Forskellige net (/29 og /30)...
Fra : Rune Nicolajsen

Dato : 16-11-01 14:19

Hejsa.

I forbindelse med den tekniske specifikation af forskellige adsl løsninger,
møder jeg tit begrebet /29 net og /30 net. Hvad betyder det egentlig?

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Palle Lyckegard

Dato : 16-11-01 14:43

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=ip

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-11-01 15:11

"Rune Nicolajsen" <rn@jubiipost.dk> writes:

> I forbindelse med den tekniske specifikation af forskellige adsl løsninger,
> møder jeg tit begrebet /29 net og /30 net. Hvad betyder det egentlig?

Det fortæller om antallet af bits der er sat i subnetmasken. Hvis man
fx har et /29 net betyder det altså at de første 29 bits af
subnetmasken er sat.

Det betyder så at der er 29 bits af en IP-adresse i subnettet, som
bruges til at identificere netværket, og 3 bits som bruges til at
identifice en host.

Så jo færre bits af subnetmasken der er sat, jo flere IP-adresser er
der i subnettet.

Check også <http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=ip>.

--
Jacob - www.bunk.cc