|
| Kommentar Fra : arcken |
Dato : 30-03-05 18:05 |
|
Få en ven der er mek. til at lægge et godt ord ind for dig hos en grossist i autodele så du får noget rabat, ELLER
hvad med bare at købe olie hos Harald Nyborg:
Harald Nyborg sælger:ALASKA MOTOROLIE 5W/40 XX0105 Højkvalitetsolie som kan anvendes hele året i benzin og dieselmotorer.
for Kr 149,00 for 4 ltr.
Her er du nede på 37,25 kr./ltr. hvorimod de 5 du skrev om til 30kr. stk. betyder 50 kr. ltr.
Bauhaus sælger vel også olie og det er jo ligegyldigt hvor det købes.!
mvh og god smøring Andreas
| |
| Kommentar Fra : akaup |
Dato : 30-03-05 18:11 |
|
Selvfølgeligt!
Ifølge manualen står der: "Serie 3- API kvalitet" - Siger desværre ikke mig noget.
Mvh. Andreas.
| |
| Kommentar Fra : arcken |
Dato : 30-03-05 18:26 |
|
Prøv at spørge een du har tillid til, hvilken forskel han mener der er på olier ? eller prøv at lægge mærke til hvad mekanikersvendende får at vide hvad de skal bruge af olier på værkstederne ? Du vil finde ud af, at det svarer til at een siger "jeg vil kun drikke vand fra en vandhane i horsens og ikke fra en vandhane i randers".
Olie skiftes jo ud med visse intervaller, så fordi der en gang imellem smutter shell ind over q8 eller statoil betyder intet.
Ved et lavere tal er olien mere letløbende og jo højere tal jo mere stiv ved samme varme. Så hvis du mener det betyder noget så kan du om sommeren se efter en "tyk" olie og om vinteren en "tynd" olie.
Men hvis det er vigtigt hvad så med de importører af biler der annoncerer med at nu kan deres model køre 10000 km mellem hvert olieskift ?
Dvs. at disse biler kværner skidt og lort rundt fra produktion og samling af motor i den samme olie i flere år før det bliver skiftet ud med frisk olie. Personligt vil jeg foretrække at skifte lidt oftere og så tage kvalitet og viscositet lidt mere med et skuldertræk, medmindre du er racerkører.
| |
| Kommentar Fra : arcken |
Dato : 30-03-05 18:27 |
|
Hvilken motor er der i grunden tale om du skal bruge olie til ?
Jeg kender ikke mange der kun bruger 3 ltr. ved et olieskift ?
| |
| Kommentar Fra : akaup |
Dato : 30-03-05 20:10 |
|
Hej Arcken.
Det drejer sig om en bådmotor, så derfor spørgsmålet i gruppen "Fritidssejlads"
Motoren er en Arona 186 - og den får forholdsvist få sejltimer til sommer, så ville ikke lige hælde flere penge end højst nødvendigt i skuden!
(Hvis nu jeg kan spare 50 kr på olien, så er jeg glad Det er desværre ikke helt billigt at være "bådejer"!)
Mvh. Andreas Kaup.
| |
| Kommentar Fra : arcken |
Dato : 30-03-05 23:51 |
|
Bådmotorer ved jeg ikke meget om og jeg så heller ikke "Fritidssejlads" før du lige skrev det her,dog mener jeg ikke der er en pind forskel på behovet om vi taler om en motor til en båd eller bil, grundlæggende er det det samme. Får man en knastaksel slebet til lidt højere ydelse, så vil de gerne sælge en højsyntetisk letflydende olie med påstand om at det er det der bliver behov for fordi man tuner en lille smule. Jeg mener blot der helt mangler beviser for, at det skulle være rigtigt. Det kan godt være en der kører race bruger en specialolie. Men til en almindelig motor til en almindelig pengepung da køb du roligt den billigste olie du kan komme i nærheden af. Husk lige at skifte filteret også.
mvh og god sejlads
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 31-03-05 08:31 |
|
Jeg/vi har igennem vores Norton-klub (gamle mc'er) en aftale med et firma som sælger bl.a. disse monograde olier. Her kan du købe en SAE 30 olie for ca. 140,- kr for 5 liter.
Mvh
Palle Jensen
| |
| Kommentar Fra : akaup |
Dato : 01-04-05 14:22 |
|
> Palle Jensen
Lyder billigt! Men hvem er dette firma, og er det mon muligt at få samme rabat uden at være medlem? (Den må vel kunne handles hjem...)
Du skrev "monograde olier" - hvor har du det fra? Ud fra "Serie 3- API kvalitet"? Hvad vil det sige at den er monograde frem for multi?
Mvh. Andreas
| |
| Accepteret svar Fra : pallenoc | Modtaget 100 point Dato : 04-04-05 09:12 |
|
Monograde betyder blot at den har kun en viskositet, altså rette mod et bestemt "miljø"/årstid, mod en multigrade mere sigter på "all-round" brug (helårsolie).
Næsten alle motorolier til alm. motorer (bil, mc osv) er idag multigrade. En monograde olie bruges, som nævnt, hovedsalig til motorer som anvendes på en bestemt årstid eller i et bestemt (ensartet) miljø, hvilket jo passer godt til din marinemotor....eller til en plæneklipper som jo typisk kun anvendes i sommerhalvåret, eller en snescooter som kun anvendes i et vinterligt miljø.
Der er ingen tvivl om at en olie målrettet et bestemt miljø er bedre end én olie som bruges all-round, selvom de moderne fuldsyntetiske olier idag er SÆRDELES effektive.
Du kan enten kontakte PETRY MOTOR IMP. på 65361753 eller ringe til vores kasserer i Norton-klubben på 40931841, eller undertegnede på 40180082 for yderligere info.
Mvh
Palle
| |
| Godkendelse af svar Fra : akaup |
Dato : 24-04-05 15:24 |
| | |
| Kommentar Fra : allan2712 |
Dato : 03-07-07 16:42 |
|
Det er promiller vi bruger på smøremidler i forehold til hvad vi ellers bruger på reparationer og vedligehold. ved at købe en kvalitetsolie vil der være mindre slidtage på motoren længere skifteinterval samt en benzin eller diselolie besparelse.
Så kort sagt du får lige hvad du betaler for.
Mange motore har et øget olie forbrug på grund af sodaflejringer
Dårliger kompresion.
støre brændstof forbrug.
Mere slidtage.
Det koster mange gange mere end hvad du får igen med en bedre kvalitets olie.
prøv at se www.absvejs.dk Petro Canada der kan du læse mere om fordampning.
Mvh Czanto
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|