Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kan Compact Flash kort tage skade af lufth~
Fra : Knud Erik

Dato : 14-11-01 21:56

Er der nogen der ved, om et Compact Flash kort kan tage skade af at
blive gennemlyst ved sikkerhedskontrollen i lufthavnene?
På sommerferien havde jeg medbragt et ekstra kort, som lå i en taske i
håndbagagen og dermed blev gennemlyst.

Da jeg kom hjem nægtede kortet at fungere, mens det kort jeg havde i
kameraet, og som ikke blev gennemlyst, ikke fejlede noget.
Jeg mistede halvdelen af mine feriebilleder (ærgerligt)

Kan der være nogen sammenhæng, eller er det bare et "hændeligt" uheld?

Mvh
Knud Erik

Fra : Henrik Boegh

Dato : 15-11-01 10:50

Knud Erik told the rest of dk.fritid.foto:

> Er der nogen der ved, om et Compact Flash kort kan tage skade af at
> blive gennemlyst ved sikkerhedskontrollen i lufthavnene?

Jeg har nu fem gang haft CF kort igennem gennemlysningsapperaterne i
Kastrup - de tre af gangene i min MP3-afspiller - de to af gangene i mit
digicam. Der har overhovedet ikke været nogle problemer.
Jeg vil heller ikke mene at der burde være nogen teknisk problematik
omkring dette, så mon ikke "bare" det er et hændeligt uheld.

[...]

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/index.php?side=usenet
*** There's an X_ to much in my email address ***

Fra : Ivan Storgaard Vogel~

Dato : 15-11-01 13:16

Hmm principielt set kan den slags elektronik være følsomt overfor
stråling, men de hiver jo bærbare pc'er gennem røntgenudstyret, og mon
ikke de ved hvad de gør? Jeg tror ikke det kan skade hukommelseschips..

Henrik Boegh wrote:

> [...]
> *** There's an X_ to much in my email address ***
> "Funny thing, sperm......"
> - Ted Danson as Hal Jackson in 'Made in America'

Ivan Storgaard Vogelius         Office 520-621
Institute of Physics and Astronomy Institute Tel: (45) 8942-3667
University of Aarhus Institute FAX: (45) 8612-0740
DK-8000 Aarhus C Private Tel. : (45) 86271316
Denmark.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-11-01 14:03

Ivan Storgaard Vogelius wrote:

> Hmm principielt set kan den slags elektronik være følsomt overfor
> stråling, men de hiver jo bærbare pc'er gennem røntgenudstyret, og mon
> ikke de ved hvad de gør? Jeg tror ikke det kan skade hukommelseschips..

Nu er der jo væssenlig forskel på en hukommelseschip / RAM-kreds, der
kræver strøm for at lagre informationer, og så SmartMedia / CompactFlash
kort, der kan lagre informationer uden strøm.

Dermed ikke sagt, at hukommelseskort tager skade af lufthavnenes
gennemlysning, men da det modsatte ikke er dokumenteret, så vil det nok
være klogt at lade tvivlen afgøre sagen, og kræve en manuel kontrol.

Når jeg har rejst med mit analoge fotoudstyr, så har jeg altid krævet en
manuel kontrol, begrundet i risikoen for skader på filmene, og det er
aldrig blevet afvist, så de er vist ikke helt skråsikre på, at
gennemlysningen er helt uskadlig.

Det værste er næsten tolden, de er utroligt fikseret på en ROX
alukuffert fyldt med mellemformat udstyr, mine pas et propfyldte med
oplistninger af alt mit fotogrej med numre o.s.v., jeg har måtte ha' nyt
pas to gange, fordi der ikke var flere ledige sider.

Jeg har også fundet ud af, at det er en stor fordel, at skifte titlen i
pas'et fra fotograf til reklamefotograf, det medfører langt færre
spørgsmål om mit formål med opholdet, og hvad jeg skal fotografere i
landet.

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 15-11-01 18:39

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Nu er der jo væssenlig forskel på en hukommelseschip / RAM-kreds, der
>kræver strøm for at lagre informationer, og så SmartMedia / CompactFlash
>kort, der kan lagre informationer uden strøm.

Men der er vel også FLASH-BIOS i de fleste bærbare PC'er idag?

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-11-01 19:19

Ove Kjeldgaard wrote:

> Men der er vel også FLASH-BIOS i de fleste bærbare PC'er idag?

Det er korrekt, men den er måske anderledes opbygget, og den er nok også
bedre afskærmet mod strålingen.

Fra : Niels J Larsen

Dato : 16-11-01 09:14

> [...]

> stråling, men de hiver jo bærbare pc'er gennem røntgenudstyret, og mon
> ikke de ved hvad de gør? Jeg tror ikke det kan skade hukommelseschips..

Præcis når det gælder PC'er kan der faktisk være et problem,

ikke fra strålingen, men fra de elektromotorer som driver

båndet frem. Magnetisk lagret information kontra magnetfelter ...

--

Niels Jørgen

Fra : Henrik Boegh

Dato : 16-11-01 11:00

Niels J Larsen told the rest of dk.fritid.foto:

[...]

> Præcis når det gælder PC'er kan der faktisk være et problem,
> ikke fra strålingen, men fra de elektromotorer som driver
> båndet frem. Magnetisk lagret information kontra magnetfelter ...

CF-kort er da ikke et magnetbaseret lagermedie.

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/index.php?side=usenet
*** There's an X_ to much in my email address ***
"Your e-mail has been returned due to insufficient voltage"
- [Ismand] on #partyline

Fra : Anders Houmark

Dato : 15-11-01 21:00

Knud Erik skrev i meddelelsen <3bf2d890.4032849@news.inet.tele.dk>...
> [...]
>Jeg mistede halvdelen af mine feriebilleder (ærgerligt)
>
>Kan der være nogen sammenhæng, eller er det bare et "hændeligt" uheld?

En ven jeg går i klasse med og jeg var med gymnasiet på noget studietur til
strasbourg, og så var vi inde og se det det EU parlementarium ( nøj hvor har
de ødslet mange penge væk på stål og glas og olieret træ.. 4milliarder :)

Da vi skulle ind fik vi gennemlyst vores ting, bl.a. vores kamerare hvor jeg
bruger SmartMedia og min vens kører på CompactFlash tingest..
Da vi kom hjem hentede jeg ca. 250billede over på min harddisk ganske
fejlfrit, og hans 3-4 kort ( små kort, et på 2mb og nogle på 8MB ) virkede
også ganske fint..
Om vi har været heldige - næh, tror bare ikke der sker noget ved
gennemstråling..

--
Anders Houmark
Reality kills innocence.