Skærme
Fijala 3554
Samtron 19" 96P
Fra : Rune Schmidt Rasmuss~

Dato : 14-11-01 20:10

Hej gruppe.

Da min monitor netop er gået i udu, skal jeg se mig om efter en ny.
Siden jeg er en fattig studerende men gerne vil ha' en stor skærm da jeg
spiller en del, leder jeg efter en billig 19".

Jeg har set mig varm på en Samtron" 96P til 2.392,-.
Er der nogen af jer, der har erfaringer med en sådan monitor, eller har i et
bud på en anden, måske bedre i den prisgruppe?

Mvh Rune Schmidt Rasmussen

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 14-11-01 21:03

> Jeg har set mig varm på en Samtron" 96P til 2.392,-.
> Er der nogen af jer, der har erfaringer med en sådan monitor, eller har i
et
> bud på en anden, måske bedre i den prisgruppe?

Den har et skarpt pænt billede i opløsninger helt op til 1600x1200. Det
største minus ved den er, som ved så mange andre billige skærme, dens
halvkedelige farver. Men det kommer man næppe udenom til den pris.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Rune Schmidt Rasmuss~

Dato : 14-11-01 21:26

Okay, tak for svaret.

Mvh Rune.

Fra : Janus Pallesen

Dato : 15-11-01 07:58

"Rune Schmidt Rasmussen" <pisfisker@ostenfeld.dk> wrote in message
> [...]
et
> bud på en anden, måske bedre i den prisgruppe?

Jeg har hørt meget godt om Samsung skærme. Selv har jeg lige bestilt en
959NF da jeg vil have en skærm med helt fladt billdedrør, som også kan køre
1600x1200 med en frekvens der er større end 85Hz. Denne lyder til at være
lidt over dit prisleje, men tag evt. også et kig på 950P, som også kan køre
ved høje frekvenser.
Personligt afskrev jeg selv lidt Samtron da jeg fandt ud af, at de angiver
deres dot Pitch målt på en anden led end hvad standarden er, for at få et
lavere tal. Desuden kan de ikke køre særligt høje frekvenser ved de højeste
opløsninger.
Forresten er det jo også Samsung der producerer Samtron skærmene.

Mvh
Janus Pallesen

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 15-11-01 18:24

> [...]
køre
> 1600x1200 med en frekvens der er større end 85Hz.

Sådan en bestilte jeg i mandags...

> [...]
> deres dot Pitch målt på en anden led end hvad standarden er, for at få et
> lavere tal. Desuden kan de ikke køre særligt høje frekvenser ved de

Samtron 96P kan køre 1600x1200 i 75Hz. Det er fint nok til mig.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Janus Pallesen

Dato : 15-11-01 20:24

> [...]
>
> Sådan en bestilte jeg i mandags...

> højeste
>
> Samtron 96P kan køre 1600x1200 i 75Hz. Det er fint nok til mig.

Dette er også udemærket, men jeg mener nu at man bør have en refresh-rate på
over 80Hz, hvis man sidder i lange ubrudte perioder foran skærmen, for ikke
at blive træt i hovedet af at se på billedet. Dette er naturligvis en
subjektiv vurdering. Man kan føre samme argumentation for det skarpeste
billede, men her er man jo nødt til selv at se billedet for at kunne vurdere
om man selv finder det skarpt.
Min pointe er vel mest at man skal gøre sig det helt klart, før man køber,
om man føler at den skærm man køber kan levere den frekvens man behøver, i
den opløsning man skal arbejde i. For det er jo enormt ærgerligt, hvis man
finder ud af at man ikke kan leve 1600x1200 i 75Hz efter en måneds tid...

Mvh
Janus Pallesen