Servletserver
Fra : albert

Dato : 15-11-01 16:01

Nu har jeg leget længe nok med Servlets og Tomcat. Nu skal
det være den rigtige vare med masser af hits udefra (måske

Så spørgsmålet er : Hvilken Servlet server kan klare mange hits,
er stabil og meget gerne gratis ?

mvh Albert

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 15-11-01 17:23

Resin fra caucho.com er udemærket. Man kan også hente den, men jeg er
ikke helt klar over licensbetingelserne.

-dennis

Fra : Kasper Nielsen

Dato : 15-11-01 20:05

"albert" <albert@albertsmc.dk> wrote in message
> Nu har jeg leget længe nok med Servlets og Tomcat. Nu skal
> det være den rigtige vare med masser af hits udefra (måske
>
> Så spørgsmålet er : Hvilken Servlet server kan klare mange hits,
> er stabil og meget gerne gratis ?

du bruger den allerede.

- Kasper

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 16-11-01 08:23

Kasper Nielsen wrote:

> "albert" <albert@albertsmc.dk> wrote in message

> du bruger den allerede.

Tomcat 3.2.x generationen har nogle meget alvorlige
samtidighedsproblemer, som udviklerne på jakarta projektet har opgivet
at løse. Allerede ved ca. 20 samtidige brugere (som alle venter mellem
requests) begynder der at vælte interne exceptions ud. Nogle af dem
skulle være afhjulpet i 3.3, og de skulle alle være væk i 4.0.

Derudover viser vores interne og meget pragmatiske målinger at f.eks.
resin er ca. 10 gange så hurtig. BEA's WebLogic ca. 18 gange så hurtig
og Orion server endnu hurtigere.

-dennis

Fra : Kasper Nielsen

Dato : 17-11-01 16:38

"Dennis Thrysøe" <qabi@qabi.dk> wrote in message

> [...]
> requests) begynder der at vælte interne exceptions ud. Nogle af dem
> skulle være afhjulpet i 3.3, og de skulle alle være væk i 4.0.

Jep, 3.x sucks.
Den første version som blev doneret til Jakarta af Sun, var en stor gang
crap, magen til skod kode skal man lede længe efter.

4.0 er fra fuldstændig reimplementering.

- Kasper

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 16-11-01 09:43

"Kasper Nielsen" <knielsenNOSPAM@apache.org> skrev i en
meddelelse news:9t13l6$phc$1@news.net.uni-c.dk...

> "albert" <albert@albertsmc.dk> wrote in message

> du bruger den allerede.

Øh nej, tomcat er godt nok reference implementationen men hurtig
er den bestemt ikke.

Brug hellere Resin fra www.caucho.com den er hurtigere, har imho
færre fejl og er lettere at have med at gøre.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish

Fra : Kasper Nielsen

Dato : 17-11-01 16:32

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> [...]
> hits,

> Øh nej, tomcat er godt nok reference implementationen men hurtig

prøv 4.0

- Kasper

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 19-11-01 09:12

> prøv 4.0

Hvis man læser deres målsætning skriver de et eller andet sted at
hastighed ikke er deres højeste prioritet, de vil hellere
implementere alt.

Og i et produktions miljø kan man ikke leve med en langsom
server.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-11-01 18:22

Soren 'Disky' Reinke wrote:

> [...]
> implementere alt.
>
> Og i et produktions miljø kan man ikke leve med en langsom

Jo, det kan man da. Bare man dimensionerer derefter.

Der kunne jo sagtens være andre fordele (fx en korrekt implementation af
et eller andet) hvor man så afvejer ulemperne.

Hvorfor tror du fx at mange bruger Oracle is tedet for fx mySql?

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 20-11-01 08:15

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
> et eller andet) hvor man så afvejer ulemperne.
>
> Hvorfor tror du fx at mange bruger Oracle is tedet for fx mySql?

ACID complete? Næsten lige så hurtig i praksis?

-dennis

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-11-01 23:17

Dennis Thrysøe wrote:

> ACID complete? Næsten lige så hurtig i praksis?

Oracle er langsom til at lave JDBC-forbindelser[1], hvilket er skidt i et
ældre JSP-miljø uden connection pools. Til simple ting er ACID ikke
nødvendigt.

[1] Dengang jeg checkede. Det er efterhånden et stykke tid siden.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 23-11-01 11:14

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Oracle er langsom til at lave JDBC-forbindelser[1], hvilket er skidt i et
> ældre JSP-miljø uden connection pools. Til simple ting er ACID ikke
> nødvendigt.

Helt korrekt. Men mange af de 'mange' du henviser til bruger garanteret
også connection pools.

Jeg er enig i at ACID egenskaber er ligegyldige i mange tilfælde, men
jeg tror nu stadig at mange af dem der har valgt Oracle blandt andet har
skelet til dem.

> [1] Dengang jeg checkede. Det er efterhånden et stykke tid siden.

Det er stadig tilfældet.

-dennis

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-11-01 12:31

Dennis =?ISO-8859-1?Q?Thrys=F8e?= <qabi@qabi.dk> writes:

> Helt korrekt. Men mange af de 'mange' du henviser til bruger garanteret
> også connection pools.

Det maa man gaa ud fra. Min pointe med Oracle versus MySQL, er at
Oracle implementerer meget mere og goer det rigtigt. Jeg brugte paa
et tidspunkt LANG Tid paa at finde ud af at MySQL ikke implementerede
en given datatype rigtigt (kun to tegn lovlige, saa vidt jeg husker).

Den slags overraskelser faar man mindre tit med Oracle.

> Jeg er enig i at ACID egenskaber er ligegyldige i mange tilfælde, men
> jeg tror nu stadig at mange af dem der har valgt Oracle blandt andet har
> skelet til dem.

Jovist. Altsaa at implementationen er bedre paa bekostning af
hastigheden (til en vis graense) hvilket var mit oprindelige argument.

> Det er stadig tilfældet.

Interessant. Jeg skal netop til at arbejde med dette scenario mod en
Oracle 7 saa jeg skal nok blive klogere.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 20-11-01 08:58

> Jo, det kan man da. Bare man dimensionerer derefter.

Netop unødige hardware krav.

> [...]
implementation af
> et eller andet) hvor man så afvejer ulemperne.
>
> Hvorfor tror du fx at mange bruger Oracle is tedet for fx

Og det samme bruger jo nok også Oracle 9ias istedet for tomcat
tror du ikke ??

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-11-01 23:22

Soren 'Disky' Reinke wrote:

> Netop unødige hardware krav.

Hvis dét er begrundelsen, er det da mere logisk at benytte et C-baseret
miljø. Fylder mindre, og er hurtigere. Tilstrækkeligt hardware er en
486DX med 16 Mb RAM.

Eller er det at overdrive?

> implementation af

> mySql?
>
> Og det samme bruger jo nok også Oracle 9ias istedet for tomcat
> tror du ikke ??

Jeg tror ingenting, for dét ved jeg ikke noget om. Jeg ved dog at jeg
har fundet og fejlmeldt en dataforstyrrende fejl i Oracles XML-værktøjer
som jeg ikke kunne fikse pga manglende kildetekst. Efter et par måneder
var der ikke gjort en disse ved det.

Jeg kan godt leve med mindre hastighed hvis mine data overlever det.

Fra : Flemming

Dato : 15-11-01 22:05

Hej Albert

Jeg vil gerne anbefale Orion.

+ den er hurtig, stabil, admin/statistik GUI programmer og gratis.
+ ændringer i web.xml autoloades

- nogle få punkter er den ikke helt efter J2EE standarden (dog minimalt).
- lidt knidret dokumentation, men ok maillist.
Yderligere er der allerede flere sites idag som bruger Orion.

Flemming.

Fra : Soeren Dalby

Dato : 15-11-01 22:43

Tomcat er både hurtig og stabil. Den er Sun's reference implementering for
JSP og Servlets og derfor det mest sikre bud.

Hvis du driver et site med massiv downloads af statiske sider, kan det være
en fordel at placere Tomcat som servlet container i Apache, men ellers er
Tomcat glimrende som stand-alone.

--
Best regards

Soeren Dalby
www.dalbydata.dk

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 16-11-01 08:25

Mine erfaringer med Tomcat er noget anderledes. Se evt. post andet sted
i denne tråd.

Måske har vi bare ramt nogle uheldige versioner? (3.1.1, 3.2.1, 3.2.2,
3.2.3)

-dennis

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 16-11-01 09:44

"Soeren Dalby" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse
> Tomcat er både hurtig og stabil. Den er Sun's reference
implementering for
> JSP og Servlets og derfor det mest sikre bud.

Hurtig er den bestemt ikke.

Og den er temmelig besværlig at have med at gøre, osv.