Ok, her er en lille opbyggende historie, som kunne være stjålet fra det virkelige liv, så er i også selv ude om det
Bjarne og Lis er begge medicinstuderende og står overfor en afgørende eksamen. Bjarnes historie kunne se sådan ud:
Bjarne tænker på sin eksamen med gru. Der er nu 6 uger tilbage og sommerfuglene i maven har tydeligt meldt sin ankomst. Selvom Bjarne er en tænksom mand der kan sit stof, kniber det med at få læst. Han har slet og ret svært ved at koncentrere sig når han sætter sig med sine bøger og notater. Han tvinges til at tænke på sin eksamen og bliver meget nervøs. Så han gemmer det lige lidt, mens han får styr på nerverne. Problemet er blot at jo længere han udsætter det, jo mere nervøs bliver han, og jo mindre tid er der tilbage.
Bjarne analyserer sin situation; Han er nervøs, han mangler troen på sig selv og det gør at han ikke kan koncentrere sig. Han ruger over fortidens fortrædeligheder, og spørger igen og igen sig selv:
” Hvorfor mangler jeg selvtillid?” - ”Hvor gik det galt?” - ”Hvorfor bliver jeg så nervøs, når jeg ved at jeg kan mit stof?”
Om end at hans tankegang bliver mere og mere tåget og uklar, finder han dog visse svar på sine introspektive spørgsmål:
”Måske er det fordi mine forældre blev skilt, da jeg var fire.” - ”Eller måske var det dengang i 3. Klasse, da jeg kom til at sige at Stockholm var hovedstad i Danmark, og de alle sammen – også læreren – lo ad mig.” - ” Måske var det fordi jeg inviterede klassens skår i biffen, og hun foran hele skolegården, kaldte mig en nørd.”
Jo mere han fandt grunde til at være nervøs, og jo mere han fokuserede på fortiden og hans nervøsitet, jo værre blev det.
Bjarne blev syg, og måtte gå til sygeeksamen et halvt år senere. Han brugte tiden til yderligere introspektion, og havde det værste halve år af sit liv. Han tog sin eksamen og bestod. Det var OK, ikke nogen flot eksamen, men han bestod.
Alle synes at det er synd for Bjarne, ikke mindst Bjarne selv.
. Lis´ historie kunne se således ud:
Lis ved at hun har en udfordring. Hun har høje mål og forventninger til sig selv. Hun har også sommerfugle i maven, og hun ved at det er et sundhedstegn, hun kan bruge dem som en feed back-mekanisme. Lis beslutter sig for at gå efter et 11-tal, og har allerede undersøgt hvilke fremtidige muligheder det vil give hende. Hun drømmer om et prestigefyldt job ved et af de store hospitaler i udlandet, og efter 10 år vil hun vende tilbage, og være sikret en forskerstilling.
Hun overvejer hvilke ressourcer hun har at gøre godt med; hendes barndom var ikke den bedste, men det har gjort hende stærk og målfast. Hun har altid været en vinder på håndboldbanen, og den selvsikkerhed kan ingen tage fra hende. Hun kender følelsen og ved hvordan hun kan hente den frem i pressede situationer.
Sammen med en studievejleder, lægger Lis en fornuftig læse– og fremlæggelsesplan, og sammen med en veninde prøver hun situationen igennem flere gange. En gang imellem går hun en tur i byen, for at få lidt luft, og så snart hun sidder med bøgerne, tænker hun på sin fremtidsplan, og bliver hurtigt topmotiveret igen.
Lis nyder hvordan hendes sommerfugle i maven efterhånden flyver i formation, og med selvsikker attitude består hun sin eksamen til fuld tilfredshed.
Endnu en sejr at føje til rækken. Lis ved at denne oplevelse, ikke alene øger hendes generelle selvsikkerhed; hun kan specifikt trække den frem som ressource i fremtidige situationer.