|
| Kommentar Fra : Nordsted1 |
Dato : 28-10-12 18:41 |
| | |
|
Forkert forum... Men i Harald Nyborg kan du købe et stativ.
Det bedste er hvis du kan hænge den på fælgen. De nå ikke stå på gulvet
| |
| Kommentar Fra : trimare46 |
Dato : 28-10-12 18:44 |
| | |
|
Man kunne måske male det grønt og bruge dem som et juletræ. To fluer med et smæk
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 28-10-12 19:36 |
| | |
| Kommentar Fra : theipeter |
Dato : 28-10-12 23:36 |
|
Vi udskifter hele bilen, mens forhandleren skifter pladerne, får vi det store ta selv bord. !
Citat Håndtering og opbevaring af dæk
Det er umuligt af forudsige dæks levetid. Du kan imidlertid forlænge deres liv og forbedre deres præstationer, hvis du håndterer og opbevarer dem korrekt, når de ikke er i brug.
Når dæk står udendørs og ikke bruges i længere tid (en måned eller mere), bliver deres overflader tørre, og der kommer revner. Derfor skal dæk altid opbevares på et køligt, tørt og rent sted indendørs.
Langtidsopbevaring
Hvis køretøjet skal holde stille i en måned eller mere, skal det løftes op, ellers sørg for, at der er det anbefalede, maksimale lufttryk i dækkene. Ellers kan de blive deformerede.
Opbevar dækkene sikkert
Når dæk opbevares, skal de placeres langt fra varme fra f.eks. rør og generatorer. Sørg for, at underlaget er rent og fri for snavs, olie eller andre emner, som kan skade dækket. Dæk, som udsættes for den slags stoffer under opbevaring, kan pludseligt gå i stykker, når de kommer ud og køre igen.
Dæk bør opbevares:
På et ventileret, tørt og tempereret sted, beskyttet mod direkte sollys og dårligt vejr
Langt fra kemikalier, opløsningsmidler og kulbrinter
Langt fra spidse emner af metal, træ osv.
Langt fra varmekilder, åben ild eller gløder og maskiner, som kan udsende gnister eller elektriske udladninger
Langt fra ozonkilder (transformatorer, elektriske motorer, loddeudstyr osv.)
Stabling og håndtering
Hvis dækkene kan stables, skal du kontrollere, at de ikke deformeres. Hvis de skal opbevares i længere tid, skal de roteres (stable dem i omvendt rækkefølge). Undgå at stable tunge genstande på dem. Tilbehør til dækkene bør opbevares i deres originalemballage et sted, hvor der ingen risiko er for snit- eller skæreskader eller perforering. Brug apparater og udstyr, som ikke skader dækkene, når du håndterer dem. Det anbefales at bruge kraftige handsker, når du håndterer dæk.
Korttidsopbevaring
Opbevar dækkene i stabler på under 1,2 meter, helst på paller. Læg dækkene i en ny rækkefølge hver fjerde uge. Hvis dækkene er monterede på fælge, opbevares de med luft i, lodret eller i et lag på hylder.
Langtidsopbevaring
Ved langtidsopbevaring skal dækkene placeres lodret på huller mindst 10 cm fra gulvet. Rotér dem en anelse hver måned. Hvis et dæk ikke bruges i en længere periode, skal lufttrykket kontrolleres regelmæssigt og holdes på det niveau, som er anbefalet af køretøjsfabrikanten.
Opbevaring af vinterdæk
Hvis du følger disse forholdsregler, kan du holde dine vinterdæk i perfekt stand:
Før du afmonterer dækkene, skal du notere deres position, så du kan rotere dem på bilen næste vinter og dermed sikre jævn slitage. Rengør hjul og dæk med vand og tør dem godt, så de ikke ruster.
Fjern eventuelle sten, som har sat sig fast i mønsteret. Hvis dækkene er monterede på fælg, kan du hænge dem op eller lægge dem ned. Hvis de ikke er monterede på fælg, kan du opbevare dem stående eller liggende. Opbevar dækkene langt fra sollys på et køligt og tørt sted. Og sørg frem for alt, at de ikke er i nærheden af opløsningsmidler (brændstof, olier osv.). |
http://www.michelin.dk/daek/laes-del/vedligeholdelsesguide/historien-om-opbevaring
for mere information, skriv opbevaring af dæk i google søgefeltet.
| |
| Kommentar Fra : Nul7 |
Dato : 29-10-12 11:56 |
|
Sikken en masse muligheder, - det er mine sommerdæk på fælge jeg gerne vil have opbevaret hjemme indtil jeg finder et dækhotel ell. lign.
De skulle helst på grund af pladsen opbevares stående, - Ved langtidsopbevaring skal dækkene placeres lodret citat fra `theipeter´
Jeg tvivler efter den lektion theipeter vedhæftede at der findes et opbevaringssted der efterfølger denne manual.
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 29-10-12 12:04 |
| | |
| Kommentar Fra : alka |
Dato : 29-10-12 12:18 |
|
Jeg har siden 1984 opbevaret henholdsvis sommer- vinterdæk liggende vandret oven på hinanden, med pap rundt om, så de ikke fik lys. Sidste år købte jeg et ALDI stativ med betræk. Satte det på en "hund" så jeg nu kan trille dem ud/ind af garagen til bilen.
Inden de er sat væk, er de blevet vasket og renset for sten i dækkene.
| |
| Kommentar Fra : theipeter |
Dato : 29-10-12 13:18 |
|
Citat Jeg tvivler efter den lektion theipeter vedhæftede at der findes et opbevaringssted der efterfølger denne manual. |
sådan opbevares de hos alle seriøse dækforhandlere,
eksempel :
http://politirapporten.nu/?p=3232
Nu taler vi kun om DÆK-opbevaring ikke ?
min egen bil står hver vinter parkeret i en ganske alm. garage, vel og mærke uden anden foranstaltning,
fra November til Marts, mens jeg selv tilbringer tiden i Thailand, når jeg kommer hjem i Marts, kører jeg videre, som før, uden problemer af nogen art,
altså ingen dækskift, ingen hjulskift,
det er vel kun nogle få mdr. du skal opbevare dækkene, eller hvad, ?
hvis dækkene er på fælge, kan du bare stille hjulene en anelse skråt op ad en garage mur e.lign.
og iøvrigt følge anvisningerne fra Michelin.dk
de har forsket i problemet siden bilens barndom.
| |
| Kommentar Fra : theipeter |
Dato : 29-10-12 13:27 |
|
for snart mange år siden kunne man købe dæk iblandet nylon,
det var en uheldig kombination, som man iøvrigt er gået fra igen,
disse dæk, havde den uheldige egenskab at blive "deforme"
hvis ikke dækket blev daglig motioneret,
jeg tvivler stærkt på et det er sådan nogle gamle størrelser du har fået fat i,
i så fald har de forlængst overskredet sidste salgs/brugsdag.
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 29-10-12 15:12 |
|
Står ikke til diskussion : Eyvind`s og FDM`s metode,er den eneste rigtige.Langtidsopbevaring må ikke ske stående.Og for guds skyld,slet ikke ovenpå hinanden,uden mellemrum.
Selv nye moderne dæk kan blive deforme.Hurtigere end ventet....ved det af selvforskyldt,bitter erfaring.
M.
| |
| Kommentar Fra : Nul7 |
Dato : 29-10-12 19:40 |
|
Det er forholdsvis nye (1/2 år.)Good yer sommerdæk, sad på bilen da jeg købte den fra ny.
Det er 14 tommers med fælge. Efter din ´theipeter´ sidste indslag skulle det ikke give mig nogle problemer.
| |
| Kommentar Fra : PrivateDK |
Dato : 29-10-12 21:38 |
|
Du kan opbevare dem som du selv har lyst, de rådner før de tager skade af den smugle vægt de selv har, selv med fælg. Ellers turde jeg da aldrig selv køre i en bil der havde stået stille i 14 dage med hele bilens vægt på dækkene.
Når jeg får dæk leveret fra Tyske Deltiokom er de strappet sammen med nylonbånd og de må da vide hvad de gør..
Men du spørger på den bedste måde. Den er egentlig ganske logiske. Hæng dem i fælgen, evt på et rør med en snor i begge ender eller 4 hyldeknægte som disse http://www.carl-ras.dk/e-shop/beslag/hyldebaerereogknaegte/hyldeknaegte/hyldeknaegthvid_5953/
Lad fælge bære så er det op til dig at finde ud af hvordan.
| |
| Accepteret svar Fra : theipeter | Modtaget 50 point Dato : 29-10-12 21:42 |
|
næ, jeg har aldrig haft problemer,
heller ikke når bilens vægt samtidig trykker på fælgene (monteret på bilen)
man kan jo anskue problemet med opbevaring på flere måder,
FDM,s anbefaling af opbevaring, er ok
-mørkt, tørt, og køligt sted, lyder meget godt, omtrent som Michelin anbefaler
men hvor lang tid er, - langtidsopbevaring, !
HVIS der menes vinteren over, 3 - 4 mdr.
så vil det betyde at stort set samtlige bilforhandlere
får et Enormt Stort antal ødelagte Dæk hver vinter,
det er nemlig langt fra alle bilforhandlere der lufter deres biler jævnligt,
slet ikke dem der står bagerst i køen,
hvad har vi ellers, -
jensviggo og Klaudi anbefaler helårsdæk, !
jojo, det svarer nogenlunde til at købe en helårs-Frakke,
altså for varm om Sommeren
og for kold om Vinteren
aldrig helt optimalt.
hvis du stiller hjulene lidt skråt ind mod en væg/mur, (beskyttet mod sollys)
gerne med et stykke pap, træ, tæppe, o.lign. under,
omtrent som vist her :
http://peecee.dk/upload/view/389332
så vil jeg godt vædde en liter soft-ice på at de kører helt fejlfri til foråret igen,
kun 2 gange har jeg haft problemer med deforme dæk,
begge gange skyldes problemet et punkteret og fladt hjul, som havde stået i årevis.
en nok så vigtig detalje, som ikke bliver nævnt her,
sørg for at mærke hjulene så de ikke kommer til at rotere i modsat retning,
ved genmontering, det slider uforholdsmæssigt meget på dækkene,
du kan godt flytte de bagerste om foran,
hvis de forreste (som normalt) er mest slidt, men kun i samme side HB til HF osv.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|