Hemmeligheder...
Fra : Mads Jensen

Dato : 14-11-01 15:10

Hej derude...

Måske ikke det rigtige forum, men hvor ellers?

Ganske simpelthen: Må man have hemmeligheder for hinanden?

Knap så simpelt:

Er ikke vild med min kærestes fortid med at afprøve diverse euforiserende
midler, men er klar over at det har været med til at gøre ham til den han er
i dag - så det er ikke det store problem - længere.

Er selv meget imod enhver form for euforiserende midler, men ikke til den
grad at jeg ikke vil have et glas vin eller en øl - er også selv
storryger...

Men når det kommer til det der er lidt stærkere; pot, hash osv, stejler
jeg - og er så stejl, at da vi begyndte at komme sammen, sagde jeg min
ærlige mening om sagerne til ham... Gav ham faktisk et ultimatum:
potten/hashen eller mig... Færdig arbejde - og sådan har jeg det til dels
stadig.

Men i dag har jeg fundet noget pot hjemme hos ham - går ikke og roder i hans
ting, men ville låne fra hans husholdningbøtte til bussen, får fat i den
forkerte og finder noget pot...

Er edderspændt rasende - for at sige det mildt - synes måske det er at træde
lidt på mig! Eller hvad?

Hvad gør jeg??? Hjælp??

MJ

Fra : Matthias J.

Dato : 14-11-01 15:42

On Wed, 14 Nov 2001 15:10:18 +0100, "Mads Jensen"
<madsharley@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>forkerte og finder noget pot...
>
>Er edderspændt rasende - for at sige det mildt - synes måske det er at træde

Hej
altså bortset fra at pot er ulovlig...
For migselv ville det være bedst at lære at acceptere, at partneren er
interesseret i noget, som jeg ikke kan lide - sålænge det ikke går ud
over partnerskabet. Der er jo osse andre ting, som hun kan lide og jeg
ikke bryder mig om herhjemme, og omvendt kan jeg lide noget, som hun
ikke kan fordrage...
Men ok, hvis det drejer sig om ting, jeg virkelig ikke kan leve med
(af politiske sundhedsmæssige religiøse grunde), så må man vel tage
konsekvensen og gå.

Fra : MJ

Dato : 14-11-01 16:28

ok - kan godt se hvad du siger Matthias J, men smider man bare et 3 år
gammelt forhold ud pga det...

Det har selvfølgelig været oppe at vende mange gange i de 3 år, men indtil
nu har jeg ikke haft nogen grund til at mistænke ham... Selvom jeg nu har
har en mistanke om at han har røget, men det er først nu jeg lisom har
beviser...

Skal jeg konfrontere ham - og hvordan?
MJ

Fra : Matthias J.

Dato : 14-11-01 21:05

On Wed, 14 Nov 2001 16:28:04 +0100, "MJ" <madsharley@stofanet.dk>
wrote:

>ok - kan godt se hvad du siger Matthias J, men smider man bare et 3 år
>gammelt forhold ud pga det...

Jeg tror i hvertfald ikke, at jeg ville gøre det (eller rettere: at
jeg ville VILLE det), men læs bare Anitas tanker...

> [...]
>nu har jeg ikke haft nogen grund til at mistænke ham... Selvom jeg nu har
>har en mistanke om at han har røget, men det er først nu jeg lisom har

Måske fortæl en ting: kunne du ellers igennem de tre år mærke at han
røg? Virkede han påvirket? Med andre ord: ryger han pot hver anden
weekend for sjow, eller dagligt?

>Skal jeg konfrontere ham - og hvordan?
>MJ
Det ser ud til at det virkelig går dig meget på, så... ja, men måske
konfronter ham med din bekymring over at du kunne miste ham pga pot,
ikke med din vrede over at han har haft hemmeligheder (dem har jo nok
alle)
Tænk lige et par dage over det hele...
og hav en god aften alligevel

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 18-11-01 11:46

In <3bf28dc7$0$11606$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>, MJ wrote:

> [...]
> indtil nu har jeg ikke haft nogen grund til at mistænke ham... Selvom
> jeg nu har har en mistanke om at han har røget, men det er først nu jeg

   Se jeg spørger så, nu du ved at han har haft pot liggende - tør du så
tro på at han virkelig har holdt sig på måtten i de 3 år? For hvis du tør
tro på det så må du kæmpe. Hvis du ikke tør tro på det så ville jeg smide
ham ud med fynd og klem. Hvis han har røget i de 3 år så har han trådt på
dine principper lisså længe!

> Skal jeg konfrontere ham - og hvordan? MJ

   Ja, det synes jeg du skal. Hvordan? Jeg ville personligt lave en analogi
omkring utroskab. Fordi det for mig lyder som om du virkelig ser
hashrygning som en slem slem slem ting - lisså slem som utroskab ville
være for mig.

--

Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Torben E

Dato : 14-11-01 16:39

"Mads Jensen" <madsharley@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> forkerte og finder noget pot...
>
> Er edderspændt rasende - for at sige det mildt - synes måske det er at

Hejsa

Du ryger cigaretter
Han ryger pot

I mine øjne ikke den store forskel.
Bare min mening, bliv nu ikke sur på mig.

Torben E

Fra : Henning

Dato : 14-11-01 17:35

"Torben E" <topper666@hushmail.com> wrote in message

> Du ryger cigaretter
> Han ryger pot
>
> I mine øjne ikke den store forskel.
> Bare min mening, bliv nu ikke sur på mig.

Bortset fra at man ikke bliver psykotisk af
at ryge tobak, men kan risikere at blive det
ved at ryge pot/hash.

MVH
Henning, der i mit arbejde dagligt omgås
misbrugere

Fra : Torben E

Dato : 14-11-01 17:41

"Henning" <h2m@madsen.mail.dk> wrote in message

> [...]
> ved at ryge pot/hash.
>
> MVH
> Henning, der i mit arbejde dagligt omgås

Hej

Jeg har godtnok aldrig set nogen der er blevet psykotisk af at
ryge pot, men hvad ved jeg.

Hilsen Torben E

Fra : Tomas O.

Dato : 14-11-01 19:29

Torben E skrev:

> "Henning" <h2m@madsen.mail.dk> wrote in message

> Hej
>
> Jeg har godtnok aldrig set nogen der er blevet psykotisk af at
> ryge pot, men hvad ved jeg.

Jeg fyrer ikke sidne jeg var 22 (20 år siden) fordi jeg fik
paranoia anfald af det.

Jeg har desudne arbejdet med hashmisbrugere i et
arbejdsløshedsprojekt og en af de ting jeg lærte om hash er at
det påvrker korttidshukommelsen og indlæringsevnen i meget høj
grad. Hash er og bliver noget lort.

--
Hilsen Tomas O. som mangler et sted at bo fra 01.01.02 1v eller
2v lejlighed, gerne fremleje i kortere tid helst i København

Fra : Torben E

Dato : 14-11-01 19:42

"Tomas O." <tfo@gmx.net> wrote in message

> [...]
> Hilsen Tomas O. som mangler et sted at bo fra 01.01.02 1v eller
> 2v lejlighed, gerne fremleje i kortere tid helst i København

ok

er det ikke pot ? handler om

torben

Fra : Tomas O.

Dato : 14-11-01 23:04

Torben E skrev:

SNIP

> er det ikke pot ? handler om

Tjah.. pot hash rusmidler.. jeg tror ikke noget af det er
uskadeligt. Alkohol smadrer synapser i hjerne så man ikke kan
tænke klart, hash smadrer korttishuskeren, pot ved jeg ikke, men
virkninger er der nok hvorfor ellers ryge det?

Alle de ting vi propper i os uanset om det er kaffe cola,
alkohol, koakain, heroin, hash og så videre påvirker os, hvorfor
ellers bruge det?

Når det påvirker os og gør npoget ved os udover den almindelige
naturlige fornemmelse af krop og sjæl, er det fordi disse ting
gør noget ved hjerne som er udover det den naturlige tilstand.

Derfor er disse ting ved overdrevent brug skadelige.

Fra : Torben E

Dato : 15-11-01 15:57

> [...]
> virkninger er der nok hvorfor ellers ryge det?
>
> Derfor er disse ting ved overdrevent brug skadelige.

Netop, jeg påpegede jo også blot at hun selv røg cigaretter.

Torben E

Fra : Henning

Dato : 15-11-01 12:28

> ok
>
> er det ikke pot ? handler om

Pot og hash er en og samme ting kemisk set,
hvor hash er en komprimeret ekstrakt af
hampeplanten (æter-udtræk) så vidt jeg
lige erindre, hvad enten jeg i tidernes
morgen røg pot eller hash, blev jeg lige
skide skæv, de 4-5 gange jeg prøvede
det.
Tro mig man kan få hash-psykoser af
både ekstrakten og råvaren (topskuddet)

MVH
Henning

Fra : Torben E

Dato : 15-11-01 16:06

> [...]
> hampeplanten (æter-udtræk) så vidt jeg
> lige erindre, hvad enten jeg i tidernes
> morgen røg pot eller hash, blev jeg lige

Ja, men det er ikke min erfaring at _jeg_ får psykoser.
Der jeg gerne vil hen er, der er forskel på mennesker, nogle
kan ikke holde op med at drikke alkohol, nogen kan godt.

Som en anden skrev,"se en ryger der er kommet afsted uden
ligther/cigaretter"

Ps. jeg ryger ikke cigaretter

Fra : Henning

Dato : 16-11-01 14:13

> Ja, men det er ikke min erfaring at _jeg_ får psykoser.
> Der jeg gerne vil hen er, der er forskel på mennesker, nogle
> kan ikke holde op med at drikke alkohol, nogen kan godt.

Der er mange, der ikke får egentlige psykoser,
men alle der ryger hash/pot bliver dummere og dummere
og kan groft sagt sammenlignes med demente personer,
kan ikke huske. kan ikke tilegne sig ny viden uden
store anstrengelser osv osv. Hash/pot er ikke bare
uskyldig "sjov tobak"
Men som alkoholikere, vil brugere af hash/pot, altid
fornægte de skadevirkninger der er ved brugen af
disse euforiserende stoffer,
Bare man ryger een gang hver 40 tyvende dag, får man
store indlæringsvanskeligheder, men brugeren kan
ikke selv se det, for han/hun får helt urealistiske
opfattelser af egen genialitet, resurser og formåen.

Begynder man i de unge år at misbruge hash/pot-
andre euforiserende stoffer sættes personligheds-
udviklingen mere eller mindre i stå hos disse
personer, og som 30-40 årige vil de af omgivelserne
opfattes som umodne og barnlige, infantile, samtidig
med de ser sig selv som voksne, modne og ansvarlige,
for det meste vil deres psyke overvejende udvise
psykopatiske adfærds-mønstre, det er ting der
ikke senere i livet kan rettes op på, disse
skadevirkninger af et misbrug, kun meget få,
virkelige intelligente personer kan gennem deduktion
optræde så omgivelserne ikke lægger mærke til
hvor infantile de i grunden er.

en gang stofmisbruger, altid stofmisbruger!
Enkelte kan klare at leve som "tørlagte"
misbrugere, men misbrugere er de stadigvæk
psykisk set.

Derfor vil jeg sige til alle, der involvere sig følelsesmæssigt
i en misbruger, Stik af før dit liv bliver ødelagt, for en
misbruger vil altid være en misbruger generelt set.

MVH
Henning

Ps. hvis der skal debatteres omkring
misbrugs problematik, må vi flytte til et andet
forum

Fra : Sott

Dato : 16-11-01 14:46

Hej Torben.

"Torben E" <topper666@hushmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, men det er ikke min erfaring at _jeg_ får psykoser.

Det er heller ikke min mors erfaring, at hun er blevet
dybt paranoid og psykotisk af sit hash/nol/pot-misbrug...
Men alle vi andre ved det godt!

Søs

Fra : Torben E

Dato : 16-11-01 19:25

"Sott" <sott@glemdetbare.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det er heller ikke min mors erfaring, at hun er blevet
> dybt paranoid og psykotisk af sit hash/nol/pot-misbrug...

Så, nu er jeg en psykotisk hashmisbruger,

Jeg tror ikke vi bliver enige om dette, sp fra min side. EOD

Torben E

Fra : Sott

Dato : 17-11-01 23:29

> Så, nu er jeg en psykotisk hashmisbruger,

Skrev intet om dig :0)

Søs
FUT: news:dk.snak.snik

Fra : John Sahl

Dato : 14-11-01 18:57

> [...]
> Bortset fra at man ikke bliver psykotisk af
> at ryge tobak, men kan risikere at blive det

De fleste rygere bliver først psykotiske når de IKKE får deres smøger ,-)

--
John Sahl, Webmaster på http://www.websetter.dk
Støt ofrene i USA via http://www.SupportUSA.dk hver en krone tæller

Fra : *DrømmeFyren*

Dato : 15-11-01 10:37

"Torben E" <topper666@hushmail.com> wrote in message
> Du ryger cigaretter
Han noget lovligt
> Han ryger pot
Han hør noget ULOVLIGT

> I mine øjne ikke den store forskel.
> Bare min mening, bliv nu ikke sur på mig.

Du kan stadig ikke se forskellen?

Fra : Henning

Dato : 15-11-01 12:39

"*DrømmeFyren*" <VarmeSoeges@hotmail.com> wrote in message
> "Torben E" <topper666@hushmail.com> wrote in message
> Han noget lovligt
> Han hør noget ULOVLIGT

> Du kan stadig ikke se forskellen?

De misbrugende personer, ødelægger
både sig selv og de mennesker i deres omgivelser,
der elsker denne person, det gælder enhver art af
stoffer og alkohol-misbrug

Kunne stof-misbrugere ikke få stoffer, ville de
sandsynligvis alligevel være endt i et alkohol
misbrug, tror jeg.

Hvad enten det gælder det ene eller det andet,
eller der er tale om et blandings misbrug, vil det
gå ud over et forhold i negativ retning og er der
børn, så ender det mange gange katastrofalt
for disse børn, for en misbruger kan kun dække
sit eget behov, ikke andres.

MVH
Henning

Fra : *DrømmeFyren*

Dato : 15-11-01 13:19

> De misbrugende personer, ødelægger
> både sig selv og de mennesker i deres omgivelser,
> der elsker denne person, det gælder enhver art af
> stoffer og alkohol-misbrug

Nu er det jo bare sådan at i TEORIEN kan en ikke-dansk statsborger faktisk
blive smidt hjem til sit eget land, blot han/hun har 1 gr hash på sig.. Det
var en del af stramningen af narko-loven, bl.a. for at komme de gambianske
pushere til livs..

Hvis du kan ryge ud af landet med 1gr på dig, skal du ikke påstå at det ikke
er yderst hård kriminalitet at være i besiddelse af det lort..

Fra : Henning

Dato : 16-11-01 14:21

> "Henning" <h2m@madsen.mail.dk> wrote in message

Ovenstående er ikke mine citater

Ovenstående er mit indlæg

> [...]
ikke
> er yderst hård kriminalitet at være i besiddelse af det lort..

Som man ser af ovenstående, er det vigtigt, at
brevhovederne følger med i besvarelser på indlæg

vi er ikke uenig omkring ulovligheden, jeg har
jo heller ikke skrevet eller udtrykt andet vel?

MVH
Henning

Fra : Chokmah @lias R@bi@s~

Dato : 15-11-01 16:01

On Thu, 15 Nov 2001 10:37:09 +0100, "*DrømmeFyren*"
<VarmeSoeges@hotmail.com> wrote:

>"Torben E" <topper666@hushmail.com> wrote in message
>Han noget lovligt
>Han hør noget ULOVLIGT

det gør dte da hverken mere eller mindre fornuftigt - at der er en lov
om noget er da dybest set bare tåbeligt i betragtning af at mellem 300
000 & 500 000 Dansker ryger Pot Hash dagligt - den enste grund til det
ikke blev frisat var fordi - så ville norge og sverig lukke grænserne
og indføre visum pligt for dansker

>Du kan stadig ikke se forskellen?

fordi der er en dum lov - gør det ikke ensbetyden med ta man skal
følge den - var alkohold kommet frem som rus middel i dag så var det
blevet forbudt på stedet da dte er langt mere skadeligt ind f.eks pot
det er bare kultur og ikke fornuft

Mv
Bo

Fra : Torben E

Dato : 15-11-01 16:01

"Chokmah @lias R@bi@s the dog*" <chokmah@c.dk> wrote in message
> [...]
>

> var alkohold kommet frem som rus middel i dag så var det
> blevet forbudt på stedet da dte er langt mere skadeligt ind f.eks pot

Netop, ligesom cigaretter.

Torben E

Fra : Sott

Dato : 16-11-01 15:15

Hej Bo og Torben.

> "Chokmah @lias R@bi@s the dog*" <chokmah@c.dk> wrote in message

> Netop, ligesom cigaretter.

Jamen - hvor jeg føler mig hensat til diskussionerne
blandt min mor og hendes hasher-venner...

De "andre" drikker altså, det er også skadeligt, så
derfor er der ikke noget galt i at ryge hjernen ud!

Det er der ingen mening i.

Hvis mennesker vil fylde deres krop med lort, så
kan de da i det mindste stå ved det. Ikke "undskylde"
det med uholdbare argumenter ala - de andre gør også
noget forkert, ergo er det forkerte jeg gør pludselig ikke
forkert.

Hvis noget er noget lort - så behøver man ikke stille det
op til sammenligning med andet - det bliver det hverken
mere eller mindre lort af.

Søs
FUT: news:dk.snak.snik

Fra : Chokmah @lias R@bi@s~

Dato : 17-11-01 08:13

On Thu, 15 Nov 2001 16:00:59 +0100, "Torben E"
<topper666@hushmail.com> wrote:

>Netop, ligesom cigaretter.

ja der var eftersigne flere af de opdagelse rejsen der kom hjem fra
sydamerika - der blev brændt på bålet som besat af djævlen fordi de
røg :) jeg ved ikke om det er sandt men har fåede det fortalt af en
der plejer at have sine fagcht straight

>Torben E

fut :dk.snak.off-topic

Fra : Torben E

Dato : 15-11-01 15:59

> Du kan stadig ikke se forskellen?

Sorry nej.

Torben E

Fra : Anita

Dato : 14-11-01 16:49

"Mads Jensen" <madsharley@stofanet.dk> skrev

> Ganske simpelthen: Må man have hemmeligheder for hinanden?

Ja, det må man godt, men jeg synes ikke det er hensigtsmæssigt, hvis det er
noget som har omfattende betydning for partnerens opfattelse, tillid eller
følelser.

> Knap så simpelt:
SNIP
> [...]
hans
> ting, men ville låne fra hans husholdningbøtte til bussen, får fat i den

Tja, og var det mig ville han få samme ultimatum endnu engang. Og har han
ikke intension om at lade hashen ligge, ville jeg tage konsekvensen og gå
min vej. Det er godt, at du holder fast i din holdning til stofferne. Og
hvis du ser gennem fingre med det nu, vil det nage dig. Du vil garanteret
tænke på det, hver gang han skal hen til gutterne. "Om han nu skal derhen
for at fyre den fede?"

> Er edderspændt rasende - for at sige det mildt - synes måske det er at
træde
> lidt på mig! Eller hvad?

Forstår udemærket at du er vred. For det er ikke fedt at han tilsyneladende
'vælger' dig frem for hashen, men så bagefter 'vælger' om igen. Men hvis det
er hans valg er der desværre ikke meget du kan gøre ved det - ud over at
påpege jeres aftale.

> Hvad gør jeg??? Hjælp??

Gør det du føler er rigtigt. Føler du for at give det en chance, så gør det.
Men tror du at det altid vil være det samme med ham, så lad være med at
bruge mere energi på den gut!

Held og lykke med det
/Anita

Fra : Pusling

Dato : 14-11-01 20:52

Mads Jensen <madsharley@stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bf27b4b$0$4864$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hej derude...
>
> Måske ikke det rigtige forum, men hvor ellers?
>
> Ganske simpelthen: Må man have hemmeligheder for hinanden?

Ja, man må gerne have hemmeligheder for hinanden - synes jeg!

Når det så er sagt, er der en kæmpe forskel på ikke at fortælle hinanden
*alt* og så det at fortsætte med at gøre noget, som man ved den anden part
har det meget skidt med - specielt hvis det er blevet diskuteret.

Nu er det jo sådan, at sagen ligger hos dig. Føler du så stærkt omkring hash
problematikken, at det simplethen ikke er muligt for dig at fortsætte
forholdet - eller er det princippet med, at "nu har du jo sagt nej og så
fortsætter han bag din ryg", du ikke kan leve med?

Hvis det er førstnævnte kan jeg sagtens forstå dig - har selv forladt en
kæreste, som ikke kunne leve uden hash/pot, hvilken gjorde at jeg mistede al
form for respekt for manden.

Er det derimod princippet er der måske grundlag for at tygge lidt på den...

/Stine

Fra : fikke

Dato : 15-11-01 15:18

"Mads Jensen" skrev d. 14-11-01 15:10 dette indlæg :
> [...]
den
> forkerte og finder noget pot...
>
> Er edderspændt rasende - for at sige det mildt - synes måske det er at

Har lidt svært ved at se dit problem... hvordan kan du have noget imod
pot og hash hvis du ikke selv har prøvet det? Jeg har selv prøvet det -
og det der var værre ( gør det ikke mere, og har aldrig gjoert det
fast), så jeg fatter slet ikke du gider gøre et problem ud af det. Det
er ikke påvist at der opstår fysiske skader i forbindelse med
marihuana-brug. Og ærligt talt, så giver du han jo ikke rigtigt noget
valg. Han er jo nødt til at skjule det, staklen.

http://www.kandu.dk/

Fra : Tomas O.

Dato : 15-11-01 19:11

fikke skrev:
SNIP
> Og ærligt talt, så giver du han jo ikke rigtigt noget valg.
> Han er jo nødt til at skjule det, staklen.

Problemet et ikke kun misbruget men det at han siger en ting og
gør noget andet! Han siger han ikke ryger men i realitetn gør
han. Han lyver overfor sin kæreste. Ud med ham!

Fra : Kirstine

Dato : 15-11-01 21:52

In article <v2QI7.2605$Bs1.505085@news000.worldonline.dk>,
fikke.news@kandu.dk says...

> Har lidt svært ved at se dit problem... hvordan kan du have noget imod
> pot og hash hvis du ikke selv har prøvet det?

Behøver man virkeligt at have prøvet noget for at have en holdning til
det?

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : MJ

Dato : 15-11-01 17:38

Et uddrag fra min dagbog:

Hej der igen.,.

Fanden er løs. Fandt noget pot hos kæresten i går!

[....]

Ved 19-tiden ringede han så til mig - og jeg sagde at jeg ikke havde rodet i
hans ting, men ville låne penge, fik fat i bøtten og om han så kunne gætte
hvad jeg fandt. Så siger han fandeme " Det kommer an på hvilken bøtte?"

Jeg blev så rasende!!!!!!

Det slår mig ligepludselig - måske paranoidt - Har han andet til at ligge i
andre bøtter?!? Må nok hellere lade ham tvivlen til gode!

Anyways - han siger han kommer op senere og han kom ved ½ ti tiden.

Vi snakkede/skændtes til kl 3 i nat. fattede stadig ikke hvad og hvorfor -
og gør nok ikke endnu.

Hvorfor har han ikke bare fortalt det? - "Fordi han ikke havde taget
stilling til det!" var svaret. Jeg kan ikke se der er noget at tage stilling
til - Enten gør han det eller ikke.

Hvorfor har han ikke taget stilling til det? - "fordi han vil se om han kan
holde et venskab med hans venner uden eller med!" - Det er fandeme noget FIS
rent ud sagt - hvis ikke han kan holde et venskab med nogen uden at der skal
ryges pot eller hvad nu - så er det fandeme ikke venner! Det er bare min
mening,.
Hvorfor!!!?? "Fordi det giver ham nogle fantastiske oplevelser?" - Kan man
ikke få dem på anden måde

"Jamen postkassen er ikke bare rød når man er skæv!" Bvadr - et eller andet
sted - Ok jeg fprstår det ikke fordi jeg ikke har prøvet.. - Det vil sige
det har jeg jo, men det sagde mig bare ikke noget de tre gange.

Vi kom nok lidt til den konklusion, at vi begge skulle have lidt tid til at
tænke - havde mest lyst til at sige i går " Hvis du elsker mig, er det slut
med pot, ellers elsker du mig ikke nok" og det sagde jeg også - med det
forbehold at jeg sagde til ham at det var hvad jeg havde lyst til at sige.
Så vendte han den om, og sagde at hvis jeg elskede ham ville jeg lade ham
gøre det.

Hm. den kan jeg ikke helt greje selv.

Jeg er imod det - han mener jo man skal være åbne overfor hinanden(s
særheder)..

Men måske hænger det hele sammen med at jeg ikke forstår det - det med at
ryge sig skæv i pot. eller hash - Jeg forstår heller ikke helt hvad folk ser
i at drikke sig syge i alkohol - Gør jeg ikke selv og har aldrig gjort det
(Med vilje - er da blevet syg af at drikke, men det har lige været de gange,
hvor man bare ikke kunne tåle at få noget indenbords). Er vokset op med
lettere alkoholiserede forældre - det har selvfølgelig også noget at sige...

Jeg er bange for at det skal slå klik for ham en dag. Men det er en risiko
han er villig til at tage - "Det er farligt at leve" siger han.. Farligt at
køre bil eller på cykel.. (Bryder mig ikke om at køre bil selv, og er til
far efor mig selv og mine omgivelser på en cykel - så kører faktisk ikke på
cykel af samme grund - og er en af de trælse der ALTID overholder
fartgrænsen og vigepligten!!)

Han kan slet ikke se faren i det. Jeg har en veninde der har været indlagt
på en psyk-afdeling - Har fortalt om psykoser. Er der noget der ved noget om
det? Psykoserne, om man skal være prædisponeret for det, eller det kan ske
for enhver ligegyldigt hvor meget, hvor tit og hvor i hvor lang en periode
af gangen man har røget. Kan det fx ikke ske, selvom manaldrig har røget
før, eller hvis man har holdt en lang pause?

Han har ikke røget i de tre ar vi har været sammen, bortset fra et tidspunkt
hvor vi "holdt pause" - (Var gået fra hinanden - har siden fundet sammen
igen). Siger han - og det bliver jeg jo nødt til at stole på!!!

Kan det ikke ske selvom man har røget siden gymnasiet (han er i dag knap 30)
og påstår man ved hvordan man reagerer på stoffet/potten/hashen? Kan det så
ikke lige pludselig slå klik - og her der nogen der ved hvad der sker når
det slår klik???

Det er nok min største frygt ved det!!!

MJ

Skal lige siges at vi har diskuteret

Fra : Hanne L

Dato : 16-11-01 00:52

MJ skrev i en meddelelse news:3bf3ef6e$0$11598$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

Hej MJ

Først og fremmest vil jeg sige, at det er dig og kun dig, der
kan sætte grænsen for, hvad du vil være med til/leve med.
Hvis hans evt. pot-rygeri gør dig usikker og bange for, hvad
der kan ske med ham eller jeres forhold, må du drage
konsekvensen af de følelser, det vækker i dig.

Jeg kan se, at det går udover jeres forhold på den måde, at
det i hvert fald medfører skænderier om det nu.
Han siger, han ikke har røget, mens I har været kærester,
derfor, hvis du tror på det?, kan jeg ikke stille dig det
spørgsmål, som for mig er meget vigtigt.
Nemlig, om det er gået udover jeres forhold, at han røg?
For uanset om det drejer sig om alkohol-, pot- eller hashbrug,
er det misbrug, hvis det påvirker familie/kæreste eller ens
jobsituation.

Gør det ikke det, kan jeg ikke se noget forkert i, at voksne,
ansvarlige mennesker ryger en pibe pot eller hash en gang
imellem. Det behøver man ikke blive paranoid af.
Og det er ikke forbudt at ryge det.

Jeg har set mange mennesker have et forbrug af hash
gennem mange år, som de styrede så fornuftigt, at det
ikke gik udover nogen. De røg f.eks. ikke dagen før et
vigtigt møde, fordi det ganske rigtigt påvirker hukommelse
og indlæring.
Og de røg ikke, når de skulle være sammen med deres børn.

Hvad angår at have hemmeligheder for hinanden, kommer
det for mig an på, hvilke aftaler man har om det.
For hvad er en hemmelighed?
Hvor meget skal man blotlægge sine inderste tanker og
følelser om alt?

Fordi han kan lide at fyre en fed med vennerne en gang
imellem, behøver det, for mig at se, ikke at gå udover jeres
forhold. Men det kan kun blive din vurdering, der tæller der.
Og jeg er enig med dig i, at gider de ikke være sammen
med ham, hvis han ikke ryger, er de ikke rigtige venner.

Jeg ville personligt kun kunne se det som et valg mellem
mig og hashen/potten, hvis han røg så meget, at han var
konstant sløv, initiativløs og ikke kunne opføre sig ansvarligt
ift parforholdet.

Og så har jeg tidligere oplevet, at en lille pibe havde en
ganske vidunderlig virkning, når jeg elskede. Man bliver
nemlig ekstremt følsom på alle måder, både psykisk og
fysisk, hvilket medfører nogle mere intense orgasmer end
ellers.
Jeg blev ikke afhængig af at skulle ryge hver gang, jeg
elskede, fordi jeg bedst kan lide at elske i upåvirket
tilstand. Men det er ikke at foragte af og til som et lille
krydderi på sexlivet.

Venlig hilsen
Hanne L

Fra : Hanne M

Dato : 16-11-01 15:21

"MJ" <madsharley@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
skal
> ryges pot eller hvad nu - så er det fandeme ikke venner! Det er bare min

Du er efter min mening i din gode ret til at konfontere ham med at du ikke
står
model til at have en kæreste med et misbrug. Åbenbart betyder hans hash -
venner
mere for ham end du gør.

> Hvorfor!!!?? "Fordi det giver ham nogle fantastiske oplevelser?" - Kan man
> ikke få dem på anden måde

Jo, det er det samme som en psykose, men det er efter min mening
ikke noget at stræbe efter, da han kan risikere at blive hængende i den
tilstand.
Detsuden er det ikke kun de hårde stoffer der kan give " bad trips" tro mig
jeg har
set mange voldsomme hash spykoser, i min tid på psykiatrisk afdeling.

> [...]
> Så vendte han den om, og sagde at hvis jeg elskede ham ville jeg lade ham

Sludder og vrøvl skulle du bevise din kærlighed, ved at lade ham fortsætte,
at tage den risiko det er at fremprovokere psykoser.Ud over det så
forringer det hans hukommelse og sætter hans personlige udvikling i stå
i de perioder han ryger. Det vidner hans holdning da også om er sket.

> Hm. den kan jeg ikke helt greje selv.
>
> Jeg er imod det - han mener jo man skal være åbne overfor hinanden(s
> særheder)..

Typisk misbrugs adfær at bagatellisere misbruget .

> [...]
> af gangen man har røget. Kan det fx ikke ske, selvom manaldrig har røget
> før, eller hvis man har holdt en lang pause?

Din veninde vil sikkert give mig ret i, at det er meget ubehageligt at være
psykotisk.
Man kan faktisk være så uheldig, at blive psykotisk ved et lille misbrug.
Man kan ikke på forhånd sige hvem der er mest udsat, men jo støre misbrug
dets stører riciko.

> [...]
> hvor vi "holdt pause" - (Var gået fra hinanden - har siden fundet sammen
> igen). Siger han - og det bliver jeg jo nødt til at stole på!!!
På den ene side siger han, at du skal lade ham gøre det, og så siger han
også
at du må stole på at han ikke gør det. Ved han selv hvad han mener?

> [...]

> ikke lige pludselig slå klik - og her der nogen der ved hvad der sker når

Der er ingen garenti for, at det bliver ved med at gå uden problemer.
Det er også ulovligt, og med god grund.

Med venlig hilsen
Hanne M.

Fra : Sott

Dato : 16-11-01 16:32

Hej MJ :0)

"MJ" <madsharley@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg klipper i dit indlæg - så de ting jeg vil kommentere
stå tilbage.

> hvad jeg fandt. Så siger han fandeme " Det kommer an på hvilken bøtte?"

Han siger ikke: "åh, nej" / "jeg er ked af, at jeg har løjet
for dig". Eller kommer med en forklaring.

Det er hvad jeg hæfter mig ved.

> "Fordi han ikke havde taget
> stilling til det!"

Man gør ingenting i livet, uden at have taget stilling.
Han valgte at købe det, at opbevare det og at ryge
det.

> "fordi han vil se om han kan
> holde et venskab med hans venner uden eller med!"

Hvordan kan man være i tvivl?
Jeg er da ikke på nogen måde i tvivl om hvorvidt mine
venskaber kan "holde" uden at et eller andet euforiserende
stof skal indtages/ryges.

> "Fordi det giver ham nogle fantastiske oplevelser?"

Det er også en fantastisk oplevelse, at stå en meget tidlig
morgen og mærke en stærk vind blæse ind fra havet, mens
man ser havets vildskab - det er vidunderligt.

Hvorfor vælger han, som han gør?
En "påvirket" oplevelse, fremfor en upåvirket oplevelse.

> "Jamen postkassen er ikke bare rød når man er skæv!"

Jo - det er præcis _det_ den er.
Postkassen er ligeglad med hvor mange joints/bonhoveder
- han ryger eller ikke ryger - den vedbliver at være rød.

> [...]
> gøre det.
> Hm. den kan jeg ikke helt greje selv.
> Jeg er imod det - han mener jo man skal være åbne overfor hinanden(s

Et misbrug er ikke en "særhed".
Og man ser da ikke stiltiende på, at den man elsker
fylder sig med lort og ødelægger tilliden imellem to som
elsker hinanden (hvis man da elsker hinanden).

> [...]
> hvor vi "holdt pause" - (Var gået fra hinanden - har siden fundet sammen
> igen). Siger han - og det bliver jeg jo nødt til at stole på!!!

Nej - du bliver ikke nødt til at tro på det.
Du kan vælge at tro noget andet. Du har et valg.
Præcis som han har. Han har valgt at købe og
opbevare pot, det valg har han truffet _på trods af_
at han vidste, at du ikke brød dig om det.
_På trods af_ at han vidste, at det ville såre dig, og
gøre dig ked af det...

Han valgte at gøre det alligevel, han vælger også at
forsvare brugen af pot/hash - fremfor at tage dig i sine
arme og undskylde at han har svigtet din tillid.

Du havde sagt fra overfor det, du havde meldt ud, at
du ikke ville have det i jeres fælles liv - det var det
grundlag I byggede et forhold på.

Du var ærlig omkring din indstilling til det, du meldte
ud og sagde fra.

Du er ikke nødt til at tro på ham, du er ikke nødt til
at gå på kompromis med dine egne principper, du er
ikke nødt til at acceptere pot/hash i jeres forhold.

Hvis han kan vælge pot/hash til, så kan du også med god
samvittighed vælge ham fra.

> "Det er farligt at leve" siger han..

Skulle det være et argument?
Det kan også bruges som argument for at kaste sig
ud foran et tog - det er fandme stadig noget forbandet
svineri overfor togføreren. Det er også hans liv!

> [...]

> ikke lige pludselig slå klik - og her der nogen der ved hvad der sker når

Jo - det kan slå klik.
Også lige pludselig - men det får du ikke en misbruger,
heller ikke en "pæn misbruger" til at indrømme.

Jeg kender mange, som havde helt styr på det, som
i hvert fald ikke blev psykotiske, som i hvert fald ikke
var afhængige - de hyggede bare med det, og for lige
præcis DEM ville det aldrig tage overhånd. Især ikke
for de mere veluddannede af dem - såsom Jørn, der
var biolog eller Billy, der var bådebygger (fantastisk
dygtig) eller den selvstændige erhvervsdrivende, som
var så stolt af sin forretning, eller arkæologen som
underviste på KU.

Jeg kender lige så mange, som er endt i seriøst misbrug,
som er døde inden de er blevet 50 år, som pludselig troede,
at en fremmed mand havde suttet pik på dem, og pustet en
mikrofon op i pikken på dem, så de altid blev aflyttet og
som f.eks. skød sig i maven (men ramte pikken og mistede
en testikel og skulle gennem adskillige operationer), eller
som i en skævert kørte ind i en bus, blev lettere hjerneskadet,
fortsatte med at ryge med vennerne og dopede sig ihjel som
ung - eller fik multihandicappede børn, eller fik børn tvangs-
fjernet, eller fik rengørings"vanvid" eller pludselig blev grotesk
voldelige eller... eller... eller...

Lad mig tænke efter..... jeps, den er god nok - ikke en
eneste af alle de mennesker der gennem tiderne begyndte
at komme hos min mor og ryge hash er i dag en succes-
historie.... Den der kommer tættest på er bådebyggeren,
som indimellem stadig bygger kajakker på Kofoed Skole
med de fallerede Grønlændere.

Men eftersom din kæreste er blevet 30 år, og ikke har taget
skade endnu - så sker der nok ikke lige noget med ham!
Han er nok en af de heldige, der aldrig får et virkeligt, seriøst
dårligt trip!
Han er lige præcis en af dem, der kan styre det!

Han kan styre det så meget, at han forsvarer det overfor sin
kæreste, som han har såret, som han har svigtet...
Han kan styre det så meget, at han vælger det fremfor
kærligheden.
Han kan styre det så meget, at han ikke er sikker på, om hans
venskaber kan holde uden - så meget, at han lusker rundt
med det i hemmelighed.

/Fed ironi begynd
Jeg synes, at han har helt vildt meget styr på det!
/Fed ironi slut

Det er fandme trist - jeg synes, at det er skide synd for dig.
Du var ærlig omkring det, meldte ud - sagde til og fra.
Og han førte dig bag lyset....

Det kan man altså virkelig ikke være bekendt.

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Tomas O.

Dato : 16-11-01 22:20

Sott skrev:

SNIP
Hej Søsser

De histortier du fortæller om de misbrugere du kender er præcis
de samme historier jeg kender fra mit eget liv. Ikke en eneste af
dem, der begyndte at misbruge hash i min omgangskreds, da jeg var
ung har succeser at fortælle om. Ikke en eneste!

Fra : Sott

Dato : 19-11-01 18:08

Hej Mads :0)

"Mads Jensen" <madsharley@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Ganske simpelthen: Må man have hemmeligheder for hinanden?

Ja
- og nej :0)

> ærlige mening om sagerne til ham... Gav ham faktisk et ultimatum:
> potten/hashen eller mig... Færdig arbejde - og sådan har jeg det til dels
> stadig.

Så hold fast i dine principper - smid ham ud.
Ellers har dine ord jo ikke været andet end varm luft.

> Er edderspændt rasende - for at sige det mildt - synes måske det er at
træde
> lidt på mig! Eller hvad?

Det synes jeg også.

> Hvad gør jeg??? Hjælp??

Se ovenstående.

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 04-01-02 22:27

Wed, 14 Nov 2001 15:10:18 +0100 skrev "Mads Jensen"
<madsharley@stofanet.dk>

Hej Mads Jensen,

Orv, et forsinket svar - sorry

>Ganske simpelthen: Må man have hemmeligheder for hinanden?

Ja, det må man gerne, MEN kun små og ubetydelige ting - altså
hemmeligheder der ikke ville forandre ens forhold hvis de blev "sluppet
løs".

> [...]
>ærlige mening om sagerne til ham... Gav ham faktisk et ultimatum:
>potten/hashen eller mig... Færdig arbejde - og sådan har jeg det til dels

Av, det var et meget stærkt ultimatum, og måske også lidt urimeligt?
Hvis han røg så lidt hash at det ikke havde den store betydning for hans
liv, og du stadig drak alkohol fra tid til anden, ser jeg ikke hvorfor
du ikke i kærlighedens ånd kunne tillade ham dette?

Nuvell, back to the remaining issue:

> [...]
>forkerte og finder noget pot...
>
>Er edderspændt rasende - for at sige det mildt - synes måske det er at træde

Hvis du havde gjort din sag HELT klart fra starten, og at det
overhovedet ikke var nogen tvivl - ja, så forstår jeg godt at du er lidt
såret, men - herregud; havde det ikke været langt værre hvis han var dig
utro eller andet?

Jeg mener at folk skal have lov til at begå nogle enkelte store dumheder
i deres liv, og hvis man elsker dem af hele sit hjerte, kan man tilgive
den slags.

Så... hvis I elsker hinanden højt, så tag en laaaaaaang snak om dette,
og hvis det ikke spolerer hans liv at han ryger lidt hash fra tid til
anden, så acceptér at han er et voksent menneske og du elsker ham, ikk'?

René
www.rene.hjorth.com