brækker sig om natten
Fra : S.J & L.T.

Dato : 16-11-01 17:19

Hejsan Allesammen

Idag skal Rokke og Buko til dyrlægen. Begge skal de vaccineres (regner med
at Buko er over 12 uger nu) og desuden skal Rokke have et sundhedschek; da
han har kastet op, stort set hver nat, i 2 uger nu. Undrer mig over hvorfor
det altid er sidst på natten; og over at han kaster SÅ mange klumper op, når
nu jeg netop er begyndt at give ham katte-malt for et par måneder siden??!!
Han blev 'kombi-kat' (indendørs med kattelem ) for 1½ år siden; og i al
den tid har han kun kastet en smule hvidt slim op 5-6 gange -altså indtil
for 2 uger siden...

Han får 7 dråber Metacam i sin morgenmad; mod gigt; er glad og frisk hele
dagen, spiser godt, leger alene og med Buko og render også meget udenfor på
trappen og i haven (tager selvfølgelig også nogle ordentlige hvil ind
imellem). Hvis det var pga. dråberne, som han begyndte med for snart en
måned siden, ville han vel kaste op om formiddagen, efter at han havde fået
dem -ikke 2-3 timer inden han skal have dem påny....

Jeg er forvirret! Tænker over hvad og hvorfor det ellers kan være. Det er
ikke illelugtende opkast, bare grå 'hår-pølser' og en smule væske.
Jeg børster ham hver dag -og specielt godt, efter 'opkasteriet' er begyndt;
men lige meget hjælper det.

Kan han mon ikke tåle at gå rundt på 'tom' mave??

KH

Linda

Fra : Kate

Dato : 16-11-01 18:56

"S.J & L.T." <s_juul73@hotmail.com> wrote in

> Hejsan Allesammen
>
> Idag skal Rokke og Buko til dyrlægen. Begge skal de vaccineres

Hej Linda

Hvordan gik det hos dyrlægen? Jeg håber begge er sunde og raske.

--
Kate

Fjern noget fra adressen ved privat svar.

Fra : S.J & L.T.

Dato : 17-11-01 21:48

Det gik rigtigt fint hos dyrlægen. Faktisk tvivlede de på at Buko var nået
de 12 uger; men han fik sin vaccine alligevel og så blev han gnedet ind i en
loppekur; så han lignede en lille teen-agermis, med gelé i børsterne.

Hun undersøgte Rokke på kryds og tværs mht opkastningerne. Hans tænder var
flotte; blæren var fin tømt (ingen urinvejslidelser), næse, øjne og mund var
rene; MEN hun opdagede at han havde nogle enkelte bittesmå sår på huden hist
og her. Jeg havde selv set 2 af sårene (ca.3x3mm); men regnede med at han
bare havde kløet for hård et par enkelte steder. Han får sine
loppe-nakke-dråber hver 5. uge, så der burde jo ikke være noget. Det er dog
også først for 1 uge siden at jeg så de små sår/skæl; for jeg børster ham jo
stort set hver dag; og ville da have opdaget det; hvis han havde haft det i
længere tid.
Anyway; så havde dyrlægen faktisk en teori om, at han smed ekstra meget pels
lige nu, fordi han havde irriteret hud; -mere pels end hans 'system' kunne
klare -derfor opkastningerne. Han fik en sprøjte med Cortison, der skulle
virke i 3 dage; og så evaluerer vi virkningen af den på mandag: Har han
kløet sig meget siden? Har han kastet op? osv...

Grunden kunne dog også være Metacam'en; men i så tilfælde var vi enige om,
at det ville være mærkeligt, at han først kastede op 20-22 timer EFTER at
han havde fået det. Kunne det mon være pga. 'nedtur'?

Så snakkede vi også om dét med, at jeg troede, at han måske ikke kunne klare
at gå på "tom" mave hele natten; så derfor skulle jeg fodre ham inden jeg
går i seng; så han har lidt og 'tærre' på (den stakkels lille tykke-basse på
'bare' 7 kilo ).

Alt i alt undlader vi at give ham Metacam indtil mandag; fodrer ham, så han
har godt med mad i maven om natten, giver ham katte-malt regelmæssigt; og
holder øje med udviklingen derfra.

Jeg kan sige så meget som, at han i nat IKKE kastede op; og så kan vi jo
gisne om, hvilke af ændringerne, der har medført det gode resultat. Ingen
Metacam?? En sprøjte med Cortison?? Natmaden??

Jeg kan desværre ikke bare fylde skålene op og lade dem stå fremme hele
tiden: så kaster Buko sig nemlig resolut over Iams Senior og Roquefort
foretrækker Iams killingefoderet; så..... De spiser mest i vores opsyn; så
vi ikke får alt for mange forbyttelser. De får nu mad 3 gange dagligt + alle
de gange ind imellem, hvor de gør opmærksom på, at de lige vil kigge lidt i
madskålene igen -så bliver de sat 'ned' til dem igen.

Rokke fik derfor ikke en vaccine alligevel. Hun mente at vi først lige
skulle have et nogenlunde overblik over, HVORFOR han kaster op og om han
skal fortsætte med Metacam mod sin gigt eller give noget andet istedet..

Er der andre som har haft lignende erfaringer med noget af alt dette??

KH

Linda
Rokke og Buko

Fra : Kate

Dato : 18-11-01 11:30

Hej Linda

Det lyder da i hvert fald som om din dyrlæge ved hvad hun har med at
gøre og det er jo dejligt. Jeg håber at Rokke får det bedre.
Johan og Sofie får også hver sin slags diet nu, de er lige blevet 11
år. Sofie får Hill's R/D og Johan får Specific Geriatril. I August fik
de en større helbredsundersøgelse, hvor Johan fik konstateret lidt
forhøjet nyretal. Måden jeg gør det på er at de får om morgenen,
faktisk bliver det til 2 gange. en lille portion før jeg går i bad og
lidt lige inden jeg går hjemmefra. Det første overhovedet når jeg
kommer hjem er så mad. I løbet af aftenen får de så mad flere gange alt
efter behov, men de får altså også lidt lige inden jeg går i seng. Nu
skal de siges at jeg egentligt ikke har tænkt voldsomt meget over at de
kunne kaste op hvis de ikke fik noget, men indtil i sommer har de haft
frit foder altid og overgangen til faste fodertider skulle helst gå så
smertefrit som muligt.
I weekend'er er fodring et kapitel for sig De får generelt når
Johan beder om det. Sofie siger stort set aldrig noget, men holder sig
bestemt til.

Fra : S.J & L.T.

Dato : 20-11-01 11:57

Der er åbenbart HELT KUK i et eller andet for tiden; for mit svar som jeg
postede for et par dage siden, er tilsyneladende slet ikke lagt ud. Hmmm?
Nå, jeg har kopieret det i min 'sendt post'; og her er det igen: