Øv, min 8850'er er blevet stjålet.....spor~
Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 14-11-01 22:02

Hvordan ligger det med sporing i sådan en fætter? Hvor meget gør politiet ud
af det og hvordan spores den? Kan den også spores selvom ham der har stjålet
den bruger taletidskort?

Mvh,
Lars - som er meget skuffet over at have misten sin nye og ekstrem dyre
mobiltelefon!

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 14-11-01 22:08

Lars Bjerregaard skrev:

>Hvordan ligger det med sporing i sådan en fætter? Hvor meget gør politiet ud
>af det og hvordan spores den? Kan den også spores selvom ham der har stjålet
>den bruger taletidskort?

Alle telefoner har et unikt IMEI-nummer. Ring til dit selskab og få
spærret for dette nummer.

Det har ingen betydning betydning hvilke kort der sættes i telefonen,
men ligefrem sporing tror jeg ikke du skal regne med.

>Lars - som er meget skuffet over at have misten sin nye og ekstrem dyre
>mobiltelefon!

Skuffet?

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: http://www.simlock.dk/
Nokia, Ericsson, Siemens, Panasonic med flere...

Fra : Mark Beaumont

Dato : 14-11-01 23:40

"Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> skrev
> Alle telefoner har et unikt IMEI-nummer. Ring til dit selskab og få
> spærret for dette nummer.

Nej, mobilseskabet lukker kun simkortet, hvis telefonen skal spores
eller spærres via IMEI nummer, så skal det meldes til politiet.

Vh Mark

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 15-11-01 00:29

Mark Beaumont skrev:

>Nej, mobilseskabet lukker kun simkortet, hvis telefonen skal spores
>eller spærres via IMEI nummer, så skal det meldes til politiet.

OK - jeg har aldrig selv haft brug for det. Jeg mente bare godt at
teleselskabet kunne gøre det arbejde der skulle gøres i den
forbindelse.

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 15-11-01 09:21

"Mark Beaumont" <beaumont@os.dk> wrote in message

> "Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> skrev
>
> Nej, mobilseskabet lukker kun simkortet, hvis telefonen skal spores
> eller spærres via IMEI nummer, så skal det meldes til politiet.

Nej, det er også din operatør der skal spærre IMEI nummeret og ikke
politiet.

Br

Flemming

Fra : alwresuihalert

Dato : 14-11-01 23:12

snip
> [...]
ud
> af det og hvordan spores den? Kan den også spores selvom ham der har

Ja, man kan spore den meget præcist, hvis/når den er tændt og "på" GSM
nettet, selvom det er med et taletidskort. Spørgsmålet er om politiet
gider/kan/gør det.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 15-11-01 01:16

> Ja, man kan spore den meget præcist, hvis/når den er tændt og "på" GSM
> nettet, selvom det er med et taletidskort. Spørgsmålet er om politiet
> gider/kan/gør det.

Det må man ikke i danmark.
F.eks. ville det være smart når folk ringer til alarmcentralen fra en mobiltelefon at de så blev sendt til den central der var lige om hjørnet. Men grundet den danske lovgivning på området må man ikke spore mobiltelefonerne så derfor kan man sagtens få fat i Aalborg alarmcentral når man ringer 112 fra sin mobil på Rømø.

I USA er det lovligt, og jeg mener de kan gøre det ned til ca. 5 meters nøjagtighed. Jeg har set noget udstyr til "stedbestemmelse" af gsm-terminaler på AAU, men det var udelukkende til forsøg og jeg er ikke helt klar over om det er teknisk muligt at gøre det uden ekstraudstyr for teleselskaberne.

Flemming

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 15-11-01 09:20

"Flemming Joensson" <joensson@cs.auc.dk> wrote in message
> Ja, man kan spore den meget præcist, hvis/når den er tændt og "på" GSM
> nettet, selvom det er med et taletidskort. Spørgsmålet er om politiet
> gider/kan/gør det.

<Det må man ikke i danmark.
[...]

Vrøvl er ikke sådan det fungerer, der er to centrale steder i DK alamopkald
fra mobiltelefoner går til, er to specielle steder, og ikke efter
tilfældigheds princippet.

Br

Flemming

Fra : Mickey

Dato : 15-11-01 13:55

"Flemming Lynggaard" <nospam@lynggaard.com> skrev i en meddelelse

> Vrøvl er ikke sådan det fungerer, der er to centrale steder i DK
alamopkald
> fra mobiltelefoner går til, er to specielle steder, og ikke efter
> tilfældigheds princippet.

mener det er i KBH og Åbenrå de ligger...

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : John R. Jensen

Dato : 15-11-01 01:16

Hvor vidt den kan/vil blive sporet, vil afhænge af politiet. Under alle
omstændigheder kan telefonen ikke anvendes i TDC's net, hvis den først er
blacklisted. Den kan simpelthen ikke komme på nettet.

Hvad andre operatører gør ved jeg ikke. Det er nemlig helt op til
operatøren, hvad de vil gøre med informationen om at en telefon er
"blacklisted"

I nogle lande tjekker man slet ikke IMEI-nummeret. Det er de gamle østlande
og Mellemøsten. Man kunne fx. forestille sige at det fra operatørens side er
af økonomiske årsager (nok ikke så mange abonnenter hvis de gjorde det...)

I Australien kan man fra operatøren "købe" information om hvor telefonen er
lige nu. Den går ikke i Danmark... Her har en kriminelle jo rettigheder, og
det går jo ikke at overvåge dem, men mindre politiet har en meget god grund.

Jeg ville ikke sætte mit SIM-kort i en "varm" telefon, hvad enten det er et
taletids kort eller ej.

--
Best Regards/ Med venlig hilsen

John R. Jensen

Fra : Fischer

Dato : 15-11-01 08:36

> [...]
og
> det går jo ikke at overvåge dem, men mindre politiet har en meget god

Heldigvis!
Her i Danmark har vi ALLE trods alt lidt rettigheder tilbage, selv om vi
efterhånden bliver overvåget i hoved og r**.

Og grunden er det sunde retsprincip, at man først er kriminel i det øjeblik
en dommer har bestemt at man har overtrådt loven.
Man er ikke kriminel bare fordi skyklapper-Policen får lyst til at mistænke
én for en forbrydelse.

*Fischer

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 15-11-01 17:25

On Thu, 15 Nov 2001 08:36:26 +0100, "Fischer" <express@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>en dommer har bestemt at man har overtrådt loven.
>Man er ikke kriminel bare fordi skyklapper-Policen får lyst til at mistænke

Nu gik spørgsmålet på sporing og ikke overvågning af en mistænkt.

Der er altså ikke tale om at overvåge en person, som _måske_ har gjort
noget ulovlig, men om at spore en telefon man _ved_ er blevet meldt
stjålet.

Derfor burde det vel ikke være et problem for Politiet at få en
dommerkendelse til at få udleveret operatørens registreringer selv
hvis disse indeholder oplysninger om hvor telefonen er blevet anvendt?

Men samtidig er operatøren vel heller ikke tvunget til at registrere
dette?

Dog tror jeg ikke Politiet har resourcer til at forfølge en sag med en
enkelt stjålen telefon.

Jeg prøver lige at høre i dk.videnskab.jura...

Fra : Fischer

Dato : 15-11-01 21:15

> Nu gik spørgsmålet på sporing og ikke overvågning af en mistænkt.

Næh, men som jeg skriver andetsteds, så er det ret simpelt hvis det er et
normalt abonnement.

Hvis det derimod er et uregistreret taletidsnummer, så kræver det at man går
ned og graver i den trafik der har været til nummeret. Så er det
overvågning.

> Der er altså ikke tale om at overvåge en person, som _måske_ har
> gjort noget ulovlig, men om at spore en telefon man _ved_ er blevet
> meldt stjålet.

Den der bruger telefonen er måske ikke tyven.
Måske har vedkommende lånt den af tyven eller købt den i god tro.
Så er det ikke sporing af en stjålen mobiltelefon, men overvågning af en
uskyldig!

> Derfor burde det vel ikke være et problem for Politiet at få en
> dommerkendelse til at få udleveret operatørens registreringer selv
> hvis disse indeholder oplysninger om hvor telefonen er blevet anvendt?

Politiet får IKKE en dommerkendelse hvis det drejer sig om at opklare et
simpelt tyveri.
Politiet får kun en kendelse hvis det drejer sig om en tele-relateret
forbrydelse (telefonterror, hacking etc.) eller en meget alvorlig
forbrydelse.
Desuden er det en meget bekostlig affære at udhente disse tele-oplysninger
fra selskabernes registre, så det har politiet slet ikke råd til i
småtilfælde.

> Dog tror jeg ikke Politiet har resourcer til at forfølge en sag med en
> enkelt stjålen telefon.

Enig.

> Jeg prøver lige at høre i dk.videnskab.jura...

Jeg tror ikke der er juridisk 'kød' nok på, så jeg svarer her.

*Fischer

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 16-11-01 01:12

> [...]
>Måske har vedkommende lånt den af tyven eller købt den i god tro.
>Så er det ikke sporing af en stjålen mobiltelefon, men overvågning af en

Selvom den er købt i god tro skal han være aldeles dygtig for at
snakke sig udenom hæleri.

Fra : Mickey

Dato : 15-11-01 17:36

"Jimmy Damsgård" <noname@SLETMIGnospam.dk> skrev i en meddelelse

> Men samtidig er operatøren vel heller ikke tvunget til at registrere
> dette?

uden at være sikker mener jeg de skal...

Fra : Fischer

Dato : 15-11-01 08:33

> [...]
ud
> af det og hvordan spores den? Kan den også spores selvom ham der har

Hvis du melder den stjålet, bliver den spærret.

Og hvis man prøver på at få en spærret telefon på mobilnettet, så bliver den
nægtet adgang, og samtidig registreres det med hvilket SIM-kort dette er
forsøgt.

Skulle det være et registreret abonnement, så er det let at spore den der
har forsøgt sig.
Er det derimod et ikke-registreret taletidsnummer, så er det mere vanskeligt
at finde ejeren (via de opkald der er foretaget med nummeret). Det vil
politiet nok ikke gøre hvis det bare drejer sig om en enkelt stjålen mobil.

*Fischer

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 15-11-01 21:59

> [...]
> at finde ejeren (via de opkald der er foretaget med nummeret). Det vil
> politiet nok ikke gøre hvis det bare drejer sig om en enkelt stjålen

Politiet vil slet ikke spore den. Jeg ringede i dag og meldte den stjålet.
Da jeg spurgte om den ville blive sporet grinede damen og sagde: "Nej, det
har vi slet ikke recurser til, folk smider jo deres telefoner væk som
fodrede de ænder med dem". Ja, sådan sagde hun ordret. Derimod kunne hun
fortælle mig at hun ville sende en eller anden seddel jeg skulle sende til
mit forsikringsselskab med en kopi af min kvittering, så ville min indbo
forsikring dække det. Så, jeg er da på den sikre side, nu kan jeg såmænd
bare købe en ny. Spørgsmålet er som om de dækker at få åbnet mit nummer (125
kr) og få et nyt simkort (også 125 kr.) ......nogen der har prøvet det?

Mvh, Lars, der i dag er lidt mindre oprevet end i går

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 18-11-01 16:08

> [...]
> at finde ejeren (via de opkald der er foretaget med nummeret). Det vil
> politiet nok ikke gøre hvis det bare drejer sig om en enkelt stjålen

Politiet vil slet ikke spore den. Jeg ringede den anden dag og meldte den
[...]

Mvh, Lars, der i dag er lidt mindre oprevet end tidligere