Spaniels.
Fra : Tommy Norling Peders~

Dato : 17-11-01 15:13

Hejza.

Er der nogle der kan fortælle/har erfaringer om engelsk cocker spaniel,
engelsk springer spaniel, welch springer spaniel og field spaniel?
Er de gode begynder hunde?
Er de gode til at lære at være sammen med andre husdyr (udendørs kaniner)?

Vi er fire i familien. To voksne og to børn på 13 og 17 år. Bor i et hus med
have.
Den skal ikke bruges til jagt, kun familiehund.

Vi har selvfølgelig læst bøger, men man får ligesom bedre information når
man hører det fra nogle som har haft racen. Vi har kun kendt én cocker.

Håber at nogle kan hjælpe.

Fra : Finn Jensen

Dato : 17-11-01 15:27

"Tommy Norling Pedersen" <norling@pedersen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hejza.
>
> Er der nogle der kan fortælle/har erfaringer om engelsk cocker spaniel,
> engelsk springer spaniel, welch springer spaniel og field spaniel?

Det er alle jagthunde med en pokkers energi, så regn ikke med at slippe let
over motionen/lufteturene.

> Er de gode begynder hunde?

Det er der vel næppe noget jagthunde der er.

> Er de gode til at lære at være sammen med andre husdyr (udendørs kaniner)?

Tror det næppe på grund af deres udpræget jagtinstinkter.

> Vi er fire i familien. To voksne og to børn på 13 og 17 år. Bor i et hus
med
> have.
> Den skal ikke bruges til jagt, kun familiehund.

Så er der masser at vælge mellem. Skal hunden kke bruges på jagt så vælg
ikke en hund med jagt hundens instinkter. Det svare til at forsøge at holde
en and i en hønsegård uden adgang til vand.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Ann K

Dato : 17-11-01 19:26

Hejsa.
Som Finn siger er spaniels nogle fantastiske jagthunde... Med et
KÆMPEbehov for at blive brugt...
Men - en cocker kan også blive en rigtig dejlig familehund
Er stadig overbevist om at svigerfar levede så længe (13 år!) efter sit
alvorlige hjerteanfald pgr hans elskede Tjago... Hunden havde jo behov
for at komme ud! Og kors, hvor blev den hund dog brugt - bære avisen/små
indkøbsposer hjem, hjælpe når noget blev tabt på gulvet, rydde op osv...
Dvs på én eller anden måde lykkedes det at få hundens jagtevner "sporet"
ind på andre aktiviteter... Men det krævede fantasi

Jeg tror dog ikke at jeg ville turde at binde an med hverken field eller
springerne, da disse virkelig er JAGThunde... Cockeren har trods alt
været avlet til dels som familiehund i mange år nu... og man har vel
igennem denne avl fået "dæmpet" noget af dens jagtlyst(?).
Men ellers er der jo også king charles og chevalier charles spaniels
eller hvad med den amerikanske cocker... Disse racer er også gode
jagthunde, men man har desuden lagt stor vægt på deres egenskaber som
alm. familiehunde... dvs de kører ikke i lige så højt gear som nogle af
de andre spaniels....

Men held og lykke med jeres søgen

Mvh Ann

Fra : Finn Jensen

Dato : 17-11-01 20:40

"Ann K" <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse news:9t6a5r$nn2$1@sunsite.dk...
> Hejsa.
> Som Finn siger er spaniels nogle fantastiske jagthunde... Med et
> KÆMPEbehov for at blive brugt...
> Men - en cocker kan også blive en rigtig dejlig familehund

" En lille sød cocker spainels ". Hvad siger du Walter ? " En konto i
Spanien ! "

Kom lige til at tænke på den replik fra Op på Fars hat )

> [...]
> Dvs på én eller anden måde lykkedes det at få hundens jagtevner "sporet"
> ind på andre aktiviteter... Men det krævede fantasi

Ja hunde har en meget stor betydning hvordan mennesker trives for de giver
et menneske et stort indhold i livet.

Hvis man gerne vil have en bestemt race som familiehund så er det en god idé
at undersøge markedet hvad der findes at kenneler indenfor den pågældende
race der har satset på det " familiære " fremfor " brugsværdien ". Drifterne
/ instinkterne kan avles mere eller mindre ud af hundene og holdes de
samtidig rimelig nede så kan disse hunde bliver gode familiehunde.

Men at tage kontakt med en jæger der gennem 5 generationer har avlet Tysk
Ruhåret fordi man vil have en " sofa hund " ville nok være en skidt idé

Gravhunden er jo en fortrinlig jagthund, men der avles masser af gravhunde
som er fortrinlige familiehunde fordi disse i generationer ikke har været
brugt og avlet med det formål at blve beyttet til jagt. Desværre lider
gravhunden under al for lang ryg. Men Perserkatten led jo samme skæbne blot
med næsen da opdrættere gik i gang med at ændre på racernes oprindelige
formål.

Et sidste eksempel. Den tyske schæferhund blev jo fremavlet i sin tid i
slutningen af 1890 som ren hyrdehund der skulle vogte får. I dag benyttes
schæferhunden kun meget sjældent som hyrdehund . Den tyske kennel Kirchental
bruger stadig schæferhunde som hyrdehund og avler på disse egenskaber men
samtidig har kennel Kirchental formådet at få meget smukke hunde som hvert
år stiller på det tyske hovedavlsskue i den specielle HGH klasse hvor kun
hunde der aktiv bliver brugt som hyrdehunde stiller. Selvom en typisk
schæferhund ikke har været avlet med hyrdehundens egenskaber i gennem f.eks.
50-60 år så besidder en schæferhund dog stadig disse egenskaber mere eller
mindre. Så helt at fjerne en given races oprindelige egenskaber er meget
svært.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Ann K

Dato : 19-11-01 10:58

Hejsa.
Glemte lige:
>Er de gode til at lære at være sammen med andre husdyr (udendørs
kaniner)?
<>Hæ - nu forudsætter jeg at kaninerne går i en rævesikret løbegård
eller er i rævesikrede bure... Er de det skulle der altså ikke være
større problemer - man kan jo "bare" holde vovse fra pelsdyrene
Når det er sagt, så, JA, du kan sagtens lære hunden at være sammen med
kaninerne uden at jage dem!
Det kræver dog nok lidt tålmodighed og frem for alt at du ikke skænder
på hvalpen, hvis den bliver alt for interesseret i de sjove "levende
pibedyr"... vær rolig og rooooos, når hunden ikke er interesseret...
En her på gruppen fik faktisk lært sin pointerblanding at være sammen
med familiens indendørs fritløbende kælekanin... Dog måtte kaninen lære
at sætte pris på at blive vasket flere gange dagligt af hunden *sss* Og
der var selvfølgelig altid opsyn med de to...

Mvh Ann

Fra : Ulla

Dato : 17-11-01 22:34

> [...]
>
> Vi har selvfølgelig læst bøger, men man får ligesom bedre information når
> man hører det fra nogle som har haft racen. Vi har kun kendt én cocker.

Hej!

Jeg har en engelsk cocker, en tæve på 3 år og jeg kan varmt anbefale
en såden hund. En mere kærlig hund findes ikke, jeg taler af erfaring da
min søster og niece i Sverige også har hver en og ingen af os bruger
den som jagthund.
Jeg har haft en golden retriever
som jo også er en familiehund, men vil nog sige at min cocker er mere kærlig.
Om den kan komme overens med kaniner kan jeg ikke sige, men min kan
sagtens lege med min datters katte uden at den får jagtinstinkt.

Mvh Ulla

Fra : Kosmonauten

Dato : 18-11-01 23:43

Hejsa og velkommen til ;c)
På trods af en "flosset" stambog, vil jeg da lige komme med et stort bjæf
her:
Jeg har en Spriger Spaniel/Formel 1 labrador blanding gående her hjemme, og
vil ikke anbefale dig at starte din begyndelse i hundeverden med sådan en
hund.
Selv jeg, som er vokset op med hunde måtte sande at det er en tornado som
kommer ind i ens hjem.
Som andre har skrevet kræves der meget af netop dig og din familie, en
Spaniel skal have masser af motion, de elsker at drøne igennem krat, og skal
med et fint ord aktiveres så det basker.
Lyder det som om at jeg er "negativ" ?
Det må du ikke tro, jeg "elsker" min "Spring'a'Dor", har en vidunderlig
hund, som giver så meget igen, men som også er meget krævende.
Men den varme og det "venskab" som bliver knyttet imellem menneske og hund
er alt arb. værd ;c)

Men hvis du/i er villige til at bruge meget tid på jeres hund, så ville jeg
da klart anbefale en Cocker Spaniel el. en Labrador.
Bare husk at tænke jer godt om, at få en hund ind i sit liv, kræver en
omstilling af de "dagligdags" rutiner, ikke bare i et kort stykke tid, men i
de næste 8-13 år ;c)

Held & Lykke med det.
Mvh
Martin & Laika