|
| Spørgsmål angående international garanti Fra : KaosKrew | Vist : 431 gange 200 point Dato : 23-01-04 02:12 |
|
Jeg overvejer i øjeblikket at købe en Sharp GX20 fra en tysk onlineforhandler. Problemet er, at den type telefon ikke sælges i DK og derfor skal sendes til enten Sverige eller Tyskland for at få den repareret. Telefonen er mærket Vodaphone (f.eks. ligesom SPV telefonerne er mærket Orange, og kun bliver forhandlet af Orange), men skulle efter sigende ikke være simlåst. Jeg har forhørt mig om dette, og Sharp i Sverige, henviser mig til Vodaphone som værende dem der skal reparere den på garantien. Kan det passe?
Jeg har sendt en mail til Vodaphone i Sverige, men de har ikke svaret endnu...
| |
| Accepteret svar Fra : RyeJensen | Modtaget 200 point Dato : 23-01-04 08:31 |
|
Hej KaosKrew
Spørgsmålet om hvor din telefon skal repareres i “garantiperioden”, skal afgøres efter tysk ret, da aftaleforholdet er mellem dig og den tyske onlinebutik (har butikken markedsført sig i DK er sagen anderledes, men indtil videre antager jeg, at de ikke har). Mit kendskab til tysk ret er lig 0, men jeg kan da gøre mig nogle overvejelser
Efter dansk ret skal mangler i “garantiperioden” udbedres af sælger. Det fremgår af købeloven, hvis kapitel om forbrugerkøb (jeg går ud fra at du er forbruger) bygger på et EU-direktiv. Jeg kunne derfor forestille mig, at der er en vis lighed mellem de danske og tyske forbrugerkøbsregler, så mit allerbedste bud er, at den tyske butik, hvor du har købt telefonen, skal reparere den (eller sørge for at den bliver repareret).
Det var da et forslag på et svar
Mvh
Jensen
| |
| Kommentar Fra : KaosKrew |
Dato : 23-01-04 17:11 |
|
Ja, det lyder fornuftigt... Havde bare en opfattelse af at der var nogle overordnede rammer indenfor europæisk handel landene imellem, ligesom man eks. har vedtaget at man i EU skal have mere eller mindre fri konkurrence landene imellem uden toldsatser, samt at man har en vis kvalitetskontrol af diverse varer. Men der er tilsyneladende ikke nogen grundlæggende regler omkring dette. Butikken oplyser at der er 24 måneders garanti på telefonen, så man må vel antage at det er forretningen der skal reparere telefonen hvis der opstår problemer.
| |
| Kommentar Fra : RyeJensen |
Dato : 23-01-04 17:22 |
|
Jeg kan godt se, at det er besværligt at skulle sende telefonen til Tyskland, hvis den går i stykker, men på denne måde ved du ved aftaleindgåelsen, hvor du skal sende den hen, og dette kan indgå i dit valg af butik.
Hvis du ikke havde den sikkerhed, kunne du risikerer at skulle sende den til et helt tredje land, med væsentlige omkostninger til følge, og hvis du er rigtig uheldig, er du ude af stand til at kommunikere med virksomheden fordi de taler et sprog du ikke forstår. Samtidig kunne du risikere, at skulle føre retssag i det pågældende land, hvis virksomheden ikke vil reparere 'fonen.
Alt i alt må man nok sige, at det er bedst at vide hvad der gælder inden købet. Og reglen om at sælger skal sørge for at det solgte bliver repareret ved mangler, virker jo OK i DK, så det fungerer jo nok også i Tyskland.
Mvh og god weekend
Jensen
| |
| Kommentar Fra : KaosKrew |
Dato : 23-01-04 18:39 |
|
Jeg har lige fået svar, da butikken skriver at hvis et produkt skulle vise sig at være "død" ved leveringen, eller det skulle gå i stykker indenfor de 24 måneder garantien gælder, så kan man sende den tilbage til butikken, som så sender telefonen videre til en autoriseret reparatør. Så man må antage at de står ved deres ord, i tilfældet af fejl/mangler.
| |
| Godkendelse af svar Fra : KaosKrew |
Dato : 23-01-04 18:40 |
|
Tak for svaret RyeJensen, og god weekend!
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|