problemer med min phptriad installation
Fra : SIGRÍDUR INGIMARSDÓT~

Dato : 15-11-01 11:28

Jeg har forsøgt at installere php (+ apache og mysql) på min windows 98
maskine. Men både da jeg selv installerede dem og nu hvor jeg har brugt
"phptriad for wnidows", kan mysql ikke finde localhost. Jeg får følgende
fejlmeddelelse når jeg starter PHPmyadmin:

"Warning: MySQL Connection Failed: Can't connect to MySQL server on
'localhost' (10050) in C:\apache\htdocs\phpmyadmin\lib.inc.php on line 255
Error "

Og når jeg starter winphpsqladmin kan jeg se at den ikke er connected til
serveren.

Er der nogen der kan hjælpe mig (så jeg kan få skiftet fra APS til PHP)?

mvh
lars christensen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-11-01 19:01

On Thu, 15 Nov 2001 11:27:33 +0100, "SIGRÍDUR INGIMARSDÓTTIR"
<sigridur.ingimarsdottir@get2net.dk> wrote:

>Jeg har forsøgt at installere php (+ apache og mysql) på min windows 98
>maskine. Men både da jeg selv installerede dem og nu hvor jeg har brugt
>"phptriad for wnidows", kan mysql ikke finde localhost.

Det tyder ikke på at du har husket at starte mysql-serveren.

--
- Peter Brodersen

Fra : SIGRÍDUR INGIMARSDÓT~

Dato : 16-11-01 13:25

tak for svaret. Men jeg tror nu mysq-serveren er startet.
Jeg har startet den med de anførte kommandoer
Når jeg afgiver kommandoen "mysqlshow" viser den databaserne mysql og test
Når jeg ser i joblisten kører "mysqld".

Men på den anden side: når jeg kører winmysql, angiver den, at den ikke er
"connected" til serveren???
Når jeg kører PHPmyadmin kommer den f... fejlmeddelelse:
"Warning: MySQL Connection Failed: Can't connect to MySQL server on
'localhost' (10050) in C:\apache\htdocs\phpmyadmin\lib.inc.php on line 255
Error"

Jeg vil være taknemlig for hjælp, så jeg kan begynde at bruge php og slippe
ud af microsofts klør.

mvh Lars Christensen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-11-01 17:31

On Fri, 16 Nov 2001 13:25:11 +0100, "SIGRÍDUR INGIMARSDÓTTIR"
> [...]

>Jeg har startet den med de anførte kommandoer
>Når jeg afgiver kommandoen "mysqlshow" viser den databaserne mysql og test

Når du mener, den kører, prøv så at starte mysql (klientprogrammet) og
se om det vil connecte.

Alternativt, prøv at lave en:

telnet localhost 3306

.... så burde du kunne se om der er en mysql-server på den port, der
har lyst til at svare. I så fald sandsynligvis ikke i en protokol, du
uden videre kan skrive til via telnet, men det er blot relevant om
hvorvidt, den svarer eller ej.

--
- Peter Brodersen

Fra : SIGRÍDUR INGIMARSDÓT~

Dato : 18-11-01 14:03

Tak for din hjælp.
Jo, mysql kører og jeg kan lave tabeller.

Men nu har jeg efter utallige hovedløse forsøg og geninstalleringer fundet
ud afdet. Jeg skulle bare stoppe min zonealarm. Så virker alt problemløst,
både PHPmyadmin og winmysqladmin.