/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Vand og VVS
#NavnPoint
3773 14761
bennymand.. 7918
pbp_et 6990
pallebhan.. 5552
Keldd 4833
transor 4018
Hejdu58 3787
Fijala 3125
smuller54 2625
10  e.c 2605
Centralvarme problem!
Fra : dengalemand
Vist : 1864 gange
100 point
Dato : 17-01-03 16:35

Jeg bor i et etagehus på 3+1 etage. Vi har fjernvarme, og der er en unit, Termex BVX 1-2 installeret. Har i sidste uge erstattet den gamle pumpe med en Grundfos UPS 25-60. Systemet er to stregns. Alle termostater er srstattede af nye i efteråret. Nuvel, når det er koldt, under frysepunktet, har jeg ingen varme i stueetagen. Den stregn der er ud mod gaden er heller ikke optimal. Stregnen ud mod gården har optimal varme. Jeg har luftet ud adskellige gange for at se om der kom gennemstrømning til stuen, men nej. Har såvel sat pumpen på 3. Hvad gør en desperat frysende mand? Radiatorene er vel fra en gang i slutningen af 60erne starten af 70erne.

 
 
Kommentar
Fra : 3773


Dato : 17-01-03 17:21

Har du vendt dine termostater rigtigt (der er en pil på dem med flowretning)? Vand ind foroven, ud forneden. Har du snavs og skidt i rør og ikke mindst termostater? Dette kunne godt tænkes at være problemet, specielt når der har været pillet ved installationen. Selvom termostaterne er nye(re) kan termostater godt "hænge". Pil hovedet af dem. Tag en lille tang og "masser" den lille stift der rager ud af selve termostaten ved at trykke/trække i denne. Pas på du ikke trækker stiften ud. Det plejer at hjælpe og du er slet ikke i tvivl hvis det er dette der var problemet. Pas på at få hovedet monteret korrekt på igen. Har du vand nok på anlægget. Har du for lidt tryk på risikere du at pumpen ikke rigtig laver noget.

Kommentar
Fra : theking


Dato : 20-01-03 18:34

1. hvilke radiatorventiler har du monteret
2. har du tjekket din ekspangtionsbeholder
før kan jeg ikke svare.
med venlig hilsen
theking.

Kommentar
Fra : dengalemand


Dato : 26-01-03 19:01

Radiatorventilerne er standard fra Danfoss. Ventilerne er vendt rigtigt. Alle termostaterne er masserede. Der er vand på anlægget (2,5bar)
Hvad skal jeg tjekke på min ekspangtionsbeholder?

Kommentar
Fra : theking


Dato : 26-01-03 23:37

bank på den, det skal lyde hult.Ellers er den defekt. Den består af en gummiballon indvendig hvis der er hul på den virker anlæget ikke optimalt.Ventiler er ikke standard fra danfoss der findes mange typer til forskellige c/v anlæg.prøv at lukke for deng streng der virker for at se om der kommer mere varme på den"dårlige" så er det måske et regulerings spørgsmål.Og er den nye pumpe magen til den gamle...

Kommentar
Fra : dengalemand


Dato : 27-01-03 23:59

Nej, den nye pumpe er ikke magen til den gamle, den var for svag. Der er sat en ny Danfoss standard pumpe på. Jo, jeg har lukket for den stregn der køre optimalt, for at se om der kommer noget til de andre.Det gør der. Nuvel, jeg afventer at temperaturen falder til under 0 grader, det er nemlig der at hele mysteriet opstår. Så har jeg ikke varme i stueetagen.

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 28-01-03 11:16

Sig mig, har du kortlagt dit rørsystem. Det er vel ikke så simpelt at du har et rør gående, f.eks i en krybekælder der fryser. Når vi nu her sidst på ugen (vistnok) får frostgrader, så gentag øvelsen med at tvinge varme frem. Duer det, kunne problemet jo være for lidt drøn på pumpen. Dvs når termostaterne begynder at åbne suser vandet den vej det er nemmest (det er nemlig doven - sådan noget vand). Så sker der følgende - flowet stiger - trykket falder og du vil må mindre vand frem der hvor der er størst modstand.

Kommentar
Fra : dengalemand


Dato : 29-01-03 20:34

Nej, der er ikke nogen krybekælder. Kælderen holder omkring 26-28 grader, i den del der har uisoleret tilgang fra fjernvarmen, resten holder en temp. på 12-15 grader. Hvad jeg ikke forstår er, at når det bliver rocker koldt, virker stuer ikke, og aller øvrest gives der heller ikke noget varme. På nuverende er der gang i systemet, men jeg glæder mig til at de t bliver en 5-10 graders frost.

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 30-01-03 13:51

hmmmm

Kommentar
Fra : dengalemand


Dato : 30-01-03 20:12

Ja, det er også hvad jeg siger hmmmmm.................Ekspangsions beholderen lyder dejlig hul. Jeg har lige her til aften skruet alle termostaterne på styrke 4, bare for at se, nu når det bliver koldt, hvad der sker.

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 31-01-03 09:51

Se så er det man kunne frygte det går galt. Hvis du beder om masser af varmt vand alle steder på een gang - og pumpen så er for lille (det ved vi jo ikke), så er det jo at vandet render den vej det er nemmest (termostaterne giver ikke modtryk nok til at vandet vil fordele sig). Hvad var den gamle pumpe egentlig for en fætter. Har du ikke mulighed for at prøve at låne en større pumpe. Jeg synes det begynder at lugte i den retning.

Kommentar
Fra : dengalemand


Dato : 31-01-03 14:53

Der er sat en større pumpe på. Den gamle var underdiminsioneret(pumpehøjde 4-6m) Nu er temperaturen udenfor -8 og en ishavsmonsun fra nord, og der er ingen varme i stuen. Systemet har virket før jeg satte nye termostater på, så det gør det hele endnu mere mystisk. Hvorfor jeg skiftede, var af den simple grund, at der var nogen af dem der var defekte så de bulrede derudaf. Men selv om jeg har dem stående på 3, sker der heller ikke noget i stuen. Jeg har også bedt dem ovenpå om ikke at skrue højer op end 3.

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 31-01-03 15:02

Hvor i landet bor du? Nu begynder jeg at blive nysgerrig.

Kommentar
Fra : dengalemand


Dato : 31-01-03 19:19

København Ø. Hvad med vekslern? Kan den have en indflydelse, når der kommer et sådant temperaturdrop. Det skal også lige tilføjes, at nu hvor der er pingviner i min stue, er stregnen ud til gaden mindre varm end ud mod gården. Det virker hamrende ulogisk. Det burde være omvend propotionalt, koldt udenfor varmt indenfor. Indgangstemperaturen er steady 90grader eller derover. Skrid, isbjørne er ikke tilladt på første, og dig sneræv, fis nedenunder.

Kommentar
Fra : dengalemand


Dato : 31-01-03 19:22

Forøvrigt, Theking, hvad mener du med forskellige typer termostater?

Kommentar
Fra : dengalemand


Dato : 31-01-03 19:22

Forøvrigt, Theking, hvad mener du med forskellige typer termostater?

Kommentar
Fra : dengalemand


Dato : 31-01-03 19:22

Forøvrigt, Theking, hvad mener du med forskellige typer termostater?

Kommentar
Fra : dengalemand


Dato : 31-01-03 19:22

Forøvrigt, Theking, hvad mener du med forskellige typer termostater?

Kommentar
Fra : dengalemand


Dato : 31-01-03 19:22

Forøvrigt, Theking, hvad mener du med forskellige typer termostater?

Kommentar
Fra : dengalemand


Dato : 31-01-03 19:22

Forøvrigt, Theking, hvad mener du med forskellige typer termostater?

Kommentar
Fra : dengalemand


Dato : 31-01-03 19:22

Forøvrigt, Theking, hvad mener du med forskellige typer termostater?

Kommentar
Fra : dengalemand


Dato : 31-01-03 19:25

Undskyld det sidste, men jeg har et ekstremt langsomt modem.

Kommentar
Fra : theking


Dato : 01-02-03 21:26

ikke termostater men ventiler der er forskel på dem

Ra-g til 1 strengs anlæg.
Ra-fn til 2 strengs anlæg.
Ra-n til 2 strengs men forindstillig.( denne ventil ville jeg bruge)
Ra-u som N menn med reduseret gennemstrømmning.

med venlig hilsen theking

Kommentar
Fra : dengalemand


Dato : 02-02-03 17:10

Til Theking! Står der noget på selve ventilerne, da det er et stykke tid siden at jeg skiftede, og har derfor smidt pakkerne ud. Det er et 2 strengs anlæg her i huset.
Min lærdom omkring af at have fjernvarme er at alle termostater helst skal stå ens, da det giver en bedre udnyttelse af varmen(større afkøling) Det har vi også tilstræbt, og det har fungeret uden problemer.
Kan det tænkes at der har forvildet sig nogle Ra-u med reduseret gennemstrømning. Det er som sagt kun i stueetagen og aller øvrest at de lukker helt af når det bliver -5 til -10

Kommentar
Fra : theking


Dato : 02-02-03 17:53

det kan være svært at se forskel på de forskellige ventiler. Men kan du huske farven på hætterne da det kan hjælpe


Kommentar
Fra : dengalemand


Dato : 03-02-03 15:53

Det er jo lige det! Nej,jeg kan ikke huske farverne. Har Danfoss været så snu at de ikke har forsynet de forskellige ventiler med # eller anden indikation?

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 03-02-03 16:18

Du bor lidt langt væk (jeg er jyde). Men din veksler tror jeg vi frifinder. Som snakken er gået er det flowet der forsvinder (jvf at der er varme nogen steder). Når ikke ledningen fryser har to to muligheder tilbage. Ventiler (som du jo er inde på) og stadigvæk pumpen der er for lille.

Kommentar
Fra : theking


Dato : 03-02-03 17:43

så er detsvært,og det bedste ville være at se det.
forøverigt har du en snavssamler på dit c/v anlæg, kunne sagtens være en mulighed.

Kommentar
Fra : dengalemand


Dato : 03-02-03 21:58

Ja, så er vi ved det ømtålige punkt som min blikkenslager også er ind på, nej der er ikke nogen snavssamler på unit´en. Han har iøvrigt indvilliget i at få en forklaring på hvorfor at der ikke forfindes sådan en fra fabrikken. Jeg bringer ham først på banen nu, da han er lige så lost som alle andre.
Pumpen frikender jeg, for den er kraftiger end den gamle. Det springende punkt er stadigvæk ventilerne, for da jeg kørte med de gamle var der ikke noget galt. At en hang, er ikke det springende punkt. Ka´det tænkes, at der fra Danfoss´ventilafd. er en eller anden der har markeret en stak ventiler med forkert farvekode?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 04-02-03 08:34

Ja, man har da før set at pile er monteret forkert på flowmålere og lignende ting. Hvordan Danfoss har det med den slags ved jeg ikke. Prøv at rejse forspørgsel hvor du købte dem. For et par år siden havde Danfoss problemer med ventiler der ikke kunne spændes tæt - så fejl sker da. Nu skal man heller ikke afvise regulære defekter - det sker også.

Kommentar
Fra : theking


Dato : 04-02-03 17:35

Det med at Danfoss skulle have monteret pile,farvekoder forkert har jeg svært ved at tro.jeg selv har monteret RIGTIGT mange og Aldrig oplevet det.Du kan tappe anlæget ned og adskille de ventiler der er problemer med, og se efter snavs etc...
med venlig hilsen theking.

Kommentar
Fra : dengalemand


Dato : 18-02-03 19:29

Hej ho, så er jeg tilbage igen. På nuværende er der pissekoldt i stuen. Vi har d.d. monteret en snavssamler på returen, og der er tilsvarende blevet spulet vand igennem vekslern for at få skidt ud. Nuvel, der sker ikke en rygende fis. Jeg lader anlægget køre natten over for at se om der skulle ske endringer. Derefter vil jeg endnu en gang fjerne skidt og spule vand igennem vekslern.

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 19-02-03 11:44

Okay, men hvis du har været ved at rense, er det ikke utænkelig at skidt kan sidde i ventilerne og disse hænger. Prøv lige at tage hovedet af disse og massér spindlen, alternativt må du have dem af og rengøre dem. Håber du har husket at montere afspærringer så det er nemt (ellers er det nemlig træls at skulle have al vandet af for at servicere een ventil).

Det her ligner efterhånden en "never ending story", for nu lige at holde os til det morsomme.

For at være mere morsom: Har du tænkt på el-varme istedet?



Kommentar
Fra : dengalemand


Dato : 20-02-03 20:09

Solceller må være vejen frem. Der er også dette ved det, at der er lovet længere sommer med flere sol timer. Nuvel, jeg lod anlægget køre i 24 timer med pumpen på indstilling 3, og det har faktisk hjulpet, nu er der da gennemgang i stuen. Jeg satte derefter pumpen tilbage i stilling 1, og det holder. Der er faktisk varme, men ikke optimalt. Så, der er skidt i væksleren og jeg må nok ty til en gennemspuling igen. For at ikke det her går hen og bliver en træls historie for jer to; 3773 & theking vil jeg gerne dele pointene, men jeg ved ikke hvordan jeg praktisk skal gøre dette. Jeg vender tilbage.


Kommentar
Fra : theking


Dato : 21-02-03 18:08

det glæder mig, at du har fået varmen tilbage.
mvh the king.


Godkendelse af svar
Fra : dengalemand


Dato : 04-03-03 18:02

Tak for svaret 3773. Det tog lidt tid, men så er der penge i banken.
                        

Kommentar
Fra : theking


Dato : 04-03-03 18:34

var det der var problemet, var dine ventiler vendt forkert???


MVH The King.


Kommentar
Fra : dengalemand


Dato : 05-03-03 17:26

Til The King

Tja.........ventilerne er vendt rigtigt. Gennemspulingen gav da en lille smule. Giv mig lige svar på mit næste ? Centralvarmeproblem2

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408617
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste