/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Tip
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Kan motorydelse øges m. ”Boye Laderen”?
boyelauritzen har modtaget -10 point for dette tip
Fra : boyelauritzen
Vist : 1207 gange

Dato : 23-08-15 09:40

Monteret på eksisterende forbrændingsmotor vil vand injektion kunne forbedre motorydelsen med +100% (er mit første gæt), og reducere plads og vægt til køling, ligesom motoren kan varme- og støj-isoleres maximalt (på nær doseringspumpe hvis temperatur - tryk der skal være under vands kogepunkt).

Princippet er skitseret se https://www.flickr.com/photos/28886776@N02/20620354939/in/dateposted-public/

Princip beskrivelse:
- Under eller efter hver forbrænding doreres f.eks. 5 gange mere vand - end forbrændt olie - i forbrændingskamret.
- Det fordampede vand vil holder trykket højt i kamret i længre tidmog fjerner varmen fra forbrændingen, friktion.

Mulig praktisk udførsel:
- I topstykket monteres en ”ventil” til dosering af vandmængde som forstøves ind i forbrændingskamret med stempel drevet af trykket i forbrændingskamret.
- I topstykket er to stempler – to dimensioner – fast forbundne og udgør vandinjektionspumpe, gennem to rør til forbrændingskammer.
   
NB1: Med fin regulering af vandmængden kan gennemsnits temperaturen af motoren reguleres.
NB2: Vand til motoren kan genanvendes fra kondensering i udstødningsystemet.
NB3: Skitserede fjedre kan være af typen: Gas ”støddæmper”.
NB4: Skitserede stempel position er en middel stilling. Stemplerne vil flytte sig til højre, når trykket stiger i forbrændingskamret. Lille stempler skal være til venstre, når der åbnes for doseringsventil.
Dosseringsmængden af vandet kan alternativt styres med trykket i vand tanken, hvorved dosseringsventil bliver overflødig – og ventil kan indbygges i injektions stempel – som på en to taks gammel ”knallert” motor.
NB5 : Alt dette er min teoretisk overvejelse, med mulighed for at jeg har overset en detalje, hvorfor enhver brug er på eget ansvar.

Uklarhed: Tryk -Temperatur i forbrændingskamret må aldrig komme under dugpunktet for vand, forhold der kan begrænse mængden af vand, der kan adderes forbrændingskamret.

På forhånd tak for din konstruktive kommentar, og god fornøjelse med dit evt. forsøg.


 
 
Bedømmelse

Fra : hjkofoed


Dato : 23-08-15 13:52

Civilforsvaret havde allerede i '50erne registreret et markant lavere brændstofforbrug i samtlige motorer, når de arbejdede i køligt og tåget vejr.
De prøvede mange forskellige "tillægskarbureringer" af vand, dog uden kendelig virkning.
Min vurdering er dog, at ideen sagtens kan ende med at vise sig anvendelig, såfremt en konkret og dokumenteret kraftforøgende vandtilsætningsmekanisme konstrueres, især fordi du tænker i direkte indsprøjtning.

Bedømmelse

Fra : ans


Dato : 23-08-15 18:12

Citat
Kan motorydelse øges m. ”Boye Laderen”?


Det er jo ikke et tip, hvis "Boye" ikke selv ved det.

Det skulle have været et spørgsmål.

Bedømmelse

Fra : droslerne


Dato : 23-08-15 19:02



Bedømmelse

Fra : alimak


Dato : 24-08-15 07:01

Rimelig tip? Ikke ved jeg ,men interessant er det.

Bedømmelse

Fra : Mosebaek


Dato : 24-08-15 11:52


Den der med at en forbrændingsmotor, går allerbedst i regn og tåge, er helt korrekt. Det husker jeg fra min tid på knallert. I min ungdom var der en mekaniker lærling, der lavede en form for vandindsprøjtning på hans knallert. (Estlander motor). Den kunne løbe ca. 100 km/t.

Jeg mener også Water injection, har været brugt på amerikanske bombefly, under WW2.

M.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke lave en bedømmelse til dette tip.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste