Opdatere side....
Fra : Rune Hansen

Dato : 16-11-01 01:10

Hej NG

Hvordan laver man sin side så man hurtigt kan ændre hvad der står i sin
menu... altså uden at det er frames...?
Er det smart at bruge require-fuktionen i php til det...?(jeg ved godt at
det er en lille bitte smule OT)
Eller skal man lave et eller andet med MySQL-database...?
Hmm hvordan gør i genier...? i er vel også udefor at skulle lave et nyt
menupunkt efter at man har lavet 20-30 sider... og så skal man hen og ændre
i hver enkel fil!! AK OG VE!
plz hjælp... tak :)

Hilsen Fusty

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 15-11-01 16:33

> Hvordan laver man sin side så man hurtigt kan ændre hvad der står i sin
> menu... altså uden at det er frames...?

Hvad med at benytte <!-- #Include file=DinMenu.inc-->, hvis du
har mulighed for det?

Jeg bruger det selv til mit site (http://www.katzmann.dk) og det
fungerer helt efter hensigten.

/Kasper K

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 15-11-01 16:34

Og få så rette tiden på dit ur.

/Kasper K

Fra : JmF

Dato : 15-11-01 16:54

Har på min egen side lavet det således (Med PHP) at jeg i hvert dokument
inclucer min menu med

<?
include('menu.php');
?>

Og så self. kalde filen for .php istedet for .html og det kræver at du har
adgang til PHP....men egentlig hører dette jo til i

--
MvH
Jakob Frederiksen

Og husk nu at Martin er en uranhjort !!

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 16-11-01 12:18

In <3bf3da9c$0$228$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> "Rune Hansen" <Fusty@nerdygamer.dk> writes:

> [...]

>menupunkt efter at man har lavet 20-30 sider... og så skal man hen og ændre

Jeg har lavet mig et perl-script til det. Det laver også andre
ting, fx sætter height og width tags på img tags og checker at
links er der osv. Men grundideen er simpel:
Man bygger sine sider op som:

<!--indgangsbøn start:Sidens titel-->
<!--indgangsbøn slut-->

selve sidens indhold

<!--udgangsbøn start-->
<!--udgangsbøn slut-->

Scriptet skal så blot skifte indgangsbøn og udgangsbøn ud til
noget passende.

Siderne på http://hjem.get2net.dk/bnielsen/ vedligeholdes på den
måde.

Siderne på
http://www.daimi.au.dk/Library/Library.html
er lavet på en endnu mere radikal måde. Vi har lavet en
specifikationsfil, hvor alt indholdet er beskrevet.

Titel: The Library of Computer Science and Mathematics, University of Aarhus
Filnavn: index.html
Doctype: "-//SQ//DTD HTML 3.2 Final//EN" "hmpro6.dtd"
Layout: Start
Tabel: <table>
Image: klikher.gif
Navn: Broomhilda &nbsp;&nbsp;(Books and CS journals in the library)
Link: http://library.daimi.au.dk:4505/ALEPH
Navn: Paper Journals in Math., Statistics and Oper. Research
Link: http://www.daimi.au.dk/Library/mat_tss.html
Tabel: </table>
Put: <hr>
Tabel: <table>
Navn: Databases &nbsp;&nbsp;(MathSciNet, Britannica,...)
Link: database.html
Navn: Electronic Journals and Proceedings &nbsp;&nbsp;(Articles)
Link: jour1nal.html
Navn: Electronic Preprints
Link: prepr1nt.html
Navn: Library Information
Link: libinfo.html
Navn: Links &nbsp;&nbsp;(Danish databases, Learned societies, Publishers)
Link: links.html
Navn: Search Engines
Link: search.html
Tabel: </table>
Udskriv: Ja

Alle sider genereres så vha et lille script, der læser
beskrivelsesfilen. Fordelen er at man stort set får skilt layout
og indhold fra hinanden. Vi brugte det meget til at eksperimentere
med sideopdelinger og den slags.

Man kan sikkert gøre det her på 1000 måder, så det her er ikke
specielt ment som "den eneste rigtige måde" men mere som et
eksempel på et par måder, der har virket for mig.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 20-11-01 05:24

Kai Birger Nielsen <bnielsen@daimi.au.dk> skrev:

> Jeg har lavet mig et perl-script til det. Det laver også andre
> ting, fx sætter height og width tags på img tags

Hvorfor sætte de der height og width? Browseren finder selv ud af
størrelse af billedet, og HTML 4 kræver heller ikke at disse er angivet.

--
Gunnar Vestergaard
668 - Neighbour of the Beast

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-11-01 08:48

Tue, 20 Nov 2001 05:23:35 +0100, skrev post@gunnar-v.dk (Gunnar
Vestergaard):

>Hvorfor sætte de der height og width? Browseren finder selv ud af
>størrelse af billedet, og HTML 4 kræver heller ikke at disse er angivet.

Det er en meget dårlig ide ikke, at sætte width og height på
billeder.

Hvis det ikke er gjort vil billederne hoppe og danse, mens de
bliver loadet, fordi der ikke er afsat plads til dem på siden.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 20-11-01 12:49

Knud Gert Ellentoft skrev:
> [...]
>
> Hvis det ikke er gjort vil billederne hoppe og danse, mens de
> bliver loadet, fordi der ikke er afsat plads til dem på siden.

Nå ja, hvor meget betyder det at browseren opdaterer sig nogen gange?
Det bør afvejes mod risikoen for at man kan komme til at angive disse
pixelstørrelser bare en pixel forkert. Hvis det sker så tabes nogen
information i billedet.

--
Gunnar Vestergaard
668 - Neighbour of the Beast

Fra : Andreas Haugstrup

Dato : 20-11-01 13:33

"Gunnar Vestergaard" <post@gunnar-v.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det bør afvejes mod risikoen for at man kan komme til at angive disse
> pixelstørrelser bare en pixel forkert. Hvis det sker så tabes nogen

Jeg vil vove at påstå at hvis man ikke kan aflæse to tal og indsætte dem
korrekt i koden så burde man måske finde sig en anden hobby
--
Andreas
http://www.solitude.dk

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 20-11-01 14:38

In <9tdig3$cm$1@sunsite.dk> "Andreas Haugstrup" <usenet@solitude.dk> writes:

> [...]

>Jeg vil vove at påstå at hvis man ikke kan aflæse to tal og indsætte dem
>korrekt i koden så burde man måske finde sig en anden hobby

Det kan der være noget om. Men som du kan se på
http://hjem.get2net.dk/bnielsen/picindex.html
hvis du har en hurtig forbindelse eller er tålmodig,
så er det meget lettere at tro på at et skript har
checket/fikset 450 billeders størrelse end at tro på
at man selv har skrevet rigtigt 450 gange.

Og mon ikke de fleste har siddet og fx skåret et billede
til og så gemt det med det oprindelige navn. Vupti,
så er højde/bredde forkerte, men hvis man ikke har ændret
for meget på proportionerne, så ser man det måske ikke lige.

Men hvis det bare er for sjov og man har en 10-15 billeder,
så er det da helt ok at gøre det i hånden eller helt at droppe
de angivelser.

Det er derimod ikke ok at bruge height/width til at skalere
med. Det ser herrens ud.
Se fx http://www.haldummark.dk/

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Andreas Haugstrup

Dato : 20-11-01 15:19

"Kai Birger Nielsen" <bnielsen@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så er det meget lettere at tro på at et skript har
> checket/fikset 450 billeders størrelse end at tro på
> at man selv har skrevet rigtigt 450 gange.

I lige netop det der tilfælde ville jeg nok, som du siger få et script til
at skrive height/width ind i koden i stedet for at skrive det selv. PHP har
for eksempel nogle glimrende funktioner til formålet.

Uden at komme ind på de nærmere omstændigheder om at placere 450 billeder på
en enkelt side, så kan jeg da lige sige at jeg ville være meget irriteret
hvis der _ikke_ havde været height/width defineret på billederne. Man ville
jo slet ikke kunne navigere på siden får hele lortet var blevet læst ind.
--
Andreas
http://www.solitude.dk

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 20-11-01 16:02

In <9tdonh$r5o$1@sunsite.dk> "Andreas Haugstrup" <usenet@solitude.dk> writes:

> [...]

>jo slet ikke kunne navigere på siden får hele lortet var blevet læst ind.

Ideen er blot at have en side, hvor alle billeder fra
alle mine websider forekommer. Det giver et simpelt check af
at de faktisk er der (Og ja, jeg har et script, der checker
men jeg har set en bug i billedoverførslen fra mit digitalkamera,
der giver billeder, der er fx 1024 x 768, men 1 x 768 iflg højde
og bredde i jpg's tagfelt. Dvs mit script syntes at det så ok
ud, men jeg var lidt beklemt over at se mit portræt skrumpet ind
til 1 x 768.

Faktisk er siden også sjov for mig selv at kigge på ind imellem.
Nåh, ja, det havde jeg også et eller andet om, hmm, det kunne
man jo godt skrive lidt mere om... Så det er sådan en slags
overbliksside på en eller anden helt rodet måde
Jeg har et par stykker mere af samme skuffe:
http://hjem.get2net.dk/bnielsen/lnkindex.html
http://hjem.get2net.dk/bnielsen/webindex.html
http://hjem.get2net.dk/bnielsen/sitemap.html
Måske kan det inspirere nogen ?

Jeg har brugt picindex.html som crashtest af et par af de der
websites, der checker hjemmesider for alt mellem himmel og jord.
Den fik ikke gode karakter for load tid.

lnkindex.html er også god som crashtest af linkcheckere.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 21-11-01 01:43

Kai Birger Nielsen skrev:
> Det er derimod ikke ok at bruge height/width til at skalere
> med. Det ser herrens ud.
> Se fx http://www.haldummark.dk/

Det er alt efter kvaliteten af ens software der udfører de beregninger.
Det som jeg har set på Mac virker ok. Bare proportionerne af billedet
bevares.

--
Gunnar Vestergaard
668 - Neighbour of the Beast

Fra : Andreas Haugstrup

Dato : 21-11-01 06:21

> Det er alt efter kvaliteten af ens software der udfører de beregninger.
> Det som jeg har set på Mac virker ok. Bare proportionerne af billedet
> bevares.

Det er et allerhelvedes spild af båndbredde :)
--
Andreas
http://www.solitude.dk

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 21-11-01 01:43

Andreas Haugstrup skrev:
> Jeg vil vove at påstå at hvis man ikke kan aflæse to tal og indsætte dem
> korrekt i koden så burde man måske finde sig en anden hobby

Tjoh, det lyder rigtigt nok.

--
Gunnar Vestergaard
668 - Neighbour of the Beast

Fra : Andreas Haugstrup

Dato : 20-11-01 11:52

> Hvorfor sætte de der height og width? Browseren finder selv ud af
> størrelse af billedet, og HTML 4 kræver heller ikke at disse er angivet.

Som Knud skriver så hopper og danser siden når den loades hvis de ikke
angives. Hvis du angiver dem så bliver siden proportioneret korrekt selvom
billederne endnu ikke er blevet hentet. Det er en kæmpe fordel hvis du ikke
gider vente på at alle billeder bliver hentet (eller hvis du surfer med
billeder slået fra).
--
Andreas
http://www.solitude.dk

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 21-11-01 01:43

Andreas Haugstrup:
> [...]
> gider vente på at alle billeder bliver hentet (eller hvis du surfer med

OK. Det kan jeg godt se.

--
Gunnar Vestergaard
668 - Neighbour of the Beast