/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
ADSL
#NavnPoint
BjarneD 1827
severino 1802
pallebhan.. 1510
srhansen 1200
Per.Frede.. 1168
e.c 970
Nordsted1 720
strarup 690
ostemanden 657
10  CLAN 640
ADSL Linie-splitter !?!
Fra : Jon
Vist : 743 gange
500 point
Dato : 25-12-03 17:44

Hej alle sammen...

Jeg har et problem, mig og min søster har i lang tid delt vores ADSL forbindelse via en normal switch, men efter hånden er vi begge begyndt at bruge nettet så meget at det tit ender i lange diskussioner om hvem der skal slukke deres computer osv. Så jeg overvejede lidt om man ikke kunne finde en løsning, med en dims der kunne splitte linien op, altså fuldstændigt op, så det på de to maskiner føltes som om man havde vær sine line (der jo så var halvt så stor som den oprindelige).... Jeg ved at det kan laves med en linux maskine, men nogen der kender noget smartere eller noget andet eller et eller andet !?!

Please svar hvis i ved noget !

Jeg smider glædeligt en masse point oven i for et svar jeg kan bruge!

 
 
Kommentar
Fra : dr0zie


Dato : 25-12-03 18:07

hvis det er hastigheden du skal have delt så er www.netlimiter.com det bedste program du kan få til det

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 25-12-03 18:33

Det kan da sagtens lade sig gøre at køre 2 computere samtidig på en normal switch, og hvis de henter store programmer samtidig er det klart de går ned til "det halve hver", eller får skæv belastning.
Så dit spørgsmål er nok mere, hvordan sætter vi vores maskine op så vi begge kan være på samtidig. Ja det nemmeste er at bruge ADSL leverandørens hotline, da maskinernes indstilling skal være forskellig, for at "pakkerne" kommer det rigtige sted hen. Tit kan du også se leverandørens forklaring online. Eller søg med google evnt.efter switchèns navn.
I skal selvfølgelig have hver en netværksledning til switchen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Jon


Dato : 26-12-03 00:36

drozie > du har fat i noget af det rigtige, jeg har fundet et tilsvarende program, men jeg var mere på jagt efter et stykke hardware der kunne udføre opgaven... Fordi det program kræver jo en computer der står tændt 24/7 og det er jeg helst ikke intresseret i, kan du finde andre løsninger ???

pallebhansen > Nej.... Vi er skam tilsluttet i et fint lille netværk og det hele virker som det skal og vi kan begge være på nettet samtidigt... Og jeg var ude på at undgå den skæve belastning, så jeg jeg reelt fik 2 uafhængige linier...

Kom nu alle sammen, der må være nogen derude med nogle guldkorn....!

Kommentar
Fra : dr0zie


Dato : 26-12-03 00:39

Jon <- kræver det ikke...
Bare instaler programmet på begge pcer..

Kommentar
Fra : Jon


Dato : 26-12-03 00:47

Hmm... hvor er det lige man skal sætte det til så den deler forbindelsen ? Så vidt jeg kan se kan man kun begrænse programmer enkeltvis !?!

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 26-12-03 01:07

Det virker som om du har 2 traliere på slæb efter din bil, du kan selv vælge hvilken der skal have læsset, bilen kan kun trække det den kan, hvis du trækker håndbremsen på den ene trailer, kører den anden ikke stærkere.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Jon


Dato : 26-12-03 12:22

Ja det var så en alternativ måde at forklare det på.... Hvis nogen skulle være i tvivl så prøver jeg lige at forklare det en gang til;

Jeg har en 512kb/s linie som jeg vil dele til 2 computere (nok snart 3...). Og så vil jeg have lavet en ordning så hver computer for tildelt 256 kb/s, som for hver computer "føles" som en seperat internet linie. Det skal være sådan så selvom den ene computer udnytter sin del af linien fuldt ud, kan den anden computer ikke mærke noget som helst...

Kommentar
Fra : dr0zie


Dato : 26-12-03 13:16

Tror ikke det kan lade sig gører hekt på den måde..

Kommentar
Fra : Jon


Dato : 26-12-03 14:49

Well... Har læst noget om at det kan lade sig gøre med en linux maskine og 3 netkort osv... men det er bare så besværligt...

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 26-12-03 20:38

Jeg mener ikke som sagt før, at der findes en fornuftig løsning. Spørgsmålet har før været oppe at vende her på Kandu, men er ikke besvaret tilfredsstillende efter min mening.
Selvfølgelig kan store servere og avancerede routere klare opgaven, med en fordelingstraffik.
I øvrig mener jeg at det heller ikke er heldig at kun tildele halvdelen til hver, du kan jo "råbe" til den anden: "gider du ikke lige at lukke nogle downloads ned" ha ha. I virkeligheden får du måske "din" halvdel, men oplever det som langtsomt, på grund af serverbelastning mm.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : severino


Dato : 27-12-03 17:11

Hvis du kun har en IP adresse på din opkobling har du et problem med switchen, men mange opkoblinger har 2 IP adresser.
Hvis du udskifter din switch med en router, så skulle dit problem være løst, da den selv fordeler trafikken. (Så kan du altid sætte den gamle switch efter routeren, hvis du skal have en deling af tilslutninger andre steder, da denne deling kan gøres over et enkelt kabel mellem router og switch.
Jegbruger selv en D-Link DI-804 der virkede lige så snart jeg satte kablerne i den, og jeg har tit tre maskiner på nettet samtidig.
En 4 ports router kan i dag fås til en overkommelig pris.

V.H. Severino

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 27-12-03 18:24

severino: Selom han har fået tildelt 2 IP-adresser, har han stadig kun en linie til sin udbyder.
At en D-Link DI-804 router skulle gøre nogen forskel, kan jeg ikke se, den fordeler ikke anderledes end en switch.(Har også selv D-Link)
Fordelingen er stadig, at den comp. der henter filer fra en god server, tager båndbredden fra den anden comp.
Og at sætte en switch på en router, ændere intet, kun at han kan få flere end 4 comp. på (da der er 4 udgange/indgange på en DI-804)
og det er jo ikke problemet nu, da spørgeren kun har 2 comp.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : severino


Dato : 27-12-03 18:33

Ja ja Palle: Der er da noget rigtigt i det du skriver, men det er da noget nemmere at dele forbindelse med en Router, jeg har set folk der bruger en switch til en ADSL opkobling, og som har problemet med at være på med to maskiner, hvor imod det ikke giver de samme problemer med en Router.
Måske har du også en forklaring på det?

Severino

Kommentar
Fra : Jon


Dato : 31-12-03 10:09

Ingen andre der har forslag ???

Kommentar
Fra : xebitx


Dato : 02-01-04 18:16

Jeg har et program som hedder Bandwith Controller.

Du siger du har 2 computere som skal dele en 512 Kbit forbindelse.

Her kan du så installere Bandwith Controller på begge computere og konfiguerere den til kun at må modtage med 256 kbit/sek og sende med 64 kbit/sek alt efter hvilken upload du har på din forbindelse. Dermed kan hver computer ikke modtage/sende mere over TCP/IP protokollen end du har sat Bandwith Controller til.

Selve programmet konfigureres ved at vælge netkortet, vælge hvilken protokol den skal begrænse ( i dette tilfælde TCP/IP ) og der efter vælge hvor mange bytes computeren må bruge af forbindelsen til at modtage og sende.

Husk at der skal 8 bit til 1 byte

Hvis du har flere spørgsmål kan du skrive til mig på MSN/ICQ/IRC

MSN: xebitx@hotmail.com
ICQ: 111069313
IRC: #Ølgod @ Quakenet

Kommentar
Fra : severino


Dato : 03-01-04 12:56
Kommentar
Fra : Jon


Dato : 03-01-04 16:20

Okay, Indtil videre er xebitx svar helt klart brugbart, men lader det lige stå et par dage hvis nu der skulle komme nogle flere der ved noget !!!

Kommentar
Fra : srhansen


Dato : 03-01-04 18:13

Hej Jon

Spørgsmålet har været stillet her på Kandu utroligt mange gange se blot her:

http://www.kandu.dk/dk/spg/27971
http://www.kandu.dk/dk/spg/27598
http://www.kandu.dk/dk/spg/6596
http://www.kandu.dk/dk/spg/13047
http://www.kandu.dk/dk/spg/17581
http://www.kandu.dk/dk/spg/27870

Der er to metoder der anvendes QOS og TOS henholdsvis: Quality Of Service og Type Of Service. Metoderne er fortrintlige til IP-telefoni, fordi de sikrer kvaliteten og typen af kommunikationen er stabil. Metoderne er da også oprindeligt udviklet til dette formål. Som det fremgår af de listede spørgsmål og dette spørgsmål, kan du løse problemet på flere måder:

1. Via en server, typisk unix
2. via software, typisk floodgate eller netlimiter.
3. via en router.

Vælger du serverløsningen, skal denne server altid være tændt for at de to computere kan komme på nettet. Serveren kan f.eks ligge på den ene computer. Ulempen er som nævnt at denne ene computer altid skal være tændt og at alt trafikken skal igennem denne computer.
Ved softwareløsningen skal der ligge en klient på hver af de to computere. For at undgå, at i snyder hinanden kan i jo passwordbeskytte softwaren.
Ved Routerløsningen hedder den billigste løsning Linksys BEFSR81 med 8 porte, den koster omkring 700 kr (www.elsborglink.dk). Her skifter i blot switchen ud med routeren, så kører det. Routeren er samtidig en firewall der effektivt beskytter portene mod f.eks trojanere, hackere, uønskede clienter, båndbreddetyve og andet godtfolk. Der er envidere filtre for java, javascripts og activeX. Man kan f.eks filtrere for ordet casino, så undgår man de evindelige casino bannere/reklamer der springer en i øjnene et stigende antal steder. Ring dog først til elsborglink og rådfør jer, hvis i interesserer jer for denne løsning.

mvh srhansen


Kommentar
Fra : Jon


Dato : 03-01-04 20:25

Routerløsningen lyder spændende Srhansen, jeg skriver lige til Elsborglink.dk og hører om løsningen lever op til mine krav... Skriver tilbage om et par dage!

Kommentar
Fra : srhansen


Dato : 03-01-04 21:05

Hej igen.

Indtil da kan du jo så prøve at læse her:
ftp://ftp.linksys.com/datasheet/befsr81ds.pdf
og ftp://ftp.linksys.com/pdf/befsr81ug.pdf

Jeg har netop selv læst de to manualer. Jeg må indrømme at jeg ikke syntes det fremgår tydeligt, hvordan QOS'en benyttes. Jeg tror det er klogt at ringe og tage en snak med dem.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : srhansen


Dato : 03-01-04 21:42

Ellers er der jo en Traffic Conditioner du kan sætte op, men jeg ved ikke hvad sådan en koster:

http://www.networkcomputing.com/1117/1117sp1.html

Ham her kender prisen :
Packeteer Nordic
Hagens Alle 47
2900 Hellerup
,
Phone:
Mobile: +45 40 44 28 68
Email: msjoestroem@packeteer.com


mvh srhansen


Kommentar
Fra : Soenne


Dato : 05-01-04 19:17

Jeg vil bare lige komme med et alternativ til en router, med navn NorthQ NQ9100 fra http://www.shg.dk

Den koster kr 379,-. Jeg bruger selv denne router til 4 PC'er, den fungerer fint og er nem at sætte op.
Den har desuden også firewall.

mvh Soenne

Kommentar
Fra : Jon


Dato : 05-01-04 22:26

Soenne > Kan den det jeg ønsker ???

Srhansen > Jeg ved ikke lige hvorfor, men Elsborglink.dk har ikke lyst til at svarer på min mail

Kommentar
Fra : srhansen


Dato : 05-01-04 22:41

Hej igen

Det er da surt

Prøv at ringe til deres tekniske afdeling på 61 71 71 21

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Soenne


Dato : 07-01-04 12:18

Ja, men den kan ikke begrænse båndbredden til hver PC, dvs. i kan stjæle båndbredde fra hinnanden, men det vil nok sjældent give et problem, der vil altid være båndbredde tilgængelig.

Jeg sidder som netoperatør i et firma med 14 PCer og med en 512kb linie, vi har ingen problemer.

Fordelen med en router er jo at i kan få netværk, dvs. i kan spille mod hinnanden og dele evt. printere uden nødvendigvis at kunne kigge på den andens PC'er.
Du slipper efter min mening ikke for routeren, prisen er jo heller ikke vanvittig (husk portoen).

mvh Soenne

Kommentar
Fra : Soenne


Dato : 07-01-04 12:26

Glem den fordel med routeren og netværket, det har i jo alleredem, jeg havde helt glemt at i jo har en switch på nu, så du kender sikkert allerede fordelen ved netværket.

mvh Soenne

Kommentar
Fra : Jon


Dato : 07-01-04 14:31

Soenne > Lige præcis!

Andre forslag ?

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 07-01-04 16:33

Nej ikke andre forslag, men som jeg har skrevet før:
At en D-Link DI-804 router skulle gøre nogen forskel, kan jeg ikke se, den fordeler ikke anderledes end en switch.(Har også selv D-Link)
Fordelingen er stadig, at den comp. der henter filer fra en god server, tager båndbredden fra den anden comp.

Altså med 1 linie, vil alt der hænger på den linie, dele. Og jo flere programmer der installeres for at begrænse en af eller begge maskiner, jo mere kuk vil der blive med fordeling, porte, adgang osv. De programmer der skulle fordele, kan ikke gøre det rigtigt, da det afhænger af tjenester og protokoller, som bruges af den enkelte computer når den "henter".
Alle forslag kan kun begrænse, ikke fordele. Sorry, sådan er det bare, og hvis du vil have din del af kagen (hvad du sikkert får), må du enten få en hurtigere forbindelse, eller lave aftaler med din søster.
N.B. Vi er mange der har dit problem, og har lært at gå på forskudt eller finde os i en lidt langsommere forbindelse.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Jon


Dato : 07-01-04 20:10

Ja pallehansen> men jeg ved det kan lade sig gøre med en computer med 3 netkort og lidt linux snask, men vil bare gerne have en lettere løsning.... Og en hurtig linie gør det ikke bedre, har testet hos mine venner, det kan mærkes kraftigt i Q3 helt op til 2mbit, har ikke prøvet højere.... Der skal ikke mere end en computer der sidder og browser nettet til at Q3 begynder at lagge på den anden computer....!

Kommentar
Fra : jacovit


Dato : 11-01-04 14:36

jeg har hørt at man kan købe en rj45 -y netsplitter .min kone siger at de bruger dem på hendes arb.tilsyneladene har jeg kun fundet nogle sider på nettet der skriver op telefoni men der er en side der hedder telco under y-splitter som omhandler emnet

Kommentar
Fra : Jon


Dato : 11-01-04 15:03

Tja, men en ysplitter kan da så vidt jeg kan regne ud ikke finde ud af at splitte linien rigtigt, altså der ligger jo ikke noget hardware/software i den, som sørger for fordeling...

Kommentar
Fra : a56075


Dato : 01-02-04 23:51
Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 02-02-04 22:48

Jeg må sige, jeg har ikke yderligere kommentarer, og har ikke siden hørt eller set nogen brugbare løsninger.
Ja man kan køre med flere netkort på en computer, som så skal stå tændt, men det er jo ikke nogen smart løsning at søster skal tænde din computer, som så skal have sin prossesor til at arbejde på højtryk for at hun kan hente 20 MP3?er ad gangen.
Hvad med at snige dig ind og stille hendes Kazaa til i tools traffic, så den kun kan hente 3 ad gangen.
He he, det vil vare længe før hun finder ud af at der ikke rigtig er nogen der levere MP3.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Jon


Dato : 03-02-04 06:36

Problemet er jo Palle, at hun bare behøver at surfe lidt på nettet (normal browsing af hjemmesider), det er nok til at jeg kan mærke det meget tydeligt.... Men jeg tror snart hendes computer får en omgang, så der ryger en masse firewall og sjov på, så bliver der lukket for alt andet end hjemmeside browsing og messenger...

a56075 -> Ser spændende ud, jeg kigger nærmere på det her en af dagene!


Andre forslag ? Hvis der kommer nogle gode, vil jeg med glæde smide et par hundrede point oven i...

Kommentar
Fra : srhansen


Dato : 03-02-04 20:28

Hej igen

Hvis du fandt ud af, hvad ham Packeteer Nordic skulle have for en Traffic Conditioner, vil jeg gerne vide det af hensyn til andre lignende spørgsmål jeg deltager i

mvh srhansen



Kommentar
Fra : srhansen


Dato : 03-02-04 20:33

Jeg sender ham en mail alligevel

Kommentar
Fra : Jon


Dato : 03-02-04 21:33

Hvis du sender en mail, så vil jeg meget gerne lige have svaret smidt herind, tak

Kommentar
Fra : severino


Dato : 03-02-04 22:18

Er dette her en helårs roman?

Kommentar
Fra : Jon


Dato : 04-02-04 06:28

Hvis det bliver nødvendigt, så ja!

Kommentar
Fra : srhansen


Dato : 07-02-04 18:03

Hej Jon

Jeg har nu modtaget svar på min mail.

Citat
Hej

Det er fuldstændig korrekt. Jeg har vedlagt et datablad til din information. Alt efter størrelsen på ADSL, vil prisen ligge på 3-6000US$ for en slutbruger.

Venlig hilsen/ Best regards
Martin Sjoestroem

Packeteer Nordic
Hagens Alle 47
2900 Hellerup
Denmark

+45 40442868
msjoestroem@packeteer.com


Desværre glemte Martin at vedlægge databladet
Så som direkte svar på dit spørgsmål så, Ja det kan sagtens lade sig gøre men det koster min $3000

mvh srhansen

Kommentar
Fra : srhansen


Dato : 07-02-04 18:05

Og selvfølgelig mit spørgsmål

Citat
Hej Packeteer

Jeg har forstået Jeres Trafic Conditioner kan: Begrænse,styre og dele båndbredde mellem flere klienter.

Kan jeg få oplyst hvad sådan en conditioner beløber sig til, hvis vi snakker et mindre netværk bestående af en almindelig ADSL-linie med 2-4 computere ?


Kommentar
Fra : Jon


Dato : 07-02-04 18:12

Ja, men det er jo så "lidt" mere end hvad jeg lige har lyst til at gi' !!!


Så bliv da ved med at finde på nye løsninger alle sammen !!!!

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 10-05-04 07:34

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede givet og mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Jon


Dato : 10-05-04 14:31

Ja det er godt nok palle, men når man ikke har fået et svar man kan bruge til noget, så er det jo lidt svært...

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 500 point
Dato : 10-05-04 17:50

Det er ikke muligt at lave en fordelingsnøgle, der bare giver en ca fordeling. Så skulle den indbygges i en router, der sagde: nu har a lige fået en pakke, så a må vente indtil der kommer en pakke til b (Men b sidder og læser og har ikke bedt om nogen pakke)(For at virke skulle a og b også kunne snakke sammen)
Ellers skulle der laves en softwarebremse på begge computere, der gjorde at der ikke kunne downloades stærkere end 1/2 ADSL, pr. comp. en sådan bremse vil belaste prossesoren, og ville i visse tilfælde få prossessen til at gå i stå.
Der findes ikke nogle brugbare løsninger, men der bruges serverbelastningsfordelere, som flytter belastningen over på de mindst belastede servere, men det er jo en helt anden snak, og til voldsomme priser.
Nu er problemet vel heller ikke så stort, efter at ADSL hastigheden er sat op ved næsten alle udbyere.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Jon


Dato : 11-05-04 06:30

Jeg ved at det kan lade sig gøre med en linux løsning der ikke koster det helt store, jeg ville bare meget gerne have en hardware der løser problemer uden at det kræver en maskine der står og køre (altså en hel computer, det er self. okay med en lille router ting)... Men det er også lettere urealevant da jeg ikke har spillet nogen form for computerspil det sidste halve år, så problemet er sådan set "løst"...

Og ja, jeg fik også lige sat mit internet op for et par måneder siden, det var rart :)
                        

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 12-05-04 00:34

Det var rart at du kunne enes med din søster, så hun kan bruge hele båndbredden.
Hvis der var en billig router, der kunne klare problemet, så havde "vi" nok hørt om den, men ak desværre.
Men nu er der jo en del der giver lidt mere pr. mdr. få at få stor nok båndbredde, specielt hvor der er flere der slås om den, men vi bliver jo også mere krævende. Ja ak, jeg husker alt for godt da jeg sad med den nye standard 33,6 og kunne næsten hente 1 MB på 15 minutter.
VH Palle Hansen
Hav en god dag.

Kommentar
Fra : Jon


Dato : 12-05-04 05:35

Tja men uanset hvor stor båndbrede vi skifter til her hjemme vil det ikke fjerne problemet med at spille online på en af pc'erne, jo måske de ikke så krævende spil som Counter Strike osv., men fx Quake3 er det umuligt at spille på en pc på netværket uden at det hakker sindsygt meget hvis en anden er på nettet og kun sidder på msn eller browser...

Hehe, jeg nåede aldrig at prøve 33,6 modemmerne, jeg stod først på da 56k var helt nyt, men det var nu også pænt vildt når alle kammeraterne havde 33,6! Man må sige at der er sket en positiv udvikling på det felt...!

Jo tak, og i lige måde

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177549
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408820
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste