Det er bare iorden der er jo en del ting at overveje ved mc køb.
Jeg har hentet nogle cykler i Tyskland selv, både til venner og mig selv....
Om det kan betale sig er svært at sige...nogle gange kan man være heldig at finde en rigtig fint eksemplar og tilmed få en rimelig vurdering af told og skat...
Den største fordel er at der er mange at vælge imellem! Det er langt nemmere at finde den rigtige farve, årgang, km-stand osv fordi der er solgt langt flere....Tyskland er jo et kæmpe mc-marked med et samlet årligt salg på MANGE!
Oftest vil det blive næsten det samme om du henter en i Tyskland, eller køber en herhjemme, når du regner alle udgifter ud....transport, reg.afgift, evt. overnatning, tid osv., du vil dog, hvis du køber en import hos en forhandler herhjemme, komme til at betale lidt mere fordi de jo skal ha noget avance....til gengæld har du noget reklamationsret/garanti...det har du ikke på en du selv henter...
Hvis du beslutter dig for at hente en selv er der nogle gode retningslinier:
Køb så vidt mulige hos en forhandler!
Aftal så meget som overhovedet muligt på forhånd, få mailet ekstra billeder af dyret og en eksakt beskrivelse.
Hvis du ikke selv taler tysk, så tag en med som gør! Det er nødvendigt.
Sørg for at have mere end en cykel i kikkerten, så hvis den ene glipper, snupper du den næste og læg iøvrigt ruten hjemmefra....det er lidt større afstande end i DK og det bliver hele tiden dyrere jo mere du skal køre og evt. overnatte.
Hvis du ikke selv er i stand til at checke en kværn grundigt, så tag en med som kan!! Det kan spare dig for meget senere hen.
Der er mange ombyggede cykler dernede, mange som er fusket sammen og tyskere kan være meget kreative på en uheldig måde!
Køb en cykel som er stort set standard, lidt kåbeglas, udstødning og fodhvilere kan der sagtens være ændret lidt på....det er en smagssag om man vil ha´det men det er ikke skadeligt som sådan for cyklen men få så vidt muligt orig. dele med.
De fleste som har bevaret cyklen standard har måske behandlet den knap så hårdt, end ejeren af en der står totalt ombygget med oplagt udstødning, anden kåbe, omlakeret osv. men igen...det er ikke sikkert.
Du vil dog få lettere ved at få synet en næsten standard cykel herhjemme efterfølgende, så orig dele skal meget gerne med hvis der ændret noget.
Så alt i alt....du vil spare nogle penge ved at hente den selv men ikke en formue, du vil derimod nemmere kunne finde lige netop den du bedst kan li´, du vil have haft en forhåbentlig sjov tur og lidt toldfrit i bagagen...
Regn med 1-2 måneder til at få den igennem maskineriet herhjemme...syn, foreløbig vurdering, endelig vurdering osv.
Selv tak iøvrigt
Held og lykke med det.