Fluval eller Eheim spandpumpe?
Fra : PS

Dato : 16-11-01 17:32

Hej!
Jeg købte jo et brugt akvarium på 375 ltr. og der fulgte en Eheim spandpumpe
type 2013 med (vistnok en gammel svend). Den larmer meget og så er den ikke
ligefrem overdimensioneret. Jeg tror at lejerne er slidt op i den. Jeg skal
under alle omstændigheder have en ny. Skal man nu købe Eheim igen eller hvad
med Fluval? Er de ikke gode nok? Hvilke af de 2 fabrikater larmer mindst?
Jeg har akvariet stående i stuen så den skal være rimelig lydløs. Med hensyn
til reservedele så tror jeg at det er hip som hap. Det er vist ingen problem
med nogen af de 2 fabrikater. Til Fluvals fordel taler prisen jo idet de er
noget billigere. Har I nogen erfaringer? Hvor mange gange skal vandet ca.
cirkulere i timen?
Hilsen Per.
ICQ#:137691871

Fra : Jesper Bohmann

Dato : 16-11-01 22:13

Hvis jeg var dig ville jeg gå efter en ny god Eheim, de er dyrere men
holder meget længere, støjmæssigt er der vist ikke så meget forskæl på
de nyere typer.

Mvh.
Jesper

Fra : Ikola

Dato : 16-11-01 23:12

PS wrote in message <9t3f4o$2ln4$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
>noget billigere. Har I nogen erfaringer? Hvor mange gange skal vandet ca.

Jeg har en eheim 2228 som jeg er godt tilfreds med. solid opbygning og nem
afmontering af slangerne.

Med hensyn til gennemstrømningen, er det meget afhængigt af hvilket type
akvarie du har og hvem du lytter til. I mine tangenyika akvarier cirkulerer
jeg ca. 3-4 gange pr time.

Hvis du holder cichlider tror jeg en 2228 vil være et godt valg til dit 375
liters. 2226 modellen har samme cirkulation, men filterkapaciteten er kun
2/3 af 2228 modellen.

Min 2228 er supleret af en powerhead 1100 ltr/time og en powerhead 500
ltr/time, der trækker et filter bag baggrunden. Dette er til et akvarie med
målene B160xD65xH55

Hvis du har et selskabs akvarie, skal du glemme alt hvad jeg her har
skrevet, og lytte til nogle andre !.

mvh
René

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 17-11-01 10:38

Jeg ville så afgjort vælge en EHEIM 2228 Professional. De er meget støjsvage
og solide, og let håndterbare.
Fluval har vist nok en højere gennemstrømningshastighed, men da det jo er
gennemstrømningen set i forhold til selve filterkapaciteten der er den
afgørende faktor, vil jeg helt klart satse på EHEIM.
Hvis du tænker på prisen...prøv Avifauna i Kruså. De ligger cirka 30% under
prisen af, hvad samme pumpe koster i Kolding. Du kan også bestille den via
postordre, hvis du bor langt væk.

Torben

Fra : PS

Dato : 19-11-01 18:29

Tak for hjælp! Jeg har idag bestilt mig en Eheim 2226 hos Avifauna. Der er
tilbud på dem iøjeblikket til 948,00 kr. Det er da billigt, ikk'?

Hilsen Per.
ICQ#:137691871

Fra : Finn Jensen

Dato : 19-11-01 18:33

> Tak for hjælp! Jeg har idag bestilt mig en Eheim 2226 hos Avifauna. Der er
> tilbud på dem iøjeblikket til 948,00 kr. Det er da billigt, ikk'?

Jo det er vist billigt.

Når den kommer så kan du altid poste et billede i dk.binaer af pumpen så vi
kan se om det er den rigtige så det ikke ender som dine nyindkøbte fisk
))))

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : PS

Dato : 19-11-01 19:04

Finn Jensen <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en

> [...]
vi
> kan se om det er den rigtige så det ikke ender som dine nyindkøbte fisk

Så bliver du bare misundelig
Hilsen Per.