Søger navn på plante ?
Fra : Finn Jensen

Dato : 17-11-01 07:35

Hej,

Jeg søger navnet på en bestemt plante.

Planten er har ingen rødder men kan flyde rundt i vandoverfladen, nærmeste
som en " sammenfiltre klump ". Den bestrå nærmeste af en masse lange grønne
tråde, lidt alá en stor vatkugle og så vokser den hurtig.

Men kan også bruge den i urtepotter eller kokusnødder hvor man ligger en tot
af planter derind som ynglen kan gemme sig i.

Kender nogen af Jer denne plante og hvad dens navn er ?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : ole larsen

Dato : 17-11-01 09:31

Finn Jensen skrev i meddelelsen ...
> [...]
>som en " sammenfiltre klump ". Den bestrå nærmeste af en masse lange grønne
>tråde, lidt alá en stor vatkugle og så vokser den hurtig.

Hvis den flyder, er det nok riccia, men den består ikke af "lange tråde".
Lange tråde er nok javamos, men den flyder ikke

>Men kan også bruge den i urtepotter eller kokusnødder hvor man ligger en
tot
>af planter derind som ynglen kan gemme sig i.

Begge rådner i skygge

>Kender nogen af Jer denne plante og hvad dens navn er ?
>

>--
>Venligst
>Finn Jensen

Ole
Nyrup, er det ikke ham, der river bøger i stykker selvom
det er lettere at brænde dem ved temperatur 451 F.

Fra : Finn Jensen

Dato : 17-11-01 10:08

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis den flyder, er det nok riccia, men den består ikke af "lange tråde".
> Lange tråde er nok javamos, men den flyder ikke

Har lige kigge på de 2 hos Tropical men det er ingen af disse 2 jeg
efterlyser

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 17-11-01 10:34

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote in message

> "ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Har lige kigge på de 2 hos Tropical men det er ingen af disse 2 jeg
> [...]
Hvad med Ceratophyllum demersum ?

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Finn Jensen

Dato : 17-11-01 12:10

"Thomas D. Kryger" <thomas@akvariet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med Ceratophyllum demersum ?

Desværre er det heller ikke den .

Planten jeg efterlyser havde jeg for mange år siden men har ikke kunne finde
den mere.
Den ligger bare i vandet og man kan flytte undt på den efter for godt
befindende da den har samme vægtfylde som vandet.

Det er nærmeste en masse " sammenvokset grønne tråde " . Du kan rulle den
sammen til en bold eller hive i hver verdens hjørne og så den bliver stor og
fyldig.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-11-01 12:48

Finn Jensen <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en

> [...]
> sammen til en bold eller hive i hver verdens hjørne og så den bliver stor

Jeg har et par foreslag, enten Fontinalis antipyretica(kildemos) eller
Utricularia exoleta (blærerod)

Carsten

Fra : Finn Jensen

Dato : 17-11-01 14:21

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har et par foreslag, enten Fontinalis antipyretica(kildemos) eller
> Utricularia exoleta (blærerod)

Nej desværre heller ikke disse .

Begynder at tro at det var noget "ukrudt" jeg havde ?.
Men Gud og hver mand havde en klump liggende i sine akvarier tilbage i
midten af 80´erne og man kunne få det alle steder.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : ole larsen

Dato : 17-11-01 16:01

> [...]
>Men Gud og hver mand havde en klump liggende i sine akvarier tilbage i
>midten af 80´erne og man kunne få det alle steder.

Er du helt sikker på, at den både kan flyde og ligge (af sig selv) på bunden
eller på andet ?
Det lyder som en umulighed med mindre den har flere vækstformer.

Utrcularia gibba er et andet bud - den flyder.
Og så er der en af mine favoritter : Najas guadalupensis, men den danner
tynde rødder.
Jeg tror du tænker på en mos alligevel, selvom det ikke flyder. Javamos
findes i mange varianter. Og den er mig bekendt den eneste udbredte
akvarieplante
bortset fra trådalger, der danner en klump, der kan strækkes

Fra : Finn Jensen

Dato : 17-11-01 16:45

> Er du helt sikker på, at den både kan flyde og ligge (af sig selv) på
bunden
> eller på andet ?
> Det lyder som en umulighed med mindre den har flere vækstformer.

Jo den er meget luftig og ligger nærmeste bare " død " i vandet.
Fareven er grøn over i den mørkegrøn altså ikke lysegrøn som alm. planter
normalt er.

> Utrcularia gibba er et andet bud - den flyder.

Jeg har ikke kunne finde den via Goggles ?. Har du stavet navnet rigtig ?

> Og så er der en af mine favoritter : Najas guadalupensis, men den danner
> tynde rødder.

Heller ikke den desværre

> [...]
> akvarieplante
> bortset fra trådalger, der danner en klump, der kan strækkes

Ja det er det sikkert. Jeg mindes meget svagt noget med " mos " når jeg
skulle have planten i forretningenrne er men er ikke 100 % sikker.
Det er i hvert fald ikke den Javamos som Tropicia har som hedder :
Vesicularia dubyana . Men jeg kan se at de har en som hedder : Vesicularia
spec. Bogwood men den er der ingen billede af og en søgning via googles på
navnet giver kun 1 henvisning og det er til Tropica. Jeg søgte så på navnet
: Vesicularia og endte forløbig hos
http://rmbr.nus.edu.sg/sinu/mal_moss/mal_moss_v.html som er en database over
Malesian Mosses men der er desværre ingen billeder men jeg kan se at
Vesicularia tæller mere end 40 forskellige varianter der alle tilhører
Hypnaceae familien men Tropicia har ikke noget med Hypnaceae og en søgning
via googles på navnet gav "en million" sider hovedparten med en masse
latinsk snak og uden billeder så jeg fatter ikke en nix . Men vi er nok
ved at pejle os ind på hvilken plante jeg har i tankerne.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : ole larsen

Dato : 17-11-01 17:08

Finn Jensen skrev i meddelelsen ...
>Jo den er meget luftig og ligger nærmeste bare " død " i vandet.
>Fareven er grøn over i den mørkegrøn altså ikke lysegrøn som alm. planter
>normalt er.

Som javamos

>Jeg har ikke kunne finde den via Goggles ?. Har du stavet navnet rigtig ?

Utricularia gibba er det, men den er lysere grøn

Ole

Fra : Finn Jensen

Dato : 17-11-01 18:05

> Som javamos

Nej en del mørkere.

> Utricularia gibba er det, men den er lysere grøn

Nej den har gule blomster som stikker op af vandet ( i følge billedet på
http://encyclo.free.fr/pages/u_gibba.htm ). Den jeg mener har ingen blomster
eller lign.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : ole larsen

Dato : 17-11-01 15:48

> [...]
>
>"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

>Har lige kigge på de 2 hos Tropical men det er ingen af disse 2 jeg

Og du fandt den ikke på Tropica ?

Fra : Finn Jensen

Dato : 17-11-01 16:30

> Og du fandt den ikke på Tropica ?

Den er ikke at finde hos Tropica og et par at de andre måtte jeg finde via
goggles så planten kunne tænkes at være udgået af markedet ?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : thomas schreiber

Dato : 18-11-01 10:13

Der findes noget der hedder "rusisk javamos". Kan det være det?
Kan ikke lige huske det latinske navn, men jeg mener bestemt jeg
så det i en bog med bonzai akvarier. Så vidt jeg husker hed det noget
med "Cladophora aegagrophilia" eller noget lign.

Måske kan du finde noget på nettet om det.

/Thomas

Fra : Carsten Gall

Dato : 18-11-01 11:29

thomas schreiber <schreiber@c.dk> skrev i en news:9t7u3v$kc7$1@sunsite.dk...
> [...]
> med "Cladophora aegagrophilia" eller noget lign.
>
> Måske kan du finde noget på nettet om det.

Cladophora er ikke en plante men en alge.

Carsten

Fra : Finn Jensen

Dato : 18-11-01 12:14

> Cladophora er ikke en plante men en alge.

Ja det fandt jeg ud af via søgninger på Nettet men den skulle være meget
benyttet i akvarier.

Men om den "opfører" sig som en alge eller som en plante ved jeg dog ikke
men i hver fald er det en pæn alge.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Finn Jensen

Dato : 18-11-01 12:13

"thomas schreiber" <schreiber@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med "Cladophora aegagrophilia" eller noget lign.
>
> Måske kan du finde noget på nettet om det.

Den plante du omtaler fandt jeg som : " Cladophora aegagropila " .
Den er ganske rigti som Carsten skriver, en alge, men efter hvad jeg fandt
ud af via søgninger så benyttes den meget i akvarier.
Jeg fandt et billede af planten på :
http://www.hjortgatanszoo.nu/butiken/info/X100.html . Billeder er ikke så
stort men jeg mener at det er den plante jeg efterlyser. På billeder kan den
ligne udemærket i hvert fald.

Hvis noget ser billedet så er der måsken nogen der ved hvilken plante jeg
tænker på ?

--
Venligst
Finn Jensen