Indstilling af karburatoren.
Tomgang: Skru tomgangsskruen i bund, og derefter 1½ omgang ud. Start motoren og juster +/- ½ omgang til motoren løber frit uden at hakke i det.
Nål/hovedstrålerør: Da vakuummet fra krumtaphuset kan være forskelligt f.eks. på grund af boringen i cylinderen (50, 60 eller 70ccm), eller måske på grund af flere omdrejninger, kan det derfor forekomme at vakuummet er større end oprindeligt beregnet, og derfor bliver motoren pludseligt hæmmet i at tage de sidste omdrejningen (fuld gas).
Nu kommer nålen så ind i billedet. Nålen er forsynet med et vist antal slidser/riller (ofte 5) hvori der sidder en lås oftest i den midterste slids/rille. Nu skal du i gang med at trimme din nål, ved at flytte låsen på nålen til en slids/rille længere nede imod svømmerhuset - derved løfter du nålen, og tillader mere benzin at passere igennem hovedstrålerøret.. Hvis du flytter låsen længere opad mod karburatorhusets top, gør du det modsatte - nemlig det at tillader mindre benzin igennem dit hovedstrålerør.
Dyse: Selve dysens virkelige opgave er at give det maksimale når gashåndtaget er i bund. Hertil er der et par tips herfra:
Hvis din gearing ikke er for høj, kan du gøre følgende: Afprøv i højgear om din motor trækker helt ud....er det som om det sidste stykke af gashåndtaget ikke ligesom forøger omdrejningerne, (du kan egentlig dreje noget tilbage på håndtaget uden at det ændrer noget), er din dyse for lille, idet dit vakuum er stort nok til at suge mere luft, men din dyse tillader det bare ikke.
Du skal nu have løst dit problem ved at dyse din karburator om. Vælg gerne en dyse et til to numre større.
|