|
|
OK. Nu kommer det lige fra leveren, jeg har ikke slået det op men siger KUN hvad jeg mener at vide.
Det er et spørgsmål om "færdselsårens" bredde. Begyndende fra den lille ende hedder det: Sti, Vej, Gade, Boulevard. Man KUNNE selvfølgeligt også begynde at snakke Hovedvej, men en sådan HAR tidligere gået på såvel vej som gade. Motorvej derimod er et nyere begreb, der vel nærmest må betegnes som en "Boulevard der forbinder byer".
I en vise med Raquel Rastenni, synges der om folk der går rundt "på Sti og Vej og forelsker sig". Dette betyder at de folk der går rundt IKKE bevæger sig i et storbysamfund, men i et lille hyggeligt samfund.
| |
|
Nåh, nu kom jeg i tanker om titlen på Rachels sang: Marianne, Marianne. Og rådet til denne pige er : Pas på de forelskede mænd!
| |
|
Jeg tror ikke på det med at det er efter størrelsen. Jeg har set veje og gader der er større end boulevarder...
| |
|
For yderligere at uddybe min tro/teori: I det mindste samfund, der kun består af 2-3 gårde, havde man en eller flere Stier der forbandt gårdene, oftest blot trampede ler-stier. Når samfundet voksede, blev stierne automatisk bredere at den øgede trafik og man valgte derfor ofte at lægge sten/grus på disse for at slippe for det værste pløre&ælte. Sognets fattigste kunne så få et job som Vejmand. (Jens Vejmand). Stien var altså blevet til en Vej. En Vej blev til en Gade når samfundet voksende og vejen blev mere trafikeret. Dette betød at disse så ikke længere kunne nøjes med sten og grus, men måtte brolægges. Små byer havde ikke råd til brolægning. Når samfundet så voksede endnu mere blev Gaderne også for små og så oprettede man to gader ved siden af hinanden, ofte med en rabat imellem. Disse brede (dobbeltgader), der også tit blev beplantet med træer i siderne blev så Boulevarder.
At enhver færdelsåre med vejtræer i siderne så også kaldes en allé, er noget helt andet.
| |
|
Men hvis du IKKE tror på mig, kan du jo sende en mail til Trafikministeriet og spørge dem. Eller den Gamle by i Aarhus. Eller lign. JEG er RET sikker på at min udlægning er korrekt. M.v.h. Arne
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 31-08-04 22:55 |
|
Jeg tror heller ikke på at det er bredde eller længde på vejen der afgør sagen, men mere et hensyn til hvad man synes om når "vejstrækningen" skal navngives.
Ellers kører det jo helt af sporet, hvis man også skal til at blande, gyder, stræder, passager, og flere ind i det.
dova
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 31-08-04 23:05 |
|
Fra gammel tid var en boulevard en vej der var anlagt på sløjfede fæstningsvolde, men nu bliver det brugt i forbindelse med navngivning af veje.
Fra Lademanns Leksikon
| |
|
Hvis I begge to læser min 22:49, vil I se at det er Historisk/Udviklingsmæssigt. Det de hedder idag, er ligesom så meget andet Historisk bestemt. Som du skriver dova m.h.t. gyder, stræder, passager og flere, er disse jo også kun noget der kendes fra større byer, Købstæder o.s.v. Har man haft behov for efterhånden som byen voksede at lave forbindelses linier imellem gaderne, kunne man jo ikke kalde dem Veje. Dette lilleby-udtryk var man jo blevet for stor og vigtig til, og så fandt man på andre navne. Stræder var OGSÅ brolagte, mens gyder var Stier og Passager var Veje. De måtte blot ikke HEDDE det. Man VAR vel et STORT Sogn??? Som datidens Kommuner hed!
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 31-08-04 23:14 |
|
Jamen arne, du har da nok ret i, at der historisk set ligger noget i det.
Men idag er der ingen angivelser for, hvornår en vej må kaldes det ene eller det andet.
Men jeg vil da godt give dig ret i, at det ville være lidt malplaceret, at kalde Dronningens Boulevard for Dronningensstræde.
Forstået på den måde, at en stor bred vej, som regel får et lidt mere "storslået" navn.
dova
| |
| Accepteret svar Fra : arne.jakobsen | Modtaget 40 point Dato : 31-08-04 23:18 |
|
dova -> Hvorfor skyder du mig pludseligt i skoene at jeg har sagt noget om færdselsårens LÆNGDE?
Og den der med at en Boulevard blev anlagt på gamle fæstningsvolde, stemmer da 100% med MIN teori. Der var da ikke fæstningsvolde omkring Landsbyer, og når Fæstningsvoldene ikke længere kunne bruges til derres oprindelige formål, var de da ideelle Ringveje. Så selvfølgelig anlagde man Boulevarder på dem hvor de fandtes.
Men nu HAR jeg sagt nok om det emne. Og jeg er stadig overbevist om at jeg har ret. Jeres tvivl har imidlertid gjort at jeg VIL finde det rigtige svar. Så jeg ta'r kontakt til fagkundskaben. Viderebringer de svar jeg får i form af Links i denne tråd.
Hilsen Arne
| |
|
Den er fin Arne. Jeg har selv kontaktet Politikens Info og skal nok osse viderebringe deres svar. Du får point for dine anstrengelser.
Mvh.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 31-08-04 23:26 |
|
Jeg har nu godt nok ikke påstået at du skulle have nævnt noget om "vejens" længde.
Det må stå helt for din egen regning, om du har opfattet det sådan.
Men jeg synes da det er en god ide, at du vil finde det rigtige svar.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : ans |
Dato : 31-08-04 23:27 |
|
Boulevard er en bred træbeplantet gade i storbyer, anlagt til borgerskabets og militærmagtens parader og bykulturens forherligelse. Oprindelig er ordet «bollwerk», bolværk eller fæstningsværk; boulevarder blev bygget langs med eller på gamle fæstningsanlæg som promenadeveje. Men under de monumentale omdannelser af byerne i den 18. og 19. århundrede (Paris, Wien, Berlin, Washington D.C.) blev boulevarder brugt som ordnende akser i bybilledet, ofte sat sammen i et geometrisk mønster. Boulevarder blev brugt som forbindelse mellem store offentlige bygninger og monumenter, gav repræsentative facader for overklassens huse, og var velegnede som militære opmarchgader for at have kontrol med den urolige arbejderklasse. I nogle byer har boulevarder et mere svunget, romantisk præg, og har i dag fået betydning som motorveje for opsamling af biltrafik.
fra denne side http://www.leksikon.org/art.php?n=361
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 31-08-04 23:29 |
|
Hey upyoursmate
Hvorfor lukker du inden vi har det rigtige svar?
Mvh dova
| |
|
Ikke mere mundhyggeri i denne tråd TAK! La nu være med at gå så meget op i hvad hvem har sagt hvordan. Det er ikke et forum der skal bruges til at skændes over så latterlige ting.
Mvh.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 31-08-04 23:36 |
|
Ans
Tror du på, at der ligefrem skulle være kriterier for hvornår en vej må kaldes en vej, gade eller boulevard.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : jakjoe |
Dato : 31-08-04 23:36 |
|
Jeg venter også på det RIGTIGE svar.
Det bliver meget spændende at få afklaret om teorierne holder stik.
Det er da blevet en helt videnskabelig afhandling, men det er også meningen med kandu.dk at der skal opbygges en videnbase. Det skal jeg da også love for at der er kommet gang i. Det er oven i købet med teorier, som andre ikke må betvivle. [hør]
mvh
jakjoe
| |
|
dova -> I din 22:54 skriver du
"Jeg tror heller ikke på at det er bredde eller længde på vejen der afgør sagen"
Se selv efter
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 31-08-04 23:42 |
|
Altså arne
Nu vil spørgeren jo helst ikke have noget mundhuggeri,
men nu er det jo ikke alle kommentarer i et spørgsmål der er direkte henvendt til dig.
Der blev spurgt om kriterier for hvornår det var det ene eller det andet, og når det er veje vi taler om, mener jeg sandelig, at det er relevant også at inddrage længden på samme.
m.v.h. dova
| |
|
ans -> Dit indlæg stammer også fra et Leksikon. Dem er der udgivet mange af og de har Heller ikke altid ret.
dova -> Jeg ved godt at der bliver spurgt om kriterier, men det er altså ikke det samme som regler eller love. Sådan noen tror jeg heller ikke findes, bortset fra de uskrevne.
jakjoe -> Jeg har da aldrig forbudt nogen at betvivle min teori, blot vil jeg i den hellige menigsudvekslings navn ha' lov at svare på et indlæg!
| |
|
dova -> Grunden til at jeg mener du blandet kriterier sammen med bestemmelser er DIT første svar. Se det.
| |
|
dova -> Hvis du mener at længden på en færdselsåre KAN have noget at gøre med om den kaldes Vej, Gade eller Boulevard? Så synes jeg da at du skulle ha' skrevet det! Men det gjorde du altså ikke. Din bem. om længde kom i noget der kun kan tolkes som en kommentar til min kommentar.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 31-08-04 23:58 |
|
Det kan så nogen gange være et problem om vinteren ans
Men godnat til dig.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : jakjoe |
Dato : 01-09-04 00:08 |
|
arne.jakobsen> Du må svare og skrive alt det du har lyst til. Ordet er frit.
Jeg trak på smilebåndet da jeg så din bemærkning....
Citat Og jeg er stadig overbevist om at jeg har ret. Jeres tvivl har imidlertid gjort at jeg VIL finde det rigtige svar. Så jeg ta'r kontakt til fagkundskaben. |
.....og det har jeg tolket som "Jeg har udviklet en teori, den skal I tro på !! Da I ikke vil tro på mig, så bliver jeg nødt til at finde det rigtige svar".
Det vil jeg så vente på
mvh
jakjoe
| |
|
jakjoe -> Jeg kan kun sige at hvis du kan tolke den sætning sådan, har du ikke fulgt med i timerne der omhandlede tolkning af tekster! Du læser meget mere end der rent faktisk står! (OG MENES)
| |
|
Politikens Nudansk Ordbog oplyser:
Boulevard:
" En bred, åben gade med træbeplantning i begge sider beliggende i en storby"
Gade:
"En vej i et beboelsesområde, ofte med en husrække og et fortorv i hver side"
Vej:
"En bred bane som er anlagt til at gå og køre på"
Med venlig hilsen
Politikens Oplysning
Astrid Dalsgaard Pedersen
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 01-09-04 12:28 |
|
Jamen det er da rigtigt, definitionerne på det.
Men jeg tror alligevel betegnelserne bliver brugt lidt i flæng.
Jeg kan da nævne bunkevis af "gader" der f.eks. hverken har fortov eller huse på begge sider, og ligeså "veje" der både har fortov og huse på begge sider.
Og også et par boulevarder uden træer
mvh dova
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|