Med de rigtige forudsætninger kan du lave dine egne bremsetabeller...
Under nedbremsning reduceres bevægelses energien til nul ved hjælp af bremsekraft gange vej:
Bevægelsesenergien er 0,5 gange massen gange hastigheden kvadreret: E = 0,5 * m * v^2
og med massen m trykker de to hjul tilsamme m * g på underlaget = vejbanen,
hvor m er massen af cyklist + cykel og g er tyngdeakcellerationen ca 9,81 her på jordoverfladen.
Det svære er så den bremse kraft du kan få fra hjul mod vejbane,
den maksimale er tygdekraften gange friktionskoefficienten.
Asfaldt på tør vej måske tæt på 1, våd asfaldt langt mindre og is under 0,1.
Tager vi et eksempel med maksimal bremseevne; friktionskoefficient godt 1 så
der kan overføres 10 gange massen som bremsekraft og kører vi 36 km/time = 10 m/sek:
0,5 *m * 10^2 = m * 10 * l hvor l er bremselængden...
Dette giver l = 5 m, og som du ser går massen ud af regningerne,
vejer du det dobbelte trykker og bremser du også dobbelt så meget...
Altså i bedste fald 5 m for at bremse fra 36 km/timen,
dobles hastigheden er bremselængden 4 gange længere,
72 Km/h giver så 20 m og 144 km/h (bil på motorvej) 80 m bremselængde.
Kan du kun (hvad der er normalt på cykel) bremse med halvdelen af din tygdekraft
fordobles disse bremselængder, og har du kun bremse på et af hjulene skal du igen fordoble:
Altså får du gammeldags cykel op på 36 km/timen er du 5 * 2 * 2 = 20 m om at bremse...
Var det sådan noget du gerne ville vide? Svend