Den er sgu for sjov... -
---
Principper for dialogen
For at sikre, at dialogen mellem den ansatte og programmet foregår på en hensigtsmæssig måde, vil det være en fordel at opbygge dialogen efter følgende syv principper. Dialogen skal være:
- Velegnet til opgaven
- Selvforklarende
- Mulig at kontrollere for den ansatte
- I overensstemmelse med den ansattes forventninger
- Tolerant over for fejl
- Velegnet for individuel tilpasning
- Let at lære.
----
Herunder undertegnedes udbygning med henblik på udviklernes bedre forståelse af ovenstående:
Installationsprogrammet bør således omfatte en tilbundsgående analyse af den enkelte medarbejders forventninger. Denne bør omfatte hvorvidt medarbejderen ønsker at blive tiltalt i De eller Du form, samt hvorvidt man ønsker en "Pæn refusering" ved fejl, eller "Rene ord for pengene" f.eks "Torsk! Du tastede forkert - Jeg går ned hvis du gør det igen" - Sidstnævnte må anses for at være en kvalitetsfremmende faktor, idet det at gøre det rigtige rigtigt første gang til enhver tid bør fremmes.
Det anbefales endvidere at installere CPU hæmmende procedurer hos de medarbejdere der ønsker en "Pæn refusering", således at arbejdsdagens længde automatisk afpasses til den faldende jobmængde affødt af selvdrevet venlig hensyntagen til jeg'et og deraf kommende lange pæne dialoger med maskinen i tilfælde af fejl, samtidigt med eventuelle CPU forbrugsstatistikker ikke kommer til at påvirke effektivitetsniveauets samlede målinger, idet disse jo, især i modsat fald, vil have en udpræget negativ effekt på netop den hermed udpegede udsatte gruppe.
----
Der er kun et princip for dialog: Dialogen skal være rigtig til opgaven.
Det er opgavens art og omfang der sætter grænser for hvem der betjener opgaven, og hvilket niveau af viden der er nødvendigt for samme.
Bare min mening.