|
| Accepteret svar Fra : mig-selv | Modtaget 27 point Dato : 12-03-13 08:36 |
|
Citat De to mest anvendte principper for stempelmotorer er hhv. Ottomotor og dieselmotor, begge opkaldt efter deres opfindere. Rudolf Diesel (1858-1913) fra Tyskland udviklede dieselmotoren i 1893-97.
I en dieselmotor, som er en varmekraftmaskine, indsprøjtes dieselolie i en komprimeret luftmængde og selvantænder på grund af temperaturen. Derfor bruger dieselmotorer ikke tændrør, som ottomotoren. Før motorstart skal et gløderør i topstykket dog opvarmes, så dieselolie der rammer dette, opvarmes. Gløderøret er kun i brug i 5-30 sekunder, da spildvarmen under driften overtager opvarmningen.
En dieselmotor kan realiseres som enten totaktsmotor eller firetaktsmotor. |
http://da.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor
| |
| Godkendelse af svar Fra : jensviggo |
Dato : 12-03-13 08:48 |
|
Tak for svaret mig-selv.
Tusind tak
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|