<origo@earthling.net> skrev i en news:9gg956$bkc$1@sunsite.dk...
>
> "philip" <philip.news@kandu.dk> wrote in message
> news:5uNW6.1979$hi6.276896@news000.worldonline.dk...
> > Jeg har haft lidt hyr med at finde den korrekte indstilling af mine
> > affjedringer på min YZF600R.
> > ....da den overstyrede lidt prøvede jeg at blødgøre på
for-affjedringen, dette
> > hjalp også på overstyringen men kostede betragtelig på stabiliteten.
Da jeg
> > efterfølgende stillede den tilbage syntes jeg ikke at jeg fik den
oprindelige
> > stabilitet tilbage.
> Jeg er av den oppfatning, at artikler med konkrete anbefalinger av
> oppsetning, mere er et salgsfremmende tiltak, enn av reel verdi. Det
er alt
> for mange variable som spiller inn når man skal sette sin maskine opp,
og
> avhengig av ens vekt, er det ikke sikkert at de innstillinger som
f.eks. PB
> har anbefalt, vil fungere i det hele tatt.
> Det er mye bedre å forsøke å lære litt teori om innstilling, sikre seg
at de
> fjedre maskinen er utstyrt med, passer til ens vekt, og heretter sette
den
> opp i en grunninnstilling og arbeide videre derfra. Når det gjelder
YZF600R,
> så er denne utrustet med temmlig myke fjedre, og veier du meget over
75kg,
> vil du aldri lykkes med å sette den opp i korrekt grunninnstilling.
Jup!
Men jeg er blevet lidt forvirret!!
Overstyring er når den styrer mere end forventet - Altså skarpere, og
netop at slække for forfjedren vil medføre en stejlere forgaffel og
dermed en større styrevillighed => mere overstyring!!! Så det virker som
at du er gået den forkerte vej :-/
Din oplevelse af at den er blevet mere ustabil falder også fint i hak
med stejlere forgaffel og styrevillighed - Hvorfor tror du f.eks. at
costum'erne har så lang og lavt vinklet forgaffel? For ubetinget
stabilitets skyld!
Lidt principper (som det undrer mig at Jørund ikke diskede op med
istedet for alle linkene):
Mere understyring og stabilitet:
"Læg forgaflen ned á en costum" => løft forenden (strammere fjeder!)
og/eller sænk bagenden (slappere fjeder)
Større styrevillighed (på bekostning af stabiliteten):
(Det modsatte) - Sænk forenden og/eller hæv bagenden!
Retur-dæmpningen er ikke en seperat justering; men skal følge
fjederindstillingen:
En blød affjedring endsamt dæmpning, der strammes op alene på fjederen,
vil trække dæmperen ud alt for hurtigt, hvorfor retur(!) -dæmpningen
skal strammes med i takt!
Kompressionsdæmpningen vil i vis udstrækning også følge
fjederforspændingen, når denne anskues ud fra et affjedrings-synspunkt:
Har man brug for stram fjeder for at modstå buler og huller i vejbanen
vil en hårdere kompressionsdæmpning til en vis grænse kunne fange noget
af dette; men kan også hurtigt blive for hård såvel for dækkets bid, som
rent komfortmæssigt (håndled og røv/ryg)!
--
Armand.