Genoplivning
Fra : Finn Jensen

Dato : 15-11-01 18:37

Hej

Puha...er ved at rense ud fordi jeg skal have min nylavede baggrund ned til
mine Altolamprologus compressiceps sp. Sumbu.

Akvariet skulle tømmes men fiskene gemmer sig jo i sneglehusene så disse
blev fisket op og lagt i en spand med vand. Fint så langt.

De store kalksten skulle op og ved samme lejlighed skulle de skurres så
disse blev lagt på køkkenbordet mens jeg rensede og skyllede gruset.

Da jeg efter et stykke tid løftede den ene kalksten havde min ene hun gemt
sig i et hul i kalkstenen og faldt halvtør ud af hullet !!. SATANS ossé
bandede jeg men flåede en skål ud af skabet og fik vand i og lagt fisken der
i og med 2 fingre holdt jeg hende forsigtig på højkant og kørte hende
forsigtig frem og tilbage gennem vandet således at der kom frisk vand til
gællerne. Efter kort tid svømmede hun frisk ud mellem fingerne på mig .

Dejlig historie syntes jeg.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 15-11-01 20:04

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote in message
> [...]
> forsigtig frem og tilbage gennem vandet således at der kom frisk vand til
> gællerne. Efter kort tid svømmede hun frisk ud mellem fingerne på mig .

Hej Finn.
JEg er glad for at du ikke lige mistede din fisk..... Og det var godt at
høre at genoplivnignen virkede efter hensikten....
Hvilke fisk er det du har ????
Hilsen Ditte

Fra : Finn Jensen

Dato : 15-11-01 20:39

"Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> skrev i en meddelelse

> til

//klip//

> Hej Finn.
> JEg er glad for at du ikke lige mistede din fisk..... Og det var godt at
> høre at genoplivnignen virkede efter hensikten....
> Hvilke fisk er det du har ????

Altolamprologus compressiceps sp. Sumbu. )....det er dem som er fiskene
).
Ved ikke hvad de hedder på dansk, hvis de har noget bestemt navn, men det er
en lidt sjælden sneglehus cichlide fra Tanganyika søen .

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 16-11-01 01:13

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote in message
Klip
> [...]
er
> en lidt sjælden sneglehus cichlide fra Tanganyika søen .

HAr ikke lige hørt om denne fisken før, men hvis jeg en gang falder over et
billede af dem, så skal jeg da tage mig god tid til at kigge på dem, for det
høres ud til at være spændende fisk......
Hilsen Ditte

Fra : Ikola

Dato : 16-11-01 01:42

Ditte Cecilie Simonsen wrote in message ...

> [...]
det
>høres ud til at være spændende fisk......

Hej Ditte,

Du kan evt smugkigge på nedenstående link:

http://perso.club-internet.fr/burnel/Tanga/Acompressi_shell.JPG

Jeg har selv en trio af den almindelige altolamprologus compressiceps, som
også er en spændende cichlide. De har efterhånden formeret sig mange gange,
at jeg har efterhånden 2 - 300 små altoer til at gå i mit 325 liters.

mvh
René

Fra : Finn Jensen

Dato : 16-11-01 06:05

"Ikola" <dont@spam.me> skrev i en meddelelse

> Du kan evt smugkigge på nedenstående link:
>
> http://perso.club-internet.fr/burnel/Tanga/Acompressi_shell.JPG

Ja det er dem . I øvrigt en flot han.

> [...]
gange,
> at jeg har efterhånden 2 - 300 små altoer til at gå i mit 325 liters.

Hvad har du gjort med vandet (hårdhed, PH, Lysmængde m.v.) for at få dem til
at formerer sig ?.
Jeg ville godt prøve om mine kunne formerer sig men den art/variant af
altolamprologus compressiceps jeg har skulle eftersigne være lidt svær at få
til at yngle.

Men jeg er lidt i tvivl om de i det hele taget er faldet helt til og lavet
territoriumer og dannet par, for efter hvad jeg har kunne læse mig frem til
så ville hver han have et territorium på 20 x 20 cm. omkring sit sneglehus,
men mine 2 hanner skifter sneglehus ind i mellem og kan sagtens være ved
siden af hinanden.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Ikola

Dato : 16-11-01 19:15

Finn Jensen wrote in message ...

> [...]
>Jeg ville godt prøve om mine kunne formerer sig men den art/variant af
>altolamprologus compressiceps jeg har skulle eftersigne være lidt svær at

I praksis gør jeg faktisk ikke ret meget, men du kan da godt få lidt at
hvide om hvorledes jeg generelet behandler mine fisk.

1) lyset tror jeg ikke har nogen invirkning på mine forskellige
tanganyikaér. Altoerne har ynglet under alm. glødepære, energisparepære,
varm hvid lysttofrør og det det nuværende dagslys rør.

2) Vandet, målt med et billigt test sæt: hårhed ca 20 KH, surhed ca 8 pH.

3) Foder, knuste tetra cichlid stiks og div frostfoder.

Jeg tror dog at følgende faktorer, har mere betydning for mit held:

1) regelmæssig vandskift.

2) tålmodighed

3) Vigtigst af alle, giv fiske ro !

> [...]
>men mine 2 hanner skifter sneglehus ind i mellem og kan sagtens være ved

Jeg havde to altoér gående i et 63 liters i håb om lidt yngel. Jeg var også
i tvivl om det var faldte til, da jeg stort set aldrig så dem, og havde
fornemmelsen af at fodre et tomt akvarie. Da jeg efter ca. en måned blev
træt af at se på dette "tomme" akvarie, fangede jeg forældrene op, og
begyndte at tømme akvariet. Til min store forbavselse var bunden fyldt med
meget små unger. Siden har de ynglet regelmæssigt ca en gang om måneden.
Mine foretrækker at yngle i de store kongo sneglehuse, i hvilke alle mine
alto unger har startet deres liv.

Jeg kender ikke sumbo versionen så godt, men har de lidt af temperamentet
fra deres artsfæller, vil jeg sige at de ikke er kønsmodne endnu. Jeg fil
mine altoer i sin tid som unger. De viste sig hurtigt at være en 2.3 De to
hanner kunne sagtens forenes. Men da de blev kønsmodne var end ikke 600
liter vand nok til dem, hvorefter jeg valgte at aflive den ene, hvis ikke
jeg skulle ende op med to døde hanner.

held og lykke
René

Fra : Finn Jensen

Dato : 16-11-01 21:33

> 1) lyset tror jeg ikke har nogen invirkning på mine forskellige
> tanganyikaér. Altoerne har ynglet under alm. glødepære, energisparepære,
> varm hvid lysttofrør og det det nuværende dagslys rør.

Jeg er lidt i tvivl her for jeg har lyst/hvidt grus 1-2 mm og hvide kalksten
men kun en enkelt plante. Alt i alt et meget hvidt / lyst akvarium men alger
væltede frem allerede efter 14 dage fra en ren opstart. Det var mest en
masse brune belægninger men senere kom der også irgrønne belægninger.

Jeg har en lille mistanke om at akvariet får for meget lys fordi hvidt jo
reflekterer lyset meget kraftig. I alt godt 11 timer dagligt. Det kan ikke
skyldes nærringsstoffer eller overfordring så mistanken faldt på lysmængden
contra det helt hvide akvarie ?. Har du nogen erfaringer med helt hvide
akvarie miljøer og lysmængden ?

> 2) Vandet, målt med et billigt test sæt: hårhed ca 20 KH, surhed ca 8 pH.

Hvordan fik du hårdheden derop ?. Er dit vandværksvand så hårdt ?. Mit
ligger direkte fra vandhanen på 12.1, så jeg blev anbefalet en masse
kalksten.

> Mine foretrækker at yngle i de store kongo sneglehuse, i hvilke alle mine
> alto unger har startet deres liv.

Kongo sneglehuse ?. Hvor kan disse fåes ?. Hvordan er de størrelses mæssigt
i forhold til sneglehuse fra Vinbjergs snegle ?

> [...]
> hanner kunne sagtens forenes. Men da de blev kønsmodne var end ikke 600
> liter vand nok til dem, hvorefter jeg valgte at aflive den ene, hvis ikke

Ja mine er nok unger endnu ?. Jeg kan ikke finde noget nøjagtigt om hvor
store de bliver som voksne men flertallet siger omkring 5 - 6cm. ?. Er dette
nogenlunde korrekt ?. Mine hannerne er omkring 4 cm. og hunnerne er godt 3
cm.

Men jeg kan regne ud at jeg sikkert skal skilde mig af med den ene han på et
tidspunkt ?. Men er de ikke monogamme ?. Er det så ikke blot bedst at holde
et par i akvariet ?. Jeg havde blot læst et eller andet sted at en cirkel på
20 cm. udgjorde hannens terriotorium, men det er nok fejlagtigt, hvis der
ikke er forskel på arterne ?.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Ikola

Dato : 16-11-01 23:01

> [...]
>contra det helt hvide akvarie ?. Har du nogen erfaringer med helt hvide

Jeg har ingen erfaringer med hvidt sand, så her kan jeg ikke hjælpe dig.

>Hvordan fik du hårdheden derop ?. Er dit vandværksvand så hårdt ?. Mit
>ligger direkte fra vandhanen på 12.1, så jeg blev anbefalet en masse
>kalksten.

Som skrevet benytter jeg et billigt og upræcist testsæt med intervallerne
<6, 7-14, 14-20, og >20, men både vandet fra vandhanen og i akvariet ligger
over 20. Jeg andvender Afrikanske fedtsten i mine akvarier, men det ser dog
ikke ud til at have den store inflydelse på mit i forvejen høje hårdhed.

Men jeg ville ikke bekymre mig om hårdheden ligger på 12.1 eller ca 20.

>Kongo sneglehuse ?. Hvor kan disse fåes ?. Hvordan er de størrelses mæssigt
>i forhold til sneglehuse fra Vinbjergs snegle ?

ca 8 cm i diameter. Men de første æg blev lagt i et tanganyika sneglehus,
der er mindre en vinbjergsneglehusene. Jeg købte dem hos Carsten´s, men
gætter på at de også fåes hos andre dyrehandlere.

> [...]
dette
>nogenlunde korrekt ?. Mine hannerne er omkring 4 cm. og hunnerne er godt 3

Det lyder fornuftigt med størrelserne Jeg er selv lidt i tvivl om ikke mine
kunne være af sumbo varianten, da jeg har læst at de ikke kønsmodne, før at
de er fuldvoksne. Men mine er kun ca 6 cm. henholdsvis 4 cm, hvilket synes
for lidt til de store varianter.

> [...]

>20 cm. udgjorde hannens terriotorium, men det er nok fejlagtigt, hvis der

Det er ikke sikkert, at din variant har samme temperament, men tro mig, du
vil kunne se hvis det er på tide at skille sig af med en han. Fiskene er
meget hårføre imod slåskampe. Det vender blot siden til, hvor de har en
slags panseragtige skæl. Jeg tror ikke du skal bekymre dig over at de slår
hindanden ihjel i løbet af en nat. Mine havde denne uendelige slåskamp i en
måned inden jeg tog mig sammen til at fange den ene op.

Monegame ?, mine unger stammer fra samme hun, men to forskellige hanner.

Fra : Finn Jensen

Dato : 17-11-01 07:09

"Ikola" <dont@spam.me> skrev i en meddelelse

//Klip//

OK, takker for alle oplysningerne

Jeg fandt : http://www.petsforum.com/cichlidroom/articles/a065.html som
giver en idé om det grundlæggende ved sneglehus cichlider og som er
intersant.

Og denne her : http://www.aquafind.com/articles/alto.html som omhandler
specielt Alto´en.

Det som forvirre mig _meget_ er at specielt på "Altolamprologus
compressiceps" er opgivet mange forskellige størrelser på fiskene lige fra 6
cm. helt op 12.5 cm. som max. størrelse, afhængelig hvilken hjemmeside man
læser. Flertallet når dog frem til omkring 6 cm. for hannerne og 4 cm. for
hunnerne.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 17-11-01 17:36

"Ikola" <dont@spam.me> wrote in message
> Du kan evt smugkigge på nedenstående link:
>
> http://perso.club-internet.fr/burnel/Tanga/Acompressi_shell.JPG

Hej Rene.
Tak for linken. Det var da nogle flotte fisk
Ditte

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 16-11-01 20:22

Sådan mand!!!!
Nice.

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 17-11-01 03:14

Jep... Det er lige til at få lyset til at skine igen på en regnfuld vinter/
efterårsdag