Skærme
Fijala 3554
15" tft skærm
Fra : Ian Matheson

Dato : 15-11-01 17:08

Har en medion 15" tft på et SIS skærmkort med 16 mb.

Ved 1024 * 768 er billedet fint, men jeg vil helst køre 800*600. Men så
bliver billedet og specielt bogstaver meget grumsede, uanset 16 eller 32 mio
farver.

Kan det virkelig passe ?

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 15-11-01 18:33

"Ian Matheson" <matheson@tdcadsl.dk> skrev
> [...]
>
> Ved 1024 * 768 er billedet fint, men jeg vil helst køre 800*600. Men så
> bliver billedet og specielt bogstaver meget grumsede, uanset 16 eller

Jeps. TFT skærme er beregnet til at køre i deres "native" opløsning. Det
vil sige, at hvis din TFT-skærm er udstyret med 1024*768 punkter, vil
billedet, hvis du kører i fx 800*600 blive strukket ud. Da der fra 600
pixels i højden til 768 ikke er en 1:1 forskel, vil skærmen undlade at
vise nogle af pixel'ene. Det samme gør sig gældende i bredden.

For at forklare det på en anden måde, skal du forestille dig et ternet
stykke papir med1024 * 768 felter. Ved at udfylde nogle af felterne, vil
du kunne tegne en figur, der svarer til det du ser på skærmen. Selvom du
skifter opløsning ned til 800 * 600 vil der stadig være 1024*768 felter
på papiret. Og felternes størrelse vil stadig være den samme. Din skærm
kan så gøre det, at den kun udnytter de 800*600 midterste felter på
papiret - eller som du oplever, forsøger at strække billedet ud til at
fylde de 1024*768 felter. Da den ikke kan finde ud af at udfylde halve
eller kvarte felter, vil billedet komme til at fremstå som hakket eller
grumset.

Håber den forklaring kastede lidt lys over sagen...

mvh
Peter