Spark advancer, er en indstilling så man kan få en tidligere gnist, altså flere mm før stempelet når overste dødpunkt.
Det er det samme som at flytte tændingen, og var mest brugt førhen, når man ikke kunne få det oktantal som motoren var beregnet til.
Hvis den er stillet for kraftigt til en af siderne, kan fjederne se slappe ud, og tomgangen blive svær at justere.
At stille 2 karburatorer til at give den samme mængde/blanding ved tomgang og lave omdrejninger, kræver normalt et vaccummeter som motorcykelmekanikere har. Det er et spørgsmål hvor meget den enkelte karburator skal have løftet sit gasspjæld, og i mangel af vaccummeter kan man hvis man er dygtig, lytte sig frem til den samme lyd, ved at holde en slange fra øret og skiftevis ind på "samme" sted i karburatorenes indsugning (Uden luftfilter)
Men når begge spjæld er fuld løftede ved bundgas, har denne indstilling ikke nogen værdi, men kun ved lavere hastigheder og tomgang.
Tændingsindstilling er ikke som i gamle dage, hvor 2 mærker bare skulle stå ud for hinanden, men udføres nu ved bestemte omdrejningstal, feks. 4000 omdr/min så der også tages hensyn til fjederne mm.
Fjederne har jo den funktion at de holder igen på vaccumreguleringen.
Reguleringen består af 2 ting, en vaccumregulering og en svingklodsregulering.
Hvis der opstår meget vaccum i karburatoren så suger slangen fra karburatoren kraftig i vaccumdåsen, som drejer hele tændingen til en ny stilling.
Ligeledes vil mange omdrejninger svinge de underliggende svingklodser langt ud, det får dem til at dreje tændingen så gnisten kommer tidligere (Flere mm før top), da explotionen er en hvis tid om at forplante sig, og derfor skal antændes før.
Det er rigtigt at hvis karburatorenes små huller er blæst rene (Specielt forbi luftskruen) og tomgangsdysen ellers er ren, så skulle tomgangen blive højere ved en indskruning.
Luftskruerne skal stå 1 1/2 omgang ude ved grundjustering, og finjusteres så til den hurtigste tomgang (Med en samtidig justering/fastholdelse af tomgangshastigheden, ved at justere tomgangsskruerne)
Hvis det så derefter kniber lidt med at tage gassen, så skal luftskruerne 1/4 omg. ud.
VH Palle Hansen