Monteret på eksisterende forbrændingsmotor vil vand injektion kunne forbedre motorydelsen med +100% (er mit første gæt), og reducere plads og vægt til køling, ligesom motoren kan varme- og støj-isoleres maximalt (på nær doseringspumpe hvis temperatur - tryk der skal være under vands kogepunkt).
Princippet er skitseret se
https://www.flickr.com/photos/28886776@N02/20620354939/in/dateposted-public/
Princip beskrivelse:
- Under eller efter hver forbrænding doreres f.eks. 5 gange mere vand - end forbrændt olie - i forbrændingskamret.
- Det fordampede vand vil holder trykket højt i kamret i længre tidmog fjerner varmen fra forbrændingen, friktion.
Mulig praktisk udførsel:
- I topstykket monteres en ”ventil” til dosering af vandmængde som forstøves ind i forbrændingskamret med stempel drevet af trykket i forbrændingskamret.
- I topstykket er to stempler – to dimensioner – fast forbundne og udgør vandinjektionspumpe, gennem to rør til forbrændingskammer.
NB1: Med fin regulering af vandmængden kan gennemsnits temperaturen af motoren reguleres.
NB2: Vand til motoren kan genanvendes fra kondensering i udstødningsystemmet.
NB3: Skitserede fjedre kan være af typen: Gas ”støddæmper”.
NB4: Skitserede stempel position er en middel stilling. Stemplerne vil flytte sig til højre, når trykket stiger i forbrændingskamret. Lille stempler skal være til venstre, når der åbnes for doseringsventil.
Dosseringsmængden af vandet kan alternativt styres med trykket i vand tanken, hvorved dosseringsventil bliver overflødig – og ventil kan indbygges i injektions stempel – som på en to taks gammel ”knallert” motor.
NB5 : Alt dette er min teoretisk overvejelse, med mulighed for at jeg har overset en detalje, hvorfor enhver brug er på eget ansvar.
Uklarhed: Tryk -Temperatur i forbrændingskamret må aldrig komme under dugpunktet for vand, forhold der kan begrænse mængden af vand, der kan adderes forbrændingskamret.
På forhånd tak for din konstruktive kommentar, og god fornøjelse med dit evt. forsøg.