Bakterier i drikkevandet
Fra : Finn Jensen

Dato : 15-11-01 21:29

Hej alle,

Jeg snakkede med min fader hertil aften om kvaliteten af vores drikkevand.
Min fader er pensioneret blikkenslagermester og ved en masse om drikkevand
og vores ledningsvand.

I løbet af samtalen siger jeg at jeg blot åbner lidt for den varme hane og
lidt for den kolde hane indtil jeg har den rette timperatur til mine fisk og
hælder det så direkte i akvariet. Herefter blev der stilhed i den anden ende
af røret og min fader sagde " er du rigtig klog? !! " . Ehmm...hva??..og så
kom en meget lang og teknisk forklaring på alle de bakterier der er i
lunkent og varmt vand og hvad en varmtvandsbeholder indeholder af
"herligheder". Nå for Fan sagde jeg så. Hvad skal jeg så gøre??. Min fader
sagde at jeg skulle koge en gryde fuld vand og tilsætte den koldt vand til
rette temperatur var opnået.

OK, tænkte jeg og da jeg alligevel skulle bruge nyt vand så prøvede jeg
dette og til nteresserede kan jeg oplse at jeg tog en 10 liters spand og
hældte godt 2.5 liter kogende vand i spanden og fyldte den op med koldt vand
fra hanen. Dette gav en temperatur på det færdige vand på 27 grader. Mit
kolde vand ligger op omkring 10 grader.

Jeg ved ikke om dette betyder noget med disse bakterier for vores fisk men
det skader vel ikke at være lidt forsigtig ??. Når alt kommer til alt så er
det jo ganske let at lave nyt vand til ens vandskifte.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 15-11-01 21:54

Hmmmm....lidt besværligt, ikke? I de 15 år jeg har holdt akvarie er mine
fisk aldrig døde af at blande det varme vand med det kolde. Det er
selvfølgelig rigtigt at det lunkne vand i vores janer kan indeholde
bakterier (bl.a. den frygtede legionær syge som sunde grandvoksne mennesker
kan dø af, i værste tilfælde). Men man skal jo lige tænke på, at langt de
fleste fisk i de danske akvarier er født og opvokset i dansk vand, hvor
vandet er en blanding af varmt og koldt vand, direkte fra vandhanen. De er
selvfølgelig vant til de bakterier der eventuelt måtte være (sikkert i så
rig målestok). Det kan godt være at det er en helt anden sag, hvis man får
adgang til nogle vildtfangede fisk...men jeg har nu aldrif hørt at det
skulle være et problem.

Torben

Fra : Ikola

Dato : 16-11-01 00:46

Finn Jensen wrote in message ...
> [...]
>det skader vel ikke at være lidt forsigtig ??. Når alt kommer til alt så er
>det jo ganske let at lave nyt vand til ens vandskifte.

Kald mig bare hysterisk, men jeg bruger ikke varmt vand fra hanen, af samme
årsag. Jeg har dog ikke tålmodighed til at koge 75 liter vand en gang om
ugen. Jeg lader blot en slange med koldt vand løbe langsomt til akvariet er
fyldt op igen. Jeg smider et exstra 200 watt varmelegeme i imens. På denne
måde falder temperaturen ikke mere end 3 grader i mine akvarier.

Du nævner varmtvands beholderen som en væstentlig kilde til problemet. Er
der nogen der har nogle erfaringer med varmevekslere. Da vandet først bliver
varmet når det skal bruges, må problemet alt andet lige være noget mindre,
eller ?

mvh
René

Fra : ole larsen

Dato : 16-11-01 02:25

Ikola skrev i meddelelsen <3bf4531a$0$11605$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>...
> [...]
>fyldt op igen. Jeg smider et exstra 200 watt varmelegeme i imens. På denne
>måde falder temperaturen ikke mere end 3 grader i mine akvarier.

Samme metode har jeg benyttet, men som Jan tidligere har fremhævet, er det
ikke sikkert
at de bakterier, der trives i en varmtvandsbeholder og hvoraf nogle er
patogene for mennesker
også er det for fisk, der jo har en lavere kropstemp. end mennesker. Eks.
mucobakterier i
akvarievand tilsyneladende ikke farlige for mennesker, omend de kan give
hudirritation.

Ole

Fra : ole larsen

Dato : 16-11-01 02:44

> [...]
bliver
>varmet når det skal bruges, må problemet alt andet lige være noget mindre,

Nu om stunder søger man ikke så lavt kimtal som muligt under alle
omstændigheder. I
fødevarer, ja og med god grund. Men der har jo været seriøse tanker fremme
om at den
udprægede hygiejne mange tilstræber i hjemmet skulle kunne være medvirkende
årsag
til den stigning i forekomsten af allergier, vi har været vidner til i de
senere år.
Så det er vel nærmest umuligt at vide med sikkerhed, hvad der er rigtigt.
Som nævnt
benytter jeg selv vand fra den kolde hane til skift, men det er et spørgsmål
om tro.

Ole
Nyrup, er det ikke ham,der river bøger i stykker selvom det er lettere at
brænde dem. Antændelsestemperatur er 491 F.

Fra : Finn Jensen

Dato : 16-11-01 06:26

"Ikola" <dont@spam.me> skrev i en meddelelse

> [...]
bliver
> varmet når det skal bruges, må problemet alt andet lige være noget mindre,

Jeg skal spørge min Far når jeg snakker med ham og vender så tilage med et
svar.
Umiddelbart ville jeg også tro at der er bakterier i varmevekslere som kan
sidde inden i rørrene.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jan Boegh

Dato : 16-11-01 08:46

"Ikola" <dont@spam.me> wrote in message news:3bf4531a$0$11605$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> Kald mig bare hysterisk

OK!

mvh
Jan

Fra : Jan Boegh

Dato : 16-11-01 08:45

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote in message news:uAVI7.2989$Bs1.570492@news000.worldonline.dk...

> Jeg ved ikke om dette betyder noget med disse bakterier for vores fisk men
> det skader vel ikke at være lidt forsigtig ??. Når alt kommer til alt så er
> det jo ganske let at lave nyt vand til ens vandskifte.

Ja men så gør det dog for sjælefredens skyld.
Fiskene er garanteret ligeglade!

mvh
Jan