til et
par

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : PS

Dato : 20-11-01 20:48

> [...]
skal
> der kigges nærmere på.
> Og tager jeg brillerne af når jeg måler akvariet så skulle det passe til

Hej igen Finn!
Nu har jeg lagt 3 billeder af mine mundrugere ud i dk.binaer til dig. De 2
af billederne viser en han, hvor du tydeligt kan se de blå læber. Det sidste
billede er af en hun med munden fuld
Hilsen Per.

Fra : Finn Jensen

Dato : 21-11-01 08:15

> [...]
> Nu har jeg lagt 3 billeder af mine mundrugere ud i dk.binaer til dig. De 2
> af billederne viser en han, hvor du tydeligt kan se de blå læber. Det

Hej Per,

Fine billeder. Men hvilken Pseudocrenilabrus er det ??

Det ligner et selskabsakvarium du har fiskene i. Der det godt ?. Jeg havde
påtænkt noget med lyst fint grus da jeg har læst at Lille Mundruger gerne
ville grave og rode i bunden og så nogle stensætninger og enkelte planter.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : PS

Dato : 21-11-01 11:44

> "PS" <bassist@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> sidste
>
> Hej Per,
>
> Fine billeder. Men hvilken Pseudocrenilabrus er det ??
Det skulle være Pseudocrenilabrus multicolor multicolor (Hvis
akvarieforretningen talte sandt)

> Det ligner et selskabsakvarium du har fiskene i. Der det godt ?
Ja, det er et selskabsakvarium de går i. Det virker fint hos mig. Det er
dekoreret med trærødder og stensætninger. Der er rigtig mange skjulesteder
for fiskene.

Jeg havde
> påtænkt noget med lyst fint grus da jeg har læst at Lille Mundruger gerne
> ville grave og rode i bunden og så nogle stensætninger og enkelte planter.
Ok, grusfarven er vel smag og behag. Jeg kan bedst lide den mørke grusbund.

> Venligst
> Finn Jensen

Hilsen Per.

Fra : Finn Jensen

Dato : 21-11-01 11:53

> Det skulle være Pseudocrenilabrus multicolor multicolor (Hvis
> akvarieforretningen talte sandt)

Er det samme forretning som du købte de sidste fisk hos ?? )

Multicolor havde jeg også i tankerne da denne skulle blive rigtig flot i
farverne..nærmeste regnbuefarvet.

> Ja, det er et selskabsakvarium de går i. Det virker fint hos mig. Det er
> dekoreret med trærødder og stensætninger. Der er rigtig mange skjulesteder
> for fiskene.

Hvad med ungerne ?. Kan de overleve i akvariet uden at blive ædt af de andre
fisk når du har ikke-cichlider sammen med dem ?

> Ok, grusfarven er vel smag og behag. Jeg kan bedst lide den mørke
grusbund.

Den bruger jeg også meget og syntes den er pæn. Men multicolor ville jeg
holde i et akvarium for sig selv, men måske den lyse bund slet ikke passer
til det sted som multicolor oprindelig kommer fra ?. Det vil jeg lige have
undersøgt først. Det er ikke så meget fidus ved at lave et regnskovs
akvarium med spagnum hvis multicolor fortrækker coralrev.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : PS

Dato : 21-11-01 12:33

> "PS" <bassist@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Er det samme forretning som du købte de sidste fisk hos ?? )
NEJ!

> [...]
andre
> fisk når du har ikke-cichlider sammen med dem ?

Det vil tiden vise. Det er første gang den har unger i munden. Jeg har
faktisk tænkt på at flytte hende over i et lille akvarium hvor hun så kan
spytte ungerne ud. Måske her er nogen som har erfaring med dette?

> [...]
> undersøgt først. Det er ikke så meget fidus ved at lave et regnskovs
> akvarium med spagnum hvis multicolor fortrækker coralrev.

Jaeeee, ligefrem koreller gå de vist ikke i.
Hvis du kikker på dette link
http://www.petsforum.com/cichlidroom/articles/a046.html så vil du lidt nede
på siden kunne se et billede af det sted de oprindeligt kommer fra. Ved ikke
om du kan bruge det til noget.

> --
> Venligst
> Finn Jensen

Hilsen Per.

Fra : Finn Jensen

Dato : 21-11-01 12:46

> [...]
nede
> på siden kunne se et billede af det sted de oprindeligt kommer fra. Ved

Takker. Det er vist en pludret bæk jeg skal have lavet ?

Men i øvrigt en intersant artikel.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Carsten Gall

Dato : 21-11-01 13:56

> [...]

nede
> på siden kunne se et billede af det sted de oprindeligt kommer fra. Ved

Efter at have kigget på billedet i artiklen, vil jeg tro at fint sand
evt. i en gul/brun farve - hvis det fåes,
nogle lange Valersernia samt nogle Anubias vil kunne gøre det ud for en
biotop, sammen med nogle
strandsten, ikke stablet op som en havegærde.
På billedet ser det også ud som om der er en pæn strømning i vandet, så
en kraftig pumpe er nok nødvendig
for at give en tilstrækkelig vandbevægelse.

Carsten

Fra : Jesper Bohmann

Dato : 21-11-01 18:21

Lyder lidt ligesom jeg havde forestillet mig det, når man går lidt
mere i detaljer om fiskene, så bliver de pludselig meget mere
spændende, ville nok tage det lyse grus, men det er vel smag og behag.

Istedet for alm. runde sten, ville jeg nok vælge nogle mørke lavasten
til atgive kontrast til det lyse grus. Det er jo nok ikke biotop
rigtigt, men det ser godt ud.

Mvh.
Jesper

Fra : Carsten Gall

Dato : 22-11-01 00:51

> [...]
>
> Istedet for alm. runde sten, ville jeg nok vælge nogle mørke lavasten
> til atgive kontrast til det lyse grus. Det er jo nok ikke biotop

Lava, er ikke særligt godt til akvarier, og egentligt synes jeg det er
underligt at det overhovedet sælges
til akvarier.
En sten i et vandløb, har ikke skarpe kanter som lava har. Så istedet
for at købe det i dyre domme, så
tag en tur til stranden og saml nogle sammen, de findes i alle farver
der.

Carsten

Fra : Finn Jensen

Dato : 22-11-01 15:15

> Lava, er ikke særligt godt til akvarier, og egentligt synes jeg det er
> underligt at det overhovedet sælges
> til akvarier.

Både og...jeg har fået nogle flotte lavasten som jeg bruger i mit ene
akvarium og sammen med rødt/sort grus ser det pænt ud ( i mine øjne ).
Interesseret kan se et billede i dk.binaer
( news:vE7L7.347$TN1.19359@news000.worldonline.dk... )

Men siden hen har jeg ikke set den omtalte farve på lavasten men dem jeg ser
nu er alle sammen meget mørke / sorte og hvis du tænker på dem så er vi
enig...de er knap så pæne i akvarier.

> En sten i et vandløb, har ikke skarpe kanter som lava har. Så istedet
> for at købe det i dyre domme, så
> tag en tur til stranden og saml nogle sammen, de findes i alle farver
> der.

Jeg syntes nu ikke lavasten har skarpe kanter, men jo de er ikke runde som
sten der kan ligget 1000 år i vandet som dem man kan finde ved stranden.

Det med de skarpe / runde kanter skal man jo også tage med i sit hensyn til
indretningen af akvariet hvis man vil nærme sig en biotrop for sten der
ligger i rindende vand ( åer, bække m.v. ) i naturen vil alle have runde
kanten omvendt vil de være knap så runde når der drejer sig om sten eller
lign. fra små søer uden strøm.

Men alt i alt så syntes jeg personligt at alt inkl. lavasten kun kan være
pænere end diverse sørøverskibe og skattekister i plastik.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Carsten Gall

Dato : 22-11-01 23:23

> [...]
>
> Men alt i alt så syntes jeg personligt at alt inkl. lavasten kun kan være
> pænere end diverse sørøverskibe og skattekister i plastik.

Vi er ikke uenige om det med plastikskibe og eller dykkere i akvariet,
men det var heller ikke lige den retning jeg ville have diskutionen til
at gå.
Vi er heller ikke uenige om at lava har en dekorativ virkning i et
akvarie, men
derfor bliver det stadig ikke et naturligt miljø for fiskene.

Carsten

Fra : Finn Jensen

Dato : 23-11-01 06:48

> Vi er heller ikke uenige om at lava har en dekorativ virkning i et
> akvarie, men
> derfor bliver det stadig ikke et naturligt miljø for fiskene.

Nej det bliver det ikke når man tænker på hvordan lava bliver til.

Forresten er Tropica begyndt at lave lavasten med div. planter på og de er
meget dekroative, men bryder man sig ikke om lavasten så kan man også bruge
rødder til dette. Desværre koster disse dekroationsgenstande en formue når
de er "fabrikslavet" men man kan jo selv lave dem.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 23-11-01 08:52

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> writes:

> Vi er heller ikke uenige om at lava har en dekorativ virkning i
> et akvarie, men derfor bliver det stadig ikke et naturligt miljø for
> fiskene.

Jeg har en lavasten som jeg har fisket op under dykning i
middelhavet. Den er tydeligt påvirket af de stærke strømforhold som
den har ligget i, men den har stadig en del skarpe kanter. De
lavasten man køber i akvariebutikker minder forsvindende lidt om den.
Alt det porøse materiale er naturligvis helt forsvundet ved lavasten
fra vandmiljøer.

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Jan Boegh

Dato : 20-11-01 19:09

> [...]

> Nogen som har en idé om størrelsen på akvariet de trives i ??
>
> Jeg påtænker kun at holde en enkelt han samt 1 - 2 hunner i akvariet og

Som knægt lavede jeg masser af lille mundruger i et 40l. akvarium.

mvh
Jan

Fra : Pyros

Dato : 20-11-01 11:35

Hej NG

Dette er hvad jeg har kunne finde ind til videre

Valid species

Pseudocrenilabrus multicolor

Pseudocr. multicolor victoriae

Pseudocrenilabrus nicholsi

Pseudocrenilabrus philander

Pseudocr. philander dispersus

Pseudocr. philander luebberti

http://malawicichlids.com/mw10006.htm

der er i hvert fald lidt at starte op på, jeg kigger lige i min links
derhjemme, jeg mener jeg har et link til en side med billeder af alle
arterne.

Pyros

Fra : Finn Jensen

Dato : 20-11-01 12:27

"Pyros" <pyros@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
grøn
> farvede arter. Jeg kigger lige op på det og kommer med nogle mere precise

Ægypten ??...Ehmm..hvad med Afrika som jeg har læst ? . OK, min geografi
er heller ikke for god

Men den der multicolor lyder spændende, så jeg vil lige kigge nærmere på den
og de andre du postede længere nede i tråden

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jesper Bohmann

Dato : 20-11-01 16:12

Ægypten er en del af Afrika hehe så den er skam god nok med de
afrikanske cichlider hehe

Mvh.
Jesper

On Tue, 20 Nov 2001 12:27:00 +0100, "Finn Jensen"

Fra : Finn Jensen

Dato : 20-11-01 16:23

> Ægypten er en del af Afrika hehe så den er skam god nok med de
> afrikanske cichlider hehe

Ehmm.....der er i hvert fald lang vej dertil fra Overlade så måske derfor
min geografi glippede ).
Troede Ægypten lå ovre hos Saddam ))

Tjaa...hvordan gik det ikke også med min baggrund ?? ))

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jesper Bohmann

Dato : 20-11-01 16:34

nææh nej du, det er Saudi Arabien

Ægypten ligger nordøstlige del af Afrika vistnok med udsigt over til
de der satans "perker" lande der er i krig konstant, de burde skydes
allesammen så vi slap for al den krig evig og altid.

Mvh.
Jesper

On Tue, 20 Nov 2001 16:23:19 +0100, "Finn Jensen"

Fra : Finn Jensen

Dato : 20-11-01 16:37

> [...]
> de der satans "perker" lande der er i krig konstant, de burde skydes
> allesammen så vi slap for al den krig evig og altid.

Det sagde du

Jeg måtte lige have fat i min ven Google og fandt ud af det ligger presset
inden mellem Gadaffi og Arafat og ham der der tog livet af millioner.

Jo det er vist et "herligt" sted

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jan Boegh

Dato : 20-11-01 19:18

"Jesper Bohmann" <maredk@yahoo.com> wrote in message

> Ægypten ligger nordøstlige del af Afrika vistnok med udsigt over til
> de der satans "perker" lande der er i krig konstant, de burde skydes
> allesammen så vi slap for al den krig evig og altid.

Ikke alene er du drønende off-topic, men det var dog en ualmindelige
frastødende melding. Kryb venligst over i mudderet med den slags.

Jan