> Ved syn tjekker de hvorvidt droslingen er monteret eller ej
> ,eller kigger de på de medfølgende papirer.
> Foretager de ellers et komplet syn at mc'en med bremser, lys mm. nu de
> har fat i kværnen ??
Mojn
De kigger kun på papiret til syn.
Læs lige havd jeg har skrevet før:
Fritz på 18 køber sig en nyere brugt CBR 600. Forsikrer den (As if!) og får
den indregistreret i eget navn. Endnu har han ikke gjort noget ulovligt selv
om den har 110HK og han kun må køre en 34Hk maskine (25Kw). Maskinen er
under 5 år gammel og skal ikke synes ved omregistrering.
Her kommer balladen:
Maskinen skal nu monteres med et droslingskit og den skal synes igen, hvor
man medbringer parpirene fra droslingskittet. Maskinen bliver nu synet og
opgivet som værende med 34HK i indregistreringsattesten. Fritz må nu gerne
køre på sin CBR fuldt lovligt.
Forsikringsselskabet vil meget gerne sælge en forsikring til Fritz, selv om
han ikke har kørekort til køretøjet. Ingen problemer der. De vil bare ikke
dække, hvis han bruger køretøjet, da han jo ikke har kørekort dertil.
Hvis man forestillede sig at Fritz, i et anfald af ungdommelig gåpå mod,
købte verdens dårligste CBR, der på trods af at være opgivet til 110Hk, kun
lavde 30HK på baghjulet før monteringen af droslingskittet da motoren var
defekt, må han stadig ikke køre på den, selv om han kunne fremvise en
rullefeltsmåling fra anderkendt forhandler. Det er hvor mange heste den er
opgivet til at yde på krumtappen fra fabrikken der tæller.
Hvis Frits til gengæld købte en GN 250 opgivet til 21HK, og derefter fik den
portet, blueprintet, større karbs, lettet krumtappen og fik monteret turbo
og fnisegas så den lavede 37HK på baghjulet, så vil han formodentlig aldrig
få en bøde for at føre et køretøj han ikke har kørekort til.
Fritz får monteret droslingskittet og hans CBR bliver synet som værende en
34HK model. Alt er i den skønnest orden og Fritz kører to dage. På treide
dagen er han er verdensmester og vil lære at stejle inde ved rådhuspladsen i
KBH. Fritz synes det er svært at stejle og giver de 34HK skylden.
Droslingskittet bliver afmonteret og CBR'en har nu 110HK. Fritz kan stadig
ikke stejle, men kører nu 250Km/t på motorvejen.
Fritz bliver stoppet af politiet med 185Km/t. Betjenten synes det er
mærkeligt en 34HK maskine kan køre 185Km/t (210km/t indikeret). Fritz bliver
kaldt til syn. Synsfolkene finder at droslingskittet er afmonteret. Fritz
får en bøde for at køre uden kørekort. Alm. bøde for at køre uden kørekort
er 5000kr. Da Fritz har kørekort til "lille MC" er det en formildende
omstændighed og bøden bliver nedsat til 3000kr.
Fritz kører stadig rundt på sin 110HK CBR. Fritz kører op bag i en
pensionist, kommer ikke selv til skade, men invaliderer enke fru Hansen.
Fritz får skylden. Fritz's motorcykel bliver undersøgt igen. Fritz får
dobbelt bøde (6000Kr) for stadig at køre uden kørekort. Fritz's
forsikringsselskab betaler 100.000kr for rep. at enke fru. Hansen's Polo og
1,2 Mill i erstatning til enke fru Hansen for invaliditet. Nu går det
rigtigt galt for Fritz. Forsikringsselskabet finder ud af Fritz ikke har
kørekort til det køretøj han førte under uheldet. Selskabet kører regres mod
Fritz, der ender med at skylde forsikringsselskabet 100.000kr rep af Polo,
1,2Mill for invaliditet og 100.000kr i sagsomkostninger. Fritz har nu ikke
råd til en Maxi "pollestyle".
Morale: "lad være med at snyde med forsikringen". Det koster rundt regnet
uendeligt hvis det går galt.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)