Hej.
Som de fleste med VW Golf 4 , Passat-stationcar , samt Audi A3 nok vil erfare,eller har erfaret,er sprinklerdysekonstruktionen her ikke særlig gennemtænkt, da bagrudeviskeren drejer omkring en hul aksel, hvor dyserøret sidder i midten af.Problemet er at dette tynde dyserør simpelthen ikke kan klare at komme til at gå det mindste trægt, da dette kun har en diameter på 3.5mm og materialet er messing. Resultatet er at det bliver vredet over og sprinklervæsken løber ned i bagklappen. I mit tilfælde var jeg særlig uheldig da alt dette sprinklervæske også løb ned i låsen til bagklappen, og ødelagde kontakten til bagagerumslyset(sikkert fordi spritten fordampede og vandet var tilbage og kunne fryse) .Nå, men det var jo bare lige at smutte ned til Autocentralen og købe sådan et nyt dyserør for det kunne jo ikke koste noget særligt !!
Men nej , det var ikke en reservedel !! Man kunne købe selve dysen, men den fejlede ikke noget. Og hvad var så alternativet til dyserøret ? En ny viskermotor til Kr.1235,-. Dertil kommer så også en ny lås til bagagerummet, hvis der skal være lys i lampen, til Kr.343,-
Nå den hoppede jeg ikke på lige med det samme. Hjem og se hvad der kunne gøres.Skilte skidtet af og besluttede mig for at skære det resterende dyserør over og lodde det sammen med et stykke kobberrør(læs:bremserør) , så den totale længde igen passede.(Lav røret en smule længere og fil længden til når dyserøret sidder i viskermotoren). Bremserøret skal lige bores i begge ender med et 3.6mm bor for at dyserøret kan gå indeni inden lodning. Derefter borede jeg så den knækkede stump ud af viskermotoren med et 3.6mm bor. Smurte det hele Molykote-fedt og placerede dysen i toppen af dyserøret. Vupti, der var så sparet alle pengene til en viskermotor - en stump bremserør !
Alt dette kan gøres på et par timer, selv om man er lidt omhyggelig.
En smule billeddokumentation, samt yderligere info haves, hvis du har interesse.
m.v.h.
hms
http://home19.inet.tele.dk/kawasaki-zl/