Valg af ADSL/bredbånd (11-2001)
Fra : Lars

Dato : 14-11-01 11:26

Hej

Jeg har omsidder besluttet mig for, at springe på DSL-vognen. Det er
bare efterhånden lidt af en jungle "out there".

Jeg vil derfor spørge i dette forum (hvor jeg antager der er personer
med den fornødne viden til at rådføre mig);

1. Hvilken udbydder regnes for den mest stabile?
2. Man vælger en router ik', og ikke et modem?
3. Er der nogen idé i at vælge flatrate, og i såfald hvilken udbydder
fortrækkes?
4. PENGE - med alt medregnet (dog ikke besvær og ventetid) hvem er så
den bedste/billigste udbydder?

På forhånd tak.

mvh
Lars

P.S. Der er et ledigt kobber-par ind i min lejlighed og jeg ligger
ikke langt fra centralen (under 1km)

Fra : Rudi Stegen

Dato : 14-11-01 15:06

Hej Lars, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> 1. Hvilken udbydder regnes for den mest stabile?

Jeg tror ikke, der er nævneværdig forskel på de "tre gamle" ADSL-
udbydere: Tiscali (tidl. World Online), CC og TDC.
Jeg har kørt med førstnævnte i snart halvandet år, og det er yderst
stabilt. De andre kender jeg blot af omtale.

> 2. Man vælger en router ik', og ikke et modem?

Jeg ville af flere grunde så afgjort vælge en router, ja. (Og har
heller ikke anvendt andet). Det er bl.a. en ret sikker løsning.

Et lille NB er, at Tiscalis og (vistnok) CC's routere må du fedte
rundt med, alt hvad du har lyst, mens du (vistnok?) ikke må med
TDC's.

> 3. Er der nogen idé i at vælge flatrate, og i såfald hvilken
> udbydder fortrækkes?

Du kan mig bekendt ikke vælge andet end flatrate.

> 4. PENGE - med alt medregnet (dog ikke besvær og ventetid) hvem
> er så den bedste/billigste udbydder?

Du kan se Tiscalis her:
http://www.worldonline.dk/adsl_new/adsl_pricing.html
- og klikker du på "Sammensæt din egen løsning", kan du frit vælge
mellem samtlige kombinationer af de 3 parametre: routere, down- og
upload.

De to andre har jeg ikke noget direkte link til, men de skulle vel
være rimelig nemme at finde.

--
Hygge fra Århus - Rudi
Kan du ikke finde rundt på Tiscalis sider?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 14-11-01 16:10

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> wrote in message
> Et lille NB er, at Tiscalis og (vistnok) CC's routere må du fedte
> rundt med, alt hvad du har lyst, mens du (vistnok?) ikke må med
> TDC's.

WOL = Du må gerne ændre i indstillingerne, men ikke opdatere firmware.
CC = Ændre indstillinger og opdatere firmware.
TDC = Alt efter hvilket produkt, ændre indstillinger og opdatere firmware.
Pro@ccess er eneste produkt hvor det er lukket land og man skal betale sig
til ændringerne.

Bemærk at CC og TDC ikke yder support på opdatering af firmware, hvor
firmwaren ikke er frigivet af ISP'en.

--
Bjarke Andersen

Fra : Rudi Stegen

Dato : 14-11-01 18:06

Hej Bjarke Andersen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> WOL = Du må gerne ændre i indstillingerne, men ikke opdatere
> firmware.

Det er ændret. Du tænker antagelig på opgradering af firmware til
Cisco 677, som man i måneder gerne har måttet opdatere.

Men det tog lidt tid hos Tiscali at få grønt lys, inden det blev
tilladt, og dette skyldes udelukkende Ciscos copyrights, der lige
skulle indgås aftale om.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : The Big M.

Dato : 14-11-01 21:07

Jeg har prøvet både Cybercity og TDC

De er sådan set lige stabile, men jeg kunne bedst lide Cybercity. Der er
flere valgmuligheder og der bliver kræset lidt mere for kunderne.
f.eks kunne jeg godt bruge nogle flere forbindelsesmuligheder hos TDC. a la
dem som CC har med "lav" båndbredde i løbet af ugen og så fuld skrue i
weekenden.

mht router, så savner jeg den ikke (har ikke en nu hos TDC) da jeg kun har
to pc'ere og ikke har brug for fast IP lige pt.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 15-11-01 15:17

Lars> Hej
Lars> Jeg har omsidder besluttet mig for, at springe på DSL-vognen. Det er
Lars> bare efterhånden lidt af en jungle "out there".

Lars> Jeg vil derfor spørge i dette forum (hvor jeg antager der er personer
Lars> med den fornødne viden til at rådføre mig);

Lars> 1. Hvilken udbydder regnes for den mest stabile?

Vi (www.agol.dk) bruger Tiscali.
Det har fungeret perfekt siden vi ADSL i juli. Men derfor kan andre udbydere
jo også være gode.

Vi valgte Tiscali (WOL dengang) fordi vi er en andelsforeing og Tiscali
eksplicit skriver at man må og kan dele forbindelsen i boligforeninger mm.

Vi er nu 10 lejligheder der deler ADSL linien og vi har et par servere på, og
det kører fint.

Lars> 2. Man vælger en router ik', og ikke et modem?

Ja. Vi har fik en CISCO SOHO 77 ruter med. Den kan anbefales.

Lars> 3. Er der nogen idé i at vælge flatrate, og i såfald hvilken udbydder
Lars> fortrækkes?
Lars> 4. PENGE - med alt medregnet (dog ikke besvær og ventetid) hvem er så
Lars> den bedste/billigste udbydder?

Det kommer jo an på hvad du skal have. Check deres hjemmesider.

--
Niels Elgaard Larsen
E-mail: elgaard@diku.dk <URL:http://www.diku.dk/users/elgaard/>

Fra : Ole & Christina

Dato : 19-11-01 15:07

Undskyld jeg sådan trænger mig på igen, men er det en Leisure du ligger og
sejler rundt i?

Ole S

Fra : Jens Petersen

Dato : 19-11-01 18:10

On Mon, 19 Nov 2001 15:06:44 +0100, "Ole & Christina"
<stigard@image.dk> wrote:

>Undskyld jeg sådan trænger mig på igen, men er det en Leisure du ligger og
>sejler rundt i?

Nej, det er en brugt storebæltsfærge.

--
Jens

Frustration is not having anyone to blame but yourself!