/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Tip
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
Windows tastaturet
etrier har modtaget 5 point for dette tip
Fra : etrier
Vist : 644 gange

Dato : 25-06-01 11:31

Jeg vil i det følgende gennemgå brugen af de taster et Windows tastatur har, det er:

· Esc   Sider øverst i venstre hjørne, afbryder mange handlinger
· Tab   Tabulator-tasten lidt længere nede, har 2 modsatrettede pile på
· Shift   En forstærker tast, 2 taster i hver side med en pil op på.
· Ctrl   2 taster i hver side, bruges i kombination med andre taster
· Win   2 taster i hver side, har et Windows flag på
· Alt   Bruges i kombination med andre taster bl.a.
· Space   Det samme som mellemrumstasten
· AltGr   Bruges til at skrive specielle tegn, bl.a. til @
· Menu   Windows kalder den for Programtasten, et lidt langt og lidt misvisende navn, synes jeg, i øvrigt en er meget overset tast, har samme funktion som højre museknap

Har du mod på at gå denne lille lektion igennem, så kan jeg anbefale at kopiere al teksten til f.eks. Notesblok, eller har du Word så er det bedre. Hvis du betaler for at være online, kan du afbryde allerede nu. Du kopierer teksten ved at klikke lige ved siden af W'et i overskriften "Windows 95/98/ME Tips & Tricks" og holde den venstre muse nede, mens du "trækker" ned over teksten her i venstre side, tag dig ikke af, hvis musen smutter over i højre side en gang imellem, bare før den tilbage i venste side, uden at slippe venstremusetasten. Når hele teksten i venstre side er markeret, slipper du musen, så højrekliker du, i det markerede område og vælger "kopier". Så åbner du Notesblok: klik Start Menu => Programmer => Tilbehør => Notesblok. Når Notesblok er åbnet, højrekliker du og vælger "sæt ind" og teksten kopieres til Notesblok, der er et par sider, så det kan også anbefales at skrive det ud, så du ikke hele tiden skal skifte til dokumentet for at læse. Ser det lidt underligt ud i Notesblok, med nogen meget lange linier, skal du klikke på menupunktet "Rediger" og vælge punktet "Tekstombrydning" og så skulle det være til at læse.

Mus og menuen "Start"
Jeg har aldrig brugt en Mac, jeg ved ikke om den er mere "intuitiv" end Windows, muligvis er Windows bruger flade et plagiat af Mac'en, jeg ved det ikke, men jeg er bare så glad for Windows's Start Menu, ikke mindst efter at et Windows tastatur er blevet opfundet, et tryk på Win og du har adgang til _alle_ programmer som ligger på din harddisk. Desværre er det faktisk ikke så tit jeg ser at denne fantastiske tast bliver brugt, jeg ser folk fumle med deres mus på Start Menuen, ser dem vente evigheder på at finde det de skal bruge, fordi musen lige smutter ved siden og undermenuen lukker igen eller en anden undermenu åbner sig, brug tastaturet til at åbne Start Menuen med, og brug piletasterne derfra.

En mus er "intuitiv"
En mus er da en fantastisk ting, jeg har klikket en enkelt gang for at oprette denne fil, men straks derefter vendt tilbage til tastaturet, men musen har fået en særlig magt over mange mennesker, det må psykologisk indgyde folk tryghed at side med hånden hvilende på musen, og det er der vel egentlig ikke noget galt med, musen er den intuitive vej til at bruge programmerne. Sidder man kun et par gange om ugen foran skærmen, vil jeg ikke påstå at det kan betale sig at lære en masse genvejstaster uden ad, man skal bruge dem tit for at kunne huske dem, men bruger man bare en times tid hver dag, vil ens arbejde blive betydelig mere effektivt, ved mere brug af tastaturet. Når jeg sidder og skriver her (i Word), så slår jeg stavekontrolen fra, ved at taste Alt+k for menuen "Funktioner", taster straks i for "Indstillinger", så griber jeg musen, for jeg ved at det er nemmest at finde fanen "Stave- og gramatikkontrol", og lynhurtigt klikke i punktet: "Skjul stavefejl i dette dokument", så - jeg bruger skam mus.

I Windows (95/98/ME) er indbygget 2 fantastiske funktioner, som jeg ikke ved om en Mac har, og jeg har endnu ikke taget springet til Windows 2000:

1. spring til objekt ved brug af forbogstav
2. brugen af Alt+bogstav i Menupunkter

når du så har tastet Win, så forsæt med at bruge tastaturet, efter at "Start Menuen" er åbnet, tast et p hvis ud skal åbne menuen "Program", tast u (WinME er det f) for at åbne menuen "Foretrukne", tast d for de sidste åbnede "Dokumenter", tast i for at åbne adgang for nogle System ting. Jeg kan anbefale at dig at du opretter dine egne menuunderpunkter til "Menuen Start", jeg har et menupunkt som hedder "Qile", skørt - efterhånden kan jeg dårlig huske hvorfor det kom til at hedde sådan, men Q er der ingen andre menupunkter som har til forbogstav og det ligger dejligt nemt at nå på tastaturet, her har jeg ikoner til de programmer jeg bruger mest. Jeg eksperimenter meget, med alle de programmer jeg finder på forskellige CD, eller som jeg Download'er, og hvis de alle skulle ligge i undermenuen "Programmer", så ville det fylde mange skærmbilleder.

Esc-tasten er uundværlig, når det skal gå stærkt, den afbryder igangværende ting, synes du det tager for lang tid at indlæse en side på Nettet, taster du Esc, mange dialogbokse kan afbrydes - hvis du fortryder at have startet dem - med Esc.
· Ctrl+Esc kan bruges i stedet for Win,
· Alt+Esc bevæger du dig fra et skærm billede til det næste
· Shift+Alt+Esc tilbage igen.

Med Tab flytter du fokus punkt, kan også bruges i mange Internet sider, men ellers er det i dialogbokse den er nyttig, når du har tastet noget ind, og du skal videre til næste indtastnings punkt, så:
· Tab videre til næste fokus punkt
· Shift+Tab bevæger du dig baglæns
· Ctrl+Tab bevæger du dig fra et faneblad til det næste
· Ctrl+Shift+Tab tilbage
· Win+Tab flytter du fokus punkt i Proceslinien
· Shift+Win+Tab tilbage igen,
· I Stifinder skifter du fra panel til det næste panel med Alt.

Brug af Alt+Tab
Den vigtigste funktion overhovedet i Windows er dog Alt+Tab, start nogen programmer, så der er noget at eksperimentere med, det næste er selvfølgelig elementært for mange. Du gør så følgende: med venstre hånds tommelfinger, holder du venstre Alt-tast nede, mens du med pegefingeren - også venstre hånd - "dapper" en eller flere gange på Tab-tasten, hold Alt tasten nede imens og du ser i "Procesmenuen" alle åbne programmer, slip Alt-tasten når der er en blå markering om det punkt du ønsker at arbejde med, er dette nyt for dig, så øv dig lidt, med at skifte mellem de forskellige programmer.

Shift er en forstærker tast, som du allerede har set eksempler på, i det fleste teksteditorer og tekstbehandlere markerer du tekst, ved at holde Shift nede mens du flytter markeringspunkt med piletasterne.
· I Win 98 skal du holde Shift nede, mens du åbner en fil for at få menupunktet "Åben med ..." frem.
· Shift+F10 har samme funktion som "Menu", at fremkalde genvejsmenuen
· Shift+Delete og du sletter uden om Papirkurv
· Shift+ klik i Lukke Ikon, hvis du bruger at åben Stifinder i flere mapper, lukker dem alle
· Hold Shift nede mens du indsætter en CD og den starter ikke op automatisk
· hold Ctrl+Shift nede mens du trækker en fil, så får du en menu (samme som at højretrække)
· hold Shift nede når du klikker på en genvejstast i Internet Explorer så startes der et ny vindue.

Ctrl bruges i ganske mange situationer, i Word er der flere sider med genvejs kombinationer, hvor Ctrl indgår, men der er nogen du skal kunne, det er:
· Ctrl+k for at klippe
· Ctrl+c for at kopiere
· Ctrl+v for at indsætte
· Ctrl+z for at fortryde
· Ctrl+F4 for at lukke et vindue
· Ctrl+a for at markere alt
· Når du trækker en fil og holder Ctrl nede kopier du en fil
· I de fleste tekstbehandlere flytter du fra ord til ord med Ctrl+piletaster.

Win starter jo din "Start Menu", den har adskillige genvejs taster, de vigtigste er:
· Win+e for Stifinder
· Win+m for at minimere
· Win+Shift+m for at gendanne
· Win+d for at skifter mellem at gendanne og minimere (der er en forskel)
· Win+f for "Søg alle filer"
· Win+r for kommando felter "Kør"
Du kan se dem alle ved at taste Win+F1, vælge fanen "søg", skrive: "stifinder" i søgefeltet og taste Alt+m for knappen "Vis emne", tab et par gange, og så nedpil til punkter: "Bruge Windows taster", når det er markeret taster du Enter.

Alt er lidt speciel, tast den en gang, og du vil se at et menupunkt på menulinien er markeret, du kan nu bruge venstre og højre piletasterne til at flytte fokus, nedpil til fremkalde menupunktet, tast Esc nogen gange for igen at få fokus på det du arbejder med. Det næst vigtigste i Windows er brugen af kombinationen Alt+bogstav for at fremkalde menupunkter, i programmer i dialogbokse og knapper, der er heldigvis næsten altid en bogstav som er understreget, det betyder at ud kan bruge denne metode. En anden meget overset taste kombination er:
· Alt+Space, den fremkalder titelliniens skjulte menu, for punkterne "maksimer, minimer, Gendan, m.m.", disse punkter kan igen nås, ved at taste endnu et bogstav
· Du kan flytte frem og tilbage i Stifinder og Internet Explorer med Alt+venstre- og højrepil
· Alt+Enter og får du vist et elements (fil eller mappe) "Egenskabs" dialogboks
· Har du et felt med flere valg muligheder (vist med en lille pil ned), så tast Alt+pilned for at åbne.

Space bruges til at indsætte et markering punkt eller fjerne det igen og bruge den til at aktivere en fokuseret knap.

Alt Gr bruges til at nå de forskellige tegn som står som tredje funktion på tastaturer, foruden snabel a, er det pund tegnet, de forskellige parenteser og for os gamle DOS brugere det uundværlige backslash tegn.

"Menu" eller Programtasten som Windows kalder den, har som nævnt har den samme funktion som højremuseknap, men er i mange sammenhænge langt hurtigere at nå, der er ikke nogen taste kombination i forbindelse med den.

· F1   Henter generelt hjælp til et givet program, og om et markeret objekt
· F2   Omdøb filer i Stifinder
· F3   Søg alle filer i Stifinder
· F5   Opdater i Stifinder, Internet Explorer og Regedit
· F6   Skifter panel i Stifinder (ligesom Tab)
· F10   Aktiverer menulinien (ligesom Alt)

Det var en summarisk gennemgang i brugen af de forskellige taster, mange kendte du sikkert i forvejen og det er jo bare fint.

Er du nået så langt, kunne jeg godt tænke mig en kommentar fra dig, desværre giver KanDu ikke nogen mulighed for at sende en kommentar, når der skrives Tips, men send en mail med ris eller ros. Det er jo et lidt langt, af et Tips at være og måske er det helt forkert af mig og sende et så langt indlæg til KanDu som et Tips, hvad synes du?

Med venlig hilsen
Erik
etrier@wanadoo.dk

 
 
Bedømmelse

Fra : greta


Dato : 25-06-01 11:43



Bedømmelse

Fra : hornboll


Dato : 25-06-01 14:30



Bedømmelse

Fra : 2mmy


Dato : 26-06-01 11:19



Bedømmelse

Fra : Queenie


Dato : 25-06-01 15:35



Bedømmelse

Fra : smik


Dato : 25-06-01 19:33



Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke lave en bedømmelse til dette tip.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste