det lyder da som et kanon projekt ...
1a) Den der har fået æren for at have opfundet mobiltelefonen er den tidligere Motorola medarbejder, Marty Cooper, der nu er direktør i ArrayComm. I kan finde mere information om ham her:
http://www.mhtx.com/ourpeople/cooper.htm.
1b) Hvorfor den blev opfundet er nok lidt sværere at svare på og der skal nok gættes lidt her. Men at have muligheden for at snakke mens man man kører i bil eller bare bevæger sig rundt i landet er nok den mest betydningsfulde grund for hvorfor man har opfundet mobiltelefonen. At vi så i dag benytter vores mobiltelefoner til så mange andre ting end til at snakke i er nok ikke noget man havde forudset i tidernes morgen ... eller ihvertfald dengang man opfandt mobiltelefonen.
2) Hvorfor folk foretrækker mobiltelefonen er selvfølgelig meget individuelt og det er også derfor der blevet lavet uanede mængder af rapporter og statistikker for købsadfærd og forbrugsmønstre på mobilmarkedet. Desværre for jer er de fleste (for ikke at sige næsten alle) af de rapporter nok købt og betalt af mobilselskaberne som holder dem tæt til kroppen. Men en mulighed er at søge på
http://www.nua.ie som er et at de førende firmaer der udfører spørgeskema undersøgelser omkring mobiltelefoni og internet i europa. Ellers kan I jo også stille jer ned foran det nærmeste supermarked og spørge de første 50-100 personer hvorfor de syns det er fedt med en telefon...
Spørgsmålene:
- Har du en mobiltelefon? (Ja/Nej)
- Hvor meget bruger du din telefon? (på skal fra 1 - 5, hvor 5 er meget og 1 lidt)
- Hvor tilfreds er du med at have en mobiltelefon? (på skal fra 1 - 5, hvor 5 er meget og 1 lidt)
- Hvorfor har du den?
- Betaler du den selv?
- osv osv ....
Så scorer I garanteret flere point for opgaven, selvom det kommer til at tage lidt tid at lave undersøgelsen
3) I kan få svaret på denne her ved at lave nogen spørgsmål som ovenfor, men ellers er det generelle billede som så for de private brugere:
- Unge (15-24): Primært til SMS og lidt til at snakke i. Til at kunne få fat i venner og bekendte. For udeboende er det som oftest en subsitut for fastnet telefonen.
- 'Voksne' (25-59): Primært til at snakke i. Til at kunne koordinere de daglige aftaler og en smule SMS. Billedet er dog ved at rykke sig efterhånden som 'de unge' bliver ældre og ikke nødvendigvis ændrer deres forbrug af SMS'er ... og som der er flere og flere der har en større fortrolighed med telefonen ... så stiger forbruget ....
- Ældre (60+): Har den som oftest som sikkerhed ... bare for at kunne ringe hvis det er nødvendigt.... men bruger den ikke såååååå meget igen
For erhversfolk er det selvfølgelig primært til at kunne kontakte kunder, forretningsforbindelser og til at kunne koble sig op via den bærbare når de ikke er på kontoret.
Ovenstående er selvfølgelig nogen meget generelle betragtninger og kun baseret på 8 års erfaring fra telebranchen, men jeg har ikke umiddelbart nogen dokumentation for at lige præcis er sån
...
4) SMS .... det er jo Short Message Service.