Hvordan styrker man som virksomhed sin online tilstedeværelse i andre lande? I første omgang er det vigtigt at have en hjemmeside på målmarkedets sprog.
Ved hjælp af markedsundersøgelser kan man identificere det mest lovende marked og se, om der er et hul, man kan udnytte. Det er et godt tegn, hvis der er andre lignende virksomheder i et bestemt land, da det viser, at der er efterspørgsel på den udbudte service.
Det næste trin er at købe et lokalt domænenavn i det land, man ønsker at markedsføre sig i, for eksempel ".fr" for Frankrig. Derefter kan virksomhedens hjemmeside oversættes til det pågældende sprog. Med henblik på søgemaskineoptimering (SEO) bør man dog ikke oversætte nøgleordene. Og her er hvorfor.
Den præcise ordbogsoversættelse af et nøgleord eller en sætning er IKKE nødvendigvis den, der bruges til at søge efter den pågældende service lokalt. Der bruges måske et dagligdagsudtryk eller et helt andet ord. På samme måde som man identificerer de mest relevante nøgleord inden for sin branche på det danske marked, f.eks. ved hjælp af Googles gratis søgeordsværktøj
https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal , skal man undersøge nøgleordene for andre lande for at sikre, at den oversatte hjemmeside er fuldt optimeret.
Disse nøgleord skal derefter integreres på en professionelt oversat hjemmeside. Det er vigtigt, at hjemmesiden bliver oversat af modersmålsoversættere, så den giver et professionelt indtryk på alle målmarkeder.
For at gøre SEO-processen lettere kan man også bruge annoncering, der er baseret på betaling pr. klik (pay-per-click eller PPC) og Google AdWords for at afprøve forskellige online markedsføringsteknikker uden de store omkostninger. Man kan sætte sit månedlige budget til et bestemt beløb og vurdere resultaterne, uden at det slår bunden ud af det samlede budget.
Det globale oversættelsesbureau
http://dk.lingo24.com har hjemmesider på alle de store europæiske sprog, herunder dansk, svensk, fransk, hollandsk, italiensk, spansk, tysk og norsk. Som følge af dette er virksomhedens internationale salg steget med 20 % i de sidste tre år.
Så der er løsningen. Blot med en computer, internetforbindelse og lidt iværksætterviden kan man opnå global tilstedeværelse uden at vælte budgettet.