ADSL, Unex-switch og hjemme-netværk
Fra : BjarneJ

Dato : 14-11-01 00:07

Jeg har netop anskaffet den lille Unex-switch (5-ports) til min ny
adsl-forbindelse hos TeleDanmark.
Adsl virker fint på to solo-maskiner, hver for sig, men når man så
lige putter net-kablerne i switchen, uden at forsøge at gå på adsl,
vil de ikke snakke sammen. (Ja, med "upload" forbundet til adsl-boxen
sker der selvfølgelig heller ikke noget)
Først var jeg så naiv at tro på "plug-and-play": jeg konfigurerede kun
de tre elementer i opsætning af netværk som TDC beordrer i sin
"Quick-guide". Det gik altså fint for en solo-maskine (som altså kører
lige nu), men der kom kun grønne blink da jeg gik på switchen. (Jo,
jeg har gjort det i rigtig rækkefølge)
Så prøvede jeg TDC-support:
1) "Bredbånds-support" (80808017) nægter at røre switchen, selvom den
sælges meget tæt på adsl-forbindelsen i alt materialet fra TDC.
(Forbrugerombudsmand?)
2) "Tele-butik-support" (80801010) fik fundet frem til en
sønderjysk-talende tekniker, der vidste meget. Bl.a. at den
medfølgende installations-cd-rom's video er lavet uden viden om
switchens funktion, og er helt misvisende (det med at adsl-boxen skal
forbindes til "uplink" og aldeles ikke til en tilfældig P1-P4 port!! -
"Men det gad de ikke høre om på højere sted...") - Men han mente også
at switchen bare ville køre. Gjorde den ikke det, var det måske en
defekt switch?
3)Altså afgang til Tele-butikken. Her tydeligvis ingen viden
overhovedet om produktet. (Til gengæld den interessante melding - da
jeg gjorde opmærksom på den ubrugelige video - at det jeg sagde nok
ikke passede, når de ikke havde hørt noget om det "fra højere sted"!
Gud fader i skuret!) - De byttede dog switchen, for at slippe af med
mig.

Hjem og prøve igen, - men nej. Så på dk.edb.netværk og lede: et
forslag om at installere NeTBEUI-protokollen. Forsøgt, men intet
udbytte. Antal genstarter: ca. tyve.
ALTSÅ: kære folk der kan det her!: hvilken konfiguration bruger I? Min
er:
1. Klientprogram til MS-netværk 2: Netkortet 3: TCP/IP 4: NetBEUI 5:
Fil- og udskriftsdeling til MS-netværk

Er det korrekt at
a) man IKKE behøver en server (som ellers nævnt i Unex-folderen fra
switch-kassen)?
b) det er lige meget at der er Win95(2) på den ene pc og Win98 på den
anden?
c) at den i det hele taget kører uden router og andet sjovt, og
tillader tilfældig påkobling til adsl fra fire pc'er, bare man har 4
dynamiske IP-adresser?

Her på konferencen har én nævnt noget om at konfigurere til DHCP. Det
lyder godt, men kan man ikke klare sig uden?

I håb om kyndige, ikke-TDC-agtige, svar
Venlig hilsen

Fra : S. Andersen

Dato : 14-11-01 00:24

"BjarneJ" <barjac@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> 1) "Bredbånds-support" (80808017) nægter at røre switchen, selvom den
> sælges meget tæt på adsl-forbindelsen i alt materialet fra TDC.

Jeg kan ikke lige se hvor TDC-BB kommer ind i billedet når du køber en
switch, det er vel begrænset hvor meget denne har med en ADSL opkobling at
gøre. "Bredbånds-support" skal som du nok kan forstå på navnet få dit
bredbånd til at virke, altså sørge for der er forbindelse til din NT box
(det der i visse kredse kaldes et ADSL modem, (siemens eller ericsson).
Netkort/Hub/Switch og andet gejl du skaffer skal du selv få sat skub i.
(well .. hvis du får det de kalder total installation, vil de skam også
hjælpe med at installerer dit netkort, men det koster en Herregård !)

> [...]
> forbindes til "uplink" og aldeles ikke til en tilfældig P1-P4 port!! -
> "Men det gad de ikke høre om på højere sted...") -

Tjo, det har jeg også hørt, en eller anden dag bliver det jo nok fixet.
Meeeeen sådan en video koster så vidt jeg ved mange mange penge at lave.

> Men han mente også
> at switchen bare ville køre. Gjorde den ikke det, var det måske en
> defekt switch?

Nah ! .. måske... hvem ved !

> [...]
> ikke passede, når de ikke havde hørt noget om det "fra højere sted"!
> Gud fader i skuret!) - De byttede dog switchen, for at slippe af med

Hehe .. den ka' jeg godt li !

> [...]
> er:
> 1. Klientprogram til MS-netværk 2: Netkortet 3: TCP/IP 4: NetBEUI 5:

Lydder meget fornuftigt .. har du prøvet med IPX ?
Grunden til det ikke virker med TCP/IP er at jeg er 99% sikker på du får ip
adresser indenfor forskellige "range" .. altså f.eks 80.x.x.x / 62.x.x.x
dermed kan dine putere ikke snakke sammen (tjek det med ipconfig i dos). Og
så er det man lige smider en anden protokol ind på sine maskiner. Netbeui /
IPX

Nu skriver du fil og udskrifts deling .. har du også husket at DELE nogle
mapper/drev ??????? ellers kommer du jo ikke ret langt !

> Er det korrekt at
> a) man IKKE behøver en server (som ellers nævnt i Unex-folderen fra
> switch-kassen)?

Ja

> b) det er lige meget at der er Win95(2) på den ene pc og Win98 på den
> anden?

Ja

> c) at den i det hele taget kører uden router og andet sjovt, og
> tillader tilfældig påkobling til adsl fra fire pc'er, bare man har 4
> dynamiske IP-adresser?

Ja

> Her på konferencen har én nævnt noget om at konfigurere til DHCP. Det
> lyder godt, men kan man ikke klare sig uden?

Snakker vi switchen her ?

> I håb om kyndige, ikke-TDC-agtige, svar

Tjooo ... har da prøvet

--
Søren Andersen

Fra : BjarneJ

Dato : 15-11-01 22:12

"S. Andersen" <[nospam]@nospam.com> wrote in message news:<9ss9uk$c36$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> (well .. hvis du får det de kalder total installation, vil de skam også
> hjælpe med at installerer dit netkort, men det koster en Herregård !)

Well, eller også svarer det til at sælge en bil og sige at "dækkene
laver vi jo ikke, så dem må du selv finde ud af at skrue på" (?) Lige
dén switch er i al fald totalt integreret i TDCs materiale til ADSL -
den pinlige cd-rom:

> Tjo, det har jeg også hørt, en eller anden dag bliver det jo nok fixet.
> Meeeeen sådan en video koster så vidt jeg ved mange mange penge at lave.

Man kunne måske lægge en lille rettelses-seddel i! Der må være andre
end mig der har spildt flere timer på den fejl.

> [...]
>
> Nu skriver du fil og udskrifts deling .. har du også husket at DELE nogle
> mapper/drev ??????? ellers kommer du jo ikke ret langt !

Ja!!!!!!!

> Ja

> Ja

> Ja

> Snakker vi switchen her ?

Forget it!

> Tjooo ... har da prøvet

Takker meget for hurtigt og kontant svar, og, nej, jeg tror i
modsætning til min kammerat IKKE at du er ansat i TDC. Men jeg er vild
med tonen, og vil anbefale dig til vores "Patrick Toftgaard-fanclub":
Get ahead in business and life! (Se www.get-ahead.dk!)

One small problem! - min switch kører stadig ikke. Jeg prøvede noget
nyt: har sat ADSL-boxens(originale) kabel ind i "uplink" og mit
velfungerende kabel fra netkortet (det er det forbindelsen kører over
lige nu) ind i en af de fire porte. Det giver fast grønt lys såvel i
switch som i mit netkort ---- MEN INGEN FORBINDELSE til nogen server
på nogen browser. Se det var værre! En ny supporter fra TDC tog sagen
på sig og vi gennempløjede alle opsætningsalternativer. Stadig ikke
succes.
Kan det være switchen der er syg? Sidst jeg startede op sendte den
Win98 til tælling to gange ("Fejlsikret tilstand") før den i tredie
forsøg kom op at stå, og gav grønne lamper....Men STADIG ikke hul
igennem.
Er der nogen der har hørt fjerne rygter om noget lignende? Skal jeg
geninstallere Win98 eller hvad pokker?
Venlig hilsen - og håb om nye, kyndige, kontante svar
BjarneJ

(Et enkelt af Patricks guldkorn til fri afbenyttelse:
"En underordnet med lavt selvværd er som en våd karklud - jo hårdere
man vrider den, jo længere tid går der inden den bliver sur")

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 14-11-01 23:17

Hej

barjac@tdcadsl.dk (BjarneJ) wrote:

Klip:
>1. Klientprogram til MS-netværk 2: Netkortet 3: TCP/IP 4: NetBEUI 5:
>Fil- og udskriftsdeling til MS-netværk

Klip en del om opsætning..

Jeg kører med nøjagtigt samme opsætning og isenkram som dig, og det
fungerer uden problemer.

Det eneste jeg umiddelbart kommer til at tænke på er dine kabler - Har
du købt de kabler der hos TDC sælges sammen med Unex switchen ? Isåfald
skal det fungere.

Maskinerne skal blot konfigureres således: til automatisk at hente IP
adresse, fildeling, NetBui, forbindes med omtalte kabler til et
tilfældigt stik i switchen, og forbindes fra "uplink" stikket til ADSL
modemets Netkort port. (den nederste) Der skal være grønt lys i de
dioder der viser status på computerforbindelserne, (100MB) og gult lys i
dioden det viser status på forbindelsen mellem switch og ADSL modem
(10MB)

Og det var vist den opsætning du allerede havde ? - Det _skal_ køre med
den konfig.

--
M.v.h. Ole®