|
| Nye tandhjul på cykel? Fra : gotskov | Vist : 4283 gange 50 point Dato : 02-05-10 08:42 |
|
Jeg er ikke cykelrytter. Jeg cykler på arbejde og hvis vi siger maks 40km om ugen passer det nok meget godt.
Jeg købte i januar 2008 en en Avenue cykel med 8 udvendige gear. Den er jeg mægtig glad for.
Forleden knak min kæde dog og min kæreste tog til den lokale cykelpusher for at købe en kæde til mig. Hun kom hjem med kæde samt nye tandhjul til baghjulet. Det mente cykelhandlerne helt sikkert er nødvendigt, da kæder kun knækker pga slidte tandhjul.
Mit spørgsmål er nu; Er det korrekt og er det realistisk at mine tandhjule er slidte efter MAKS 2500km ?
Mine tandhjul er meget beskidte og skal rense, vil gøre det med petrolium og en tandbørste, men hvad skal man se efter, for at konstatere om de er slidte eller ej?
På forhånd tak.
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 02-05-10 09:06 |
|
Et cykeltandhjul skal skiftes hvis kæden ikke passer præcis ned i tandkrandsen.
En slidt kæde bliver for "lang" og vil forsøge at køre på spidsen af tænderne og tandhjulet bliver slidt. Et slidt tandhjul ødelægger en ny kæde.
Skift altid kæden i tide.
| |
|
Nu når du har en ny tandkrans til baghjulet, ville jeg blot udskifte den og blot gemme den gamle...
Om forklaringen passer kan være svære at vurderer, da kæde jo også kan knække af andre årsager.
Det kræver jo man ser delene, men uanset al mulig gætteri, så slides mekaniske dele især i det miljø en cykelkæde køre i. Og hvis det passer at tandkrænsen er slidt, er der jo ikke grund til at ofre en kæde mere...
vh Ben
| |
| Accepteret svar Fra : LuffeA | Modtaget 60 point Dato : 02-05-10 09:32 |
|
Det er normal praksis at skifte kæde og tandhjul samtidig, det er ligesom et ægteskab der fungerer i årevis, slidt men fungerer. Den ene part dør og der kommer en ny ind, der skal meget til før at det kører ligeså godt som med den der forsvandt.
Men Du mangler vist lidt viden omlring vedligholdelse.
Det er næsten en dødssynd at rense en kæde helt i bund med kraftige midler da den så bliver alt for tør, det varer for længe inden den er "gennemsmurt" igen.
Brug motorrens som sprayes på og efter kort tid vaskes af med lunkent vand, og smør så med ordentlig smøremiddel, altså ikke det uduelige WD-40 eller almindelig 3-i-1 olie fra Brugsen, det efterlader bare en fedtet overflade der suuuuuger skidt til sig.
Brug nedenstående eller lignende, det efterlader en tør men alligevel rigtig godt smurt overflade og lejer, en test kan gøres ved at sprøjte håndfladen, når opløsningsmidlet er væk er hånden helt glat, men ikke fedtet eller klistret.
http://www.all4bike.com/shop/kaedeolie-finish-line-453p.html
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 02-05-10 09:32 |
|
Baghjulet tandhjul er mindre end pedalendens tandhjul. Derfor slides det mere.
Mange gode kæder er blevet ødelagt af slidte tandhjul.
Det er et spørgmål om tandhjulets kvalitet-og kædens smøring- om det slides ned på 2500 km.
Køb noget godt kædefedt ,eventuelt på spray, og husk at rengøre og smøre flittigt, Det gælder især i perioder med regn, sne og vejsalt.
| |
| Kommentar Fra : gotskov |
Dato : 02-05-10 14:07 |
|
Tænderne er slidte, der er ca. en mm's forskel på nyt og gammelt tandhjul, så vi skifter
Men det viser sig at der skal specialværktøj og det har jeg ikke. Så jeg tager hjul og tandhjul til cykelpusheren og betaler ham en formue for at skifte :--(
Tak for de gode råd og kommentare !!!
| |
| Godkendelse af svar Fra : gotskov |
Dato : 02-05-10 14:08 |
|
Tak for svaret LuffeA. Pæn Krokedille
| |
| Kommentar Fra : LuffeA |
Dato : 02-05-10 14:57 |
|
Selv tak.
Jeg bruger samme smøremiddel til bagskifter og bremser, så samler de heller ikke (så meget) skidt.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|