Ny Netgear RT314 Gateway Router defekt?
Fra : Henrik Dissing

Dato : 16-11-01 20:26

Jeg har lige købt en Netgear RT314 gateway router som jeg skal bruge til at
dele en ADSL forbindelse (TDC Bredbånd) mellem 3 PC'er, men jeg kan ikke få
den til at virke. Her er hvad jeg har skrevet til Netgear's supportafdeling
(undskyld at det er på engelsk):

I have just now opened the box and hooked a new Netgear RT314 up to two PC's
and my ASDL "modem" as described in the installation guide. However, I
cannot make it work at all. It simply keeps resetting over and over again.
Here are all the details that I can think of:

My ADSL connection is based on DHCP and provides me with a dynamic IP
address each time I log on. It works okay from a single PC without the
router.

If I disconnect the router from everything and power it up, the "Test" LED
flashes for a short while and then goes off. I believe this is what is
supposed to happen.

If I connect it to the ADSL modem only and power it on, the "Internet
LNK/ACT" LED flashes rapidly for a couple of seconds after the test sequence
(I imagine it's trying to contact the DHCP server). Then the test sequence
appears to start all over. This goes on indefinitely.

If I connect it to one PC configured to obtain its IP address from a DHCP
server, the same thing happens, only it's the "LNK/ACT" and "100" LEDs that
flash briefly , of course.

Of course, the same thing happens when everything is hooked up. As soon as
anything active is detected by the router, it tries to make sense of it and
then gives up. Or so it seems to me.

I cannot use the browser based configuration interface to investigate the
matter, because the router keeps resetting, and I don't possess a serial
cable to try that option.

Is it safe to say that the router is defective? If not, how do I remedy the
situation?

Hvad siger I?

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 17-11-01 00:19

"Henrik Dissing" <hendis@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dele en ADSL forbindelse (TDC Bredbånd) mellem 3 PC'er, men jeg kan ikke

> den til at virke. Her er hvad jeg har skrevet til Netgear's
----snip----

Hmm hvad kabel har du sat mellem routeren og dit TDC BB ??
(Ikke at jeg tror det er der, men det andet man bliver blind på er gerne
øjnene)

Hygge
Søren Steinmetz

Fra : Henrik Dissing

Dato : 17-11-01 11:12

On Sat, 17 Nov 2001 00:19:12 +0100, Søren Steinmetz wrote:

> [...]
>
>Hmm hvad kabel har du sat mellem routeren og dit TDC BB ??
>(Ikke at jeg tror det er der, men det andet man bliver blind på er gerne

Tak for svaret.

Det er et almindeligt ikke-krydset Category 5 Ethernet kabel med RJ-45 stik
i begge ender. Jeg tror ikke det kan være der problemet ligger, for den står
også også resetter hvis det eneste jeg sætter på, er en af PC'erne. Jeg
formoder da at LAN switchen skal virke selvom der ikke kan etableres en WAN
forbindelse? I det hele taget kan jeg ikke se hvilken undskyldning routeren
skulle have for at resette uden at få besked om det. Det dur jo ikke at hele
netværket brager ned fordi der er problemer med ét eller flere punkter.

Jeg prøvede i går, efter at jeg havde skrevet her første gang, at slukke for
ADSL-modemet i fem minutter, tænde det igen, vente på at lamperne lyste som
de skulle og så først tænde for routeren. Til min store glæde resettede
(resatte?) den ikke længere, og jeg troede derfor at problemet var løst.
Desværre blev glæden kort, for da jeg startede den ene PC op, begyndte
routeren at skabe sig igen såsnart Windows 2000 nåede til det punkt hvor den
(tilsyneladende) påbegynder DHCP-forhandlingerne. Derefter var alt ved det
gamle, og routeren vedblev at resette selvom jeg slukkede for PC'en igen.

Det er i øvrigt begge de PC'er jeg har haft på (Win98SE og Win2K) som får
den til at vælte, og de har begge hele tiden været konfigureret til DHCP
fordi jeg havde en ISDN router med indbygget DHCP server før.

Jeg kan heller ikke ping'e routeren, og hvis jeg skriver "ipconfig
/renew_all", får jeg at vide at der ikke er fundet nogen DHCP server.

Jeg tror den er defekt, men før jeg sender den retur når posthuset åbner på
mandag, kan jeg jo ligeså godt bruge tiden på at udelukke andre muligheder.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 17-11-01 11:32

> [...]
står
> også også resetter hvis det eneste jeg sætter på, er en af PC'erne.

Ok det var bare en idé "på sengekanten"

Ser desv. ud til du har fået dig en mandags model.
Er nok ikke andre måder end at returnere den.

Hygge
Søren Steinmetz