|
| Kommentar Fra : jeb3 |
Dato : 26-09-07 17:16 |
|
Nej, det er en talrække.
Det ER matematik.
| |
|
Det er en opgave fra min datters færdighedsregning, som skal afleveres i morgen
| |
|
Der er også en B-opgave
B=(1, 3, 6, , 15, 21, )
Den er lidt lettere at gennemskue
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 26-09-07 17:30 |
|
B=(1, 3, 6, , 15, 21, )
+2 +3 +4 +5 osv....
A=(1, 8, 27, , , 216)
Tjek lige de tal igen - det giver ingen mening....
| |
|
Tallene stemmer, men jeg kan altså heller ikke se en sammenhæng.
Jeg har forsøgt at lægge med hvert 4. primtal til. Det holder på de første tal, men ender ikke på 216.
Spørgsmålet er ikke ment, som et debatindlæg om, hvad matematik er eller ikke er.
Jeg ville bare gerne have jeres hjælp til at finde løsningen og forstå den.
Vivi
| |
|
Opgaven stammer fra Prøvesæt i matematikfærdigheder 9. klasse af Hilmar Pedersen udgivet af forlaget, alinea 2006. Opgaven er fra 4. sæt side 7 - opgave nr. 11.
Fra forordet i hæftet.
"Prøvesæt i matematikfærdiheder", er udarbejdet med henblik på den prøve i matematiske færdigheder, som eleverne skal aflægge ved folkeskolens afgangsprøve. Sættene er beregnet til træning og evaluering af elevens færdigheder og brugen af faglige redskaber og faglige udtryk. Det faglige grundlag for prøvesættene er Undervisningsministeriet faghæfte i matematik "Fælles Mål".
Med venlig hilsen
Vivi
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 26-09-07 18:19 |
|
Tja....
Så mangler der nogen oplysninger til opgaven.....
| |
|
Jeg har opgivet alle de oplysninger, som bliver givet til opgaven.
Det er en talrække, som der mangler to elementer. Hvilke? Det er det opgaven går ud på.
Vivi
| |
| Accepteret svar Fra : Therese05 | Modtaget 100 point Dato : 26-09-07 18:25 |
|
1,8,27,64,125,216
1*1*1=1
2*2*2=8
3*3*3=27
4*4*4=64
5*5*5=125
6*6*6=216
Håber det er svar nok...
| |
| Kommentar Fra : jomfruane |
Dato : 26-09-07 18:26 |
| | |
| Kommentar Fra : IBM760 |
Dato : 26-09-07 18:27 |
|
Transor's kommentar virker meget fornuftig.
Citat Kommentar Fra : transor
Dato : 26-09-07 17:17
--------------------------------------------------------------------------------
du kan jo gætte på 1^3 , 2^3 , 3^3 osv |
.
Mvh Ivan
| |
|
Hej jomfruane
Det er helt korrekt, at der er en facitliste bagest i bogen, men den har matematiklæreren været så kvik at fjerne. Ellers var de små grå nok heller ikke blevet brugt meget i en 9. klasse, hvis det bare kunne skrives af. Det er jo færdighedsregning, hvor kun resultatet skal noteres.
Men tusind tak for dine konstruktive og brugbare oplysninger.
Vivi
| |
| Kommentar Fra : jomfruane |
Dato : 26-09-07 18:35 |
|
Ja therese har den, nogen gange er det enkleste svært at se.
Og du har ret med hensyn til facitlister i 9. klasse
Jeg brugte dem altid på HF hvis det drillede, men der skulle mellemregningerne jo med.
| |
|
Hej Ivan og Transor
Nu hvor jeg har fået det penslet ud, forstår jeg, hvad Transor mente. Jeg forstod bare ikke, hvad 1^3 , 2^3 , 3^3 osv betyder.
Tak for hjælpen til jer alle.
Vivi
| |
| Godkendelse af svar Fra : viviborgen |
Dato : 26-09-07 18:42 |
|
Tak for svaret Therese05.
Du får pointene for dit formidlingstalent oveni dit blik for tal.
Vivi
| |
| Kommentar Fra : tuyen |
Dato : 26-11-13 18:40 |
|
Der er også en B-opgave
B=(1, 3, 6, , 15, 21, )
B =(1, 3, 6, 10, 15, 21, 28)
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|