Ja, 44 er ingen alder...jeg var heller ikke helt "ny" da jeg erhvervede MCkort ...og bedre sent end aldrig
"Hvornår er en MC gammel "
Ja det er svært at svare på og meget individuelt. Alt er jo relativt, jeg har f.eks. selv en 26 år gammel 400 ccm Suzuki custommodel, der så ikke har kørt så mange kilometer
Det afhænger af modellen, vedligeholdelsen, antal kørte kilometer, mulighed for at skaffe reservedele og meget andet.
"Ligeledes - Hvornår er en MC slidt "
Igen, næsten som ovenstående.
Men som hovedregel lever små hårdtydende motorer ikke så mange kilometer som større.
Grunden er, at små motorer som regel kører med en hulens masse omdrejninger, og de bliver ofte pint på ydeevnen og er dermed mere belastede.
Så findes der modeller der generelt har et dårligt ry for at motoren ikke lever særlig mange kilometer...der kan jeg så fortælle, at de omtalte Viragoer er nogen af dem, alt efter hvilken model der er tale om. Der er det ikke unormalt, at dyre ting som startkrans/drev og knast er færdig på under 30000 km
Yderligere har Yamaha i mange år haft problemer m.h.t. at leve op til servicen med at levere reservedele uden laaaaange ventetider, selv om det er blevet noget bedre.
40-50000 km, ja så er mange maskiner langt fra "ny" længere, men kan stadig have mange kilometer tilbage hvis den er kørt pænt og passet med olieskift og anden vedligeholdelse, og hvis det f.eks. var en BMW var den jo først lige kørt til
Men begyndende slitage viser sig jo deromkring for manges vedkommende, begyndende olieforbrug grundet slidte stempelringe o.s.v.
Det er en fornuftig beslutning, at du vil ha' en stor maskine fra begyndelsen, alt for mange falder for fristelsen til at købe en spritny fiks lille 250er, og bliver drøntræt af den efter ganske kort tid.
Det er dumt, for man taber som regel rigtig mange penge på at skulle sælge en "næsten ny" MC.
Jeg kan godt følge dig i, at en Virago er en rigtig flot MC, næsten uanset hvilken af modellerne. Men jeg ville aldrig anbefale nogen at købe sådan en
De er for dyre og for dårlige, kort og godt. Jeg ved da godt at nogen er glade for dem, og i sidste ende er det jo op til folk selv hvad de vælger.
Hvis du gerne vil ha' Yamaha i customstilen er der en model som XJ 700 Maxim,
http://www.motorcyclesdetails.info/motorcycles/img/1852_0.jpg
den ligner utrolig meget en Virago 750er, men den er med 4 cylindret rækkemotor i stedet for Viragoens V2, og Maximens motor er bare rigtig god og har ry for at kunne køre mange problemfrie kilometer.
Men ellers Suzuki har nogen fine custommodeller.
F.eks VZ800 Marauder, som ikke er særlig dyr (Suzuki er generelt billigere med deres modeller, selv om det er noget af det bedste du kan få) , den kostede i 2004 100000 som ny, og kan fås "ikke særlig meget brugt" til fin pris
http://media.vivastreet.com/v1/4/5/7/photo_821877.JPG
En anden model er VL800 Volusia, som ligner meget, men er dog 20000 dyrere fra ny, bl.a. fordi den har kardantræk, hvilket er en stor fordel, da det både er mere slidstærkt og ikke kræver synderlig vedligeholdelse og så sviner det ikke så meget som kæde/tandhjul
http://www.suzuki2wheels.be/upload/2ndhand/20060327155418.jpg
Men du skal ud og kigge, prøvesidde modellerne, prøve at fornemme hvilken du tror du også sidder godt på efter 150-200 kms kørsel. Og ikke mindst hvad du regner med, at dit kørselsbehov bliver.
Rigtig mange opgiver customstilen fordi kørestillingen ikke indbyder til længere tures varighed på landevej med højere hastigheder....siddestillingen med fødder/ben let fremadrettet og armene løftet, sammen med vindmodstanden bliver for anstrengt for nogen, og en del klager over ømhed i lænd, ryg og arme efter længere køreture.
Men held og lykke med det. Og med at finde maskinen du lige mener passer til dig.
mvh dova