/
Forside
/
Teknologi
/
Udvikling
/
C/C++
/
Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn
*
Kodeord
*
Husk mig
Brugerservice
Kom godt i gang
Bliv medlem
Seneste indlæg
Find en bruger
Stil et spørgsmål
Skriv et tip
Fortæl en ven
Pointsystemet
Kontakt Kandu.dk
Emnevisning
Kategorier
Alfabetisk
Karriere
Interesser
Teknologi
Reklame
Top 10 brugere
C/C++
#
Navn
Point
1
BertelBra..
2425
2
pmbruun
695
3
Master_of..
501
4
Bech_bb
500
5
kyllekylle
500
6
jdjespers..
500
7
gibson
300
8
scootergr..
300
9
molokyle
287
10
strarup
270
Spline kurve
14-01-03 18:27
: cn31
14-01-03 21:32
: strarup
20-01-03 12:56
: cn31
20-01-03 13:08
: Master_of_KeFir
20-01-03 14:00
: cn31
Spline kurve
Fra :
cn31
Vist : 1019 gange
500 point
Dato :
14-01-03 12:24
Jeg søger for en god forklaring til programer spline kurve på skærm som kan tilade hvordan den flyder.
Kommentar
Fra :
strarup
Dato :
14-01-03 21:32
Hej cn31,
øh... er det i forbindelse med NURBS (Non-Uniform Rational B-Spline) eller hvordan og hvorledes med med Spline kurver?
Mht. B-Spline kurven, er der på Programmersheaven.com dette eksempel... "C++ src for simple b-spline curve algorithm"... -->
http://www.programmersheaven.com/zone3/cat415/6660.htm
på denne side "Parametric Curves and Surfaces "... -->
http://www.cs.unc.edu/~hoff/projects/comp236/curves/project.html
har de denne liste under Content hvor der også er C++ Source Code... -->
http://www.cs.unc.edu/~hoff/projects/comp236/curves/contents.html
Bl.a. B-Splines og Beta-Splines næsten nede i bunden af siden er der links til dem... samt en en del andet 2D og 3D ting... hvis det f.eks. ska' bruges i forbindelse med din RayTracer...
på denne side hos Gignews er der denne artikel som også kommer ind på det... "Designing Parametric Interpolation with C++ Templates"... -->
http://www.gignews.com/parametric.htm
på denne side hos CodeGuru... har de dette indsendte eksempel... "2D & 3D Surface Contour Map"...
http://www.codeguru.com/misc/WaferPainter.html
med lidt forklaring samt kode... den omhandler bl.a. noget kode omkring "Grid generation using 3D interpolation"...
denne side omhandler ikke lige noget om splines som sådan... men giver nogle fif omkring Matrixer... "3D Matrix Math Demystified" af Seumas McNally... -->
http://www.longbowdigitalarts.com/seumas/progmatrix.html
der er også en del andre gode exsempler... -->
http://www.longbowdigitalarts.com/seumas/index.html
det var også meningen at der sku' være kommet en "Splines Simplified"... men han er desværre død...
"3D Coding Blackhole" har også nogle interessante ting samt forklaringer, bl.a. også omkring Matrixer... og noget omkring "3D Transformations"... -->
http://pages.infinit.net/jstlouis/3dbhole/
koden er desværre kun umiddelbart i C og ikke C++...
denne side ser fra mit synspunkt noget langhåret ud, og tendere på grænsen til at få hjernen til at gå i spagat... det gør nogle af de andre sider selvfølgelig også... men der er også en del nyttig information omkring splines... "On-Line Geometric Modeling Notes"... fra "Computer Science Department, University of California"... -->
http://graphics.cs.ucdavis.edu/CAGDNotes/CAGD-Notes.html
bl.a. denne her "The Analytic and Geometric Definition of a B-Spline Curve "... -->
http://graphics.cs.ucdavis.edu/CAGDNotes/B-Spline-Curve-Definition/B-Spline-Curve-Definition.html
en anden side fra dem som der også bliver linket til i toppen af siden fra dem, er denne her... "On-Line Computer Graphics Notes"... -->
http://graphics.cs.ucdavis.edu/GraphicsNotes/Graphics-Notes.html
bl.a. "The Camera Transformation"... -->
http://graphics.cs.ucdavis.edu/GraphicsNotes/Camera-Transform/Camera-Transform.html
og denne her i forbindelse med dit tilligere Raytracer spørgsmål... "Shading, Illumination"... -->
http://graphics.cs.ucdavis.edu/GraphicsNotes/Shading/Shading.html
der er også en del andet omkring kurver...
jeg ka' desværre ikke huske om jeg har linket til den her før... "3DICA Programming Tutorial"... -->
http://tfpsly.planet-d.net/Docs/3dIca/3dica.htm
Kenneth E. Hoff's "Papers and Publications"... -->
http://www.cs.unc.edu/~hoff/papers/index.html
som har disse PDF dokumenter der ka' downloades... "Increased Photorealism in Interactive Architectural Walkthroughs"... -->
http://www.cs.unc.edu/~hoff/papers/glossy/i3d99.pdf
"Accelerated Walkthrough of Large Spline Models"... -->
http://www.cs.unc.edu/~hoff/papers/nurbs/i3d97.pdf
samt et par andre stykker...
mvh.
Strarup
Kommentar
Fra :
cn31
Dato :
20-01-03 12:56
De er alle sammen meget svær.
Er der ikke nogen som kender en website med simple forklaring ?
cn31
Accepteret svar
Fra :
Master_of_KeFir
Modtaget 500 point
Dato :
20-01-03 13:08
Prøv at se på -
http://www.cubic.org/~submissive/sourcerer/bezier.htm
Den går lige til sagen uden alt for meget matematik, og med gode illustrationer. Hvis der er noget du ikke lige forstår, så skriv lige hvor det er din kæde hopper af, så vil jeg forsøge at "bøje" det i neon
Mvh, Ke'Fir, m.a.
Godkendelse af svar
Fra :
cn31
Dato :
20-01-03 14:00
Short and simple.
Cheers
Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Alle emner
Teknologi
Udvikling
C/C++
Indstillinger
Spørgsmål
Tips
Usenet
Reklame
Statistik
Spørgsmål :
177554
Tips :
31968
Nyheder :
719565
Indlæg :
6408857
Brugere :
218888
Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste
Copyright © 2000-2024 kandu.dk. Alle rettigheder forbeholdes.