Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Stereo billeder...!
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-11-01 01:48

Stereo billeder...!

Sidst jeg var i København mødte jeg en fotograf inde ved Marmorkirken,
som arbejdede med stereo billeder, han havde noget specelt hjemmebygget
udstyr med to helt ens kameraer, der bl.a. kørte på den samme trådudløser.

Jeg havde egenligt glemt episoden, men her den anden dag stødte jeg så
på et web-site med stereo billeder, de kræver at man har sådan nogle
briller med et rødt og et blåt filter, rødt på venstre øje, og blåt på
højre øje.

Hvis der er nogen som har et sådant brille, så skulle de tage et kik på
flg. URL's, billederne er ikke seværdige uden briller, men med brillerne
på så bliver de noget helt særligt.

http://perso.infonie.fr/alpes_stereo/l_photo.htm
http://www.multimania.com/alpealpe/l_photo2.htm
http://perso.infonie.fr/alpes_stereo/l_photo3.htm

Jeg har overvejet, at man kan lave studio billeder med et kamera, ved at
lave to optagelser med samme kamera, og så skal man bare finde et stykke
software, som kan generere stereobilledet.

Jeg har fundet flg. URL, med en vejledning i teknikken, som jeg skal ha
nærlæst http://homes.jcu.edu.au/~zlraa/howto3d.htm - Nikon kameraet er
et stereo billede.....!

Fra : Niels Sloth

Dato : 14-11-01 08:32

Vi lavede nogle stereobilleder på et tidspunkt, til dias. To
projektorer som viser hvert sit billede på en metalskærm, den ene har
et vandret pol-filter foran linsen, den anden et lodret. Tilsvarende
har tilskuerne et vandret og et lodret filter foran hhv. det ene og
det andet øje.

Resultatet var helt enormt, det ser fantastisk ud.

De fleste billeder var taget håndholdt, ved først at tage et billede
og derefter at flytte kameraet 20-30 cm til siden og tage det næste.
Både landskabsbilleder og portrætter blev rigtig gode.

Mvh. Niels

Fra : PR

Dato : 18-11-01 15:27

Stereofotografering var meget populært fra 1860 til omkr. 1920 samt en
kort periode efter krigen, hvor der kom nogle stereokameraer, der
brugte 135 film. Der findes i Danmark en lille forening
"Stereoskopklubben" http://www.geocities.com/stereoskopklubben/,
der stadig dyrker stereofotografering samt en international forening,
ISU http://stereoscopy.com/isu/. ISU holder verdenskongres hvert andet
år. Jeg har i setember været til kongres i Sydney, hvor vi så
stereobilleder i fem dage - det var meget flot.
Man kan tage stereobilleder med et stereokamera med to linser, med to
kameraer eller ved at forskyde et kamera (hvis motivet ikke bevæger
sig). Det er vanskeligt at få fat i de gamle stereokameraer fra
1950'erne. en lille virksomhed i Tyskland laver meget fine
stereokameraer på bestilling www.rbt-3d.de, man de koster!!!!
De to billeder kan monteres på karton og ses med en gammeldags viewer,
eller bedre - hvis man tager dias - i en dertil egnet viewer. Man kan
selv lave en af to Agfa Gucki viewere.
Hvis man vil arbejde digitalt kan man bl.a. benytte "3D Stereo Image
Factor" som findes på : http://members.aol.com/threedr. Der Freeware,
og kan både lave anaglyffer (rød/cyan) og "side by side".
Det bedste (og dyreste) er at projicere billederne på en "sølvskærm"
gennem polfiltre. Tilskuerne skal bruge biller med tilsvarende
polfiltre. Jeg bruger selv to Rollievision Twin projektorer, så
billederne kan ses med overblænding. Mit interesse er især
undervandsbilleder i 3D, som bliver særligt flotte.
Jeg har desværre ikke nogen hjemmeside, men man kan se eksempler hos
en anden af Stereskopklubbens medlemmer på
www.sitecenter.dk/sorenhertz.
Hvis man vil tage en 3D rundtur på nettet er http://sterescopy.com et
godt sted at begynde. Nederst på siden kan man gå videre i "3D Web
Ring".
Interesserede er meget velkomme til at kontakte mig, og vi vil gerne
have flere medlemmer i Stereoskopklubben.
Med 3D hilsen
Peter R.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-11-01 20:27

PR wrote:

> Interesserede er meget velkomme til at kontakte mig, og vi vil gerne
> have flere medlemmer i Stereoskopklubben.

Jeg leder efter et stykke software til MacOS-platformen, som kan lave
den type stereobilleder der kræver briller med rød/blå filter.