|
| Kommentar Fra : marken84 |
Dato : 02-12-13 11:28 |
|
NEJ!
Ikke hvis du tænker på det du har i flasken - sprit forældes ikke...
Kaburatorsprit forhindrer dannelse af karburatoris og forhindrer at kondensvand i tank og benzinsystem fryser og stopper brændstoftilførslen.
Fyld karburatorvæske i benzintanken før optankning
Anvend 1 liter karburatorvæske til 30 liter benzin
Karburatorvæsken bør tilsættes ved temperaturer under 5°C
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 02-12-13 13:59 |
|
Biler med multipoint indsprøjtning direkte ved indsugning har en slags karburator altså et sted hvor gasspjældet sidder.
Biler med monopoint indsprøjtning i en slags karburator hvor gasspjældet sidder.
Karburator sprit er ikke nødvendigt i disse biler.
Som jeg er orienteret.
| |
| Kommentar Fra : droslerne |
Dato : 02-12-13 14:32 |
|
marken84
Det kunne jo være at vedkommende der spørger, ikke ved om der er Karburator i hans bil
og i øvrigt så nedsætter Karburatorsprit sin værdi med tiden.
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 02-12-13 15:35 |
|
Citat og i øvrigt så nedsætter Karburatorsprit sin værdi med tiden. |
Helt korrekt. Mister "vitaminer",som gammel benzin mister oktaner.
Citat Karburator sprit er ikke nødvendigt i disse biler. |
Næh,bortset fra at det kan absorbere evt. kondensvand i benzintanken.
M.
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 02-12-13 17:08 |
|
For at komme eventuel flueknepperi på forkant. Hælder du en liter sprit på din bil,og lader bilen stå et år, kan man forstille sig at alkoholen fordamper (ligesom benzinen) og efterlader de ting i tanken, man påfyldte spritten for at undgå.
Har du en dunk sprit stående fra sidste år - med skruelåg selvfølgelig - er den nøjagtig lige så god som da du stillede den på hylden. Var de ikke tilfældet skal alle jordvarme-ejere til at skifte spritbrine. Det havde vi nu nok hørt om. Og det har vi ikke. Ikke engang om diffusion gennem slanger eller andet.
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 02-12-13 17:50 |
|
Citat For at komme eventuel flueknepperi på forkant. |
Som vi si`r,her i Thy: Nu skal i jo ikke lære en gammel ko (tyr) at skide.
Jeg husker tydeligt,fra min barndom og ungdomsvår,hvorledes bilerne tit skulle have kontrolleret spritmængden i kølevandet. (Inden regulær frost/kølevædske var opfundet). Spritten var ganske flygtigt,og skulle jævnligt efterfyldes.
Jojo,de senil konfuse,har skam en udmærket langtidshukommelse.
At sprit så måske er af en bedre kvalitet idag,er muligt.
M.
| |
| Kommentar Fra : Peter1056 |
Dato : 02-12-13 20:39 |
|
Vender lige tilbage til spørgsmålet:
Citat Og så har jeg ladet mig fortælle, at kaburatorsprit mister sin "kraft" efter 1 år, kan det have sin rigtighed.? |
Hvorfor kaburatorsprit?
Efter at oktan-tallet nu hæves 5% med ethanol, så skulle det ikke være nødvendigt at bruge karburatorsprit mere.
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 02-12-13 22:39 |
|
Det lyder særdeles fornuftig Peter. Men se det nu fra tankstationens side. De tjener meget mere på spritten, end på benzinen.
Og mere flueknepperi for de indviede. Ja, der er ofte blandet methylakohol i glykoler. Ethylengkykol er som udgangspunkt den giftige og propylenglykol er den ugiftige (groft sagt). Glykol er farveløs, og farverne kan ikke bruges til identifikation. Sprit i den rene form, mindes jeg ikke nogensinde at have se til frostsikring i motorer, alene af den årsag at flammepunktet for en 30% opløsning ligger omkring de 20°, hvilket kunne gøre det ret eksplosionsfarligt med den slags narrestreger. Til gengæld har jeg læst max test's fra fyrrene på merlin motorer hvor en eller anden form for glykol blev brugt til køling af maskinen. Og såvel Merlin motorerne og de senere særdeles højtydende Napier Sabre motorer var kølet af glykolvand. Men hvis Mosebæk ellers er gammel nok, vil jeg da ikke afvise at man med livet som indsats har anvendt propanol til frostsikring. Men igen, det drejede sig om karburatoralkohol. Og nej det bliver aldrig for gammel.
| |
| Kommentar Fra : marken84 |
Dato : 03-12-13 07:10 |
|
Citat altså nedsættes effektiviteten af de additiver der er i "spritten" med årene, allerede efter et år, har jeg ret eller? |
Det er jo og bliver din afgørelse hvad DU synes, tror og tænker....
Men ellers:
NEJ!
Ikke hvis du tænker på det du har i flasken - sprit forældes ikke...
Kaburatorsprit forhindrer dannelse af karburatoris og forhindrer at kondensvand i tank og benzinsystem fryser og stopper brændstoftilførslen.
Fyld karburatorvæske i benzintanken før optankning
Anvend 1 liter karburatorvæske til 30 liter benzin
Karburatorvæsken bør tilsættes ved temperaturer under 5°C
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 03-12-13 11:37 |
|
Det er rigtigt at moderne indsprøjtningsmotorer ikke har karburator, som behøver karburatorsprit.
Men der kan i princippet ved sjusk, kondens eller fejl fra tankstationen være kommet vand i benzinen . Derfor kan det være på sin plads med alkohol, for at få det væk fra tank og pumpe.
Men alle benzinselskaber skal ved lov komme 5% ethanol i benzinen. Så alle med benzinmotorer får karburatorsprit i uanset om der er behov eller ej.
At tilsætte yderligere to til tre % ved at købe el liter ekstra til en tankfuld er spild af penge.
Dertil kommer at nogle bilfabrikanter angiver 5% som det maksimale motoren kan tåle.
Andre kan ikke tåle methanol, så det skal man i hvert fald ikke tilsætte.
| |
| Godkendelse af svar Fra : jensviggo |
Dato : 03-01-14 16:32 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|