Her er en måde at gemme GroupWise-mails på sin egen PC - så undgår du helt at skulle gennem Hotmail eller Gmail:
Først skal du finde ud af om du har plads nok på harddisken:
o Åbn ”Denne Computer”
o Højreklik på ”Lokal Disk (C):” og vælg ”Egenskaber”
o Check at der er omkring 200 Mb ledig plads – mere, hvis I har mange mails med vedhæftede filer (bilag).
• Så skal du skifte til cache-tilstand for første gang:
o start groupwise som du plejer
o Fra menuen: vælg ”Filer” ? ”Tilstand”?”Cache”
o I dialogboksen ”Angiv en adgangskode”: Skriv din adgangskode til Groupwise
o Vælg at oprette på denne computer. Klik ”OK”
o Du vil blive spurgt om en sti til postkassen. Skriv eksempelvis ”C:\novell\groupwise\min_post” – o
Du vil blive spurgt om, hvad der skal synkroniseres. Vælg ”Elementer”. Fravælg resten.
? I samme dialogboks, klik ”Avanceret” og vælg ”Hent alle ændringer siden sidst”. Klik ”Ok”
? Klik ”Udfør”
o Du vil blive spurgt om du vil bruge samme password til cache-postkassen. Nemmest er at vælge ’Ja’.
o Der går nu et godt stykke tid, mens postkassen synkroniseres. Du kan ikke bruge groupwise imens.
o Når synkroniseringen er færdig,vil groupwise genstarte i cache-tilstand.
• Så skal du ændre genvejen til groupwise, så du starter i cache-tilstand hver gang:
o Find genvejen til groupwise på dit skrivebord
o højreklik på den og vælg ”Egenskaber”
o klik i tekstfeltet udfor ”Destination:”
o Tilføj teksten ” –pc:C:\novell\groupwise\min_post”. Det er vigtigt at stien c:\novell… er den samme som den du har skrev da du oprettede cache-postkassen.
o klik ”ok”
• Hvis du har groupwise til at starte automatisk, når du tænder computeren, skal du også ændre genvejen i startmenuen:
o klik på ”start”?”alle programmer”?”start”, højreklik på ”groupwise”
o vælg ”egenskaber” og foretag tilføjelsen som før.
• Til sidst skal du sørge for at alle dine vedhæftede filer bliver lagt over på din computer.
o start groupwise (i cache-tilstand).
o opret en ny søgemappe
? vælg ”Filer”?”ny”?”mappe”
? vælg ”søgeresultatmappe”, ”brugerdefineret søgeresultatmappe”, klik ”næste”
? kald mappen ”Post med bilag” eller noget andet, du kan genkende. Klik ”næste”
? sæt hak i ”Modtaget” og ”Afsendt”, klik på ”Avanceret søgning”
• Klik på ”slut” og vælg ”Ny gruppe”
• Klik i det tomme felt til venstre i den nye gruppe og vælg ”Bilagsliste”
• I teksten foroven skulle nu gerne stå: ”Medtag poster, hvor... (Elementkilde er Modtaget eller Elementkilde er Afsendt) OG (Bilagsliste medtager Fil(er))”
• Klik ”Ok”, ”Næste” og ”Udfør”
o Klik på den nyoprettede søgemappe
o klik på en af meddelelserne i den nye mappe
o fra menuen, vælg ”Redigér”?”vælg alt”
o fra menuen, vælg ”konti”?”Hent valgte”
o Vent
• Test cache-tilstand:
o se efter at groupwise er i cache-tilstand. Skift, hvis den ikke er.
o tag netstikket (til internettet) ud af computeren (eller af vægstikket, alt efter hvad der er nemmest)
o åbn et par mails med bilag, kig i din kalender. Du skulle gerne se aftaler og post som du plejer.
o husk at sætte stikket tilbage