/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Musik
#NavnPoint
Nordsted1 29914
ans 21076
dova 20615
Klaudi 18463
Kazistuta 18027
3773 17729
boibbo 13999
o.v.n. 13226
refi 11088
10  tedd 8824
(U)Lovlige sangtekster på KanDu ????
Fra : viskinge
Vist : 688 gange
100 point
Dato : 25-09-05 07:31

Her på kandu, plejer vi jo at kører lovligt, Feks. ikke noget med at henvise til steder hvor man kan downloade gratis musik eller programmer ulovligt. Men hvad med sangtekster????
I denne rubrik ser man tit efterlysninger efter en bestemt tekst. Er lige blevet opmærksom på at det ikke tilladt at lægge sangtekster ud på nettet, uden at have ophavsmandens tilladelse, eller først 70 år efter dennes død.
Stof til eftertanke!!!!!

MVH
PS: jeg skal ikke spille "hellig", da jeg også har lagt et par tekster ud her, vidste bare ikke, at det ikke var tilladt.

 
 
Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 25-09-05 07:59

Er du sikker på man ikke må citerer med henvisning til kilde og angivelse af ophavsmand ?
Citat
Værktyper
De værker der er beskyttet af ophavsretten, er:

Tekster: (“Litterære værker”)
Tale eller skriftSkønlitteraturFaglitteraturVidenskabelige tekster

Billeder:
Beskrivende billeder og 3D-modellerKunstneriske billeder (tegning, maleri, grafik, skulptur ... )Fotografier

Musikværker:
Fremført musik / indspillet musik
Noder


..endvidere :

Citat
En sang er et tve-værk der består af to delværker:En melodi mv.: et musikværk En sangtekst: et litterært værk. Komponist og tekstforfatter disponerer i fælles-skab over det fælles tve-værk, men kan råde overhver af delene uafhængigt af den anden part. En gengivelse af sangteksten uden noder, men med becifringer behandles i visse tilfælde som et musikværk (kopiering til privat brug).


Angiver man kun teksten ..uden noder eller becifringer er der jo ikke tale om en 'fuld' gengivelse af et tveværk, men blot en citeret del deraf.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 25-09-05 08:04
Kommentar
Fra : Mad_Nuser


Dato : 25-09-05 10:26

ja ja
moral er godt
men er
dobbeltmoral så dobbelt så godt ??

Kommentar
Fra : viskinge


Dato : 25-09-05 12:12

100 % sikker kan man vel aldrig være, men prøv lige at slå op her: www.fakilieadvokaten.dk se under brevkasse, nyeste svar. Her er der en der spørger, om man må lægge teksten til en gl. Gasolin sang ud på nettet.

MVH

Kommentar
Fra : viskinge


Dato : 25-09-05 12:14

UPS stavefejl i adressen.
Det er her www.familieadvokaten.dk

MVH

Kommentar
Fra : dova


Dato : 25-09-05 13:54

Ja, der skelner loven så imellem om man henviser til en side hvor teksten kan findes, eller om man selv udfører selve handlingen at skrive teksten.

Eks:
Hvis man kan finde teksten, og henviser til denne ved hjælp af et link er det ok.Så er det den der har lagt teksten på siden der har et problem hvis der bliver gjort indsigelser.

Men det er det faktisk ikke hvis man kopierer teksten med over i sit svar = at man selv lægger teksten ud.

Nu er Gasolinsangen på www.familieadvokaten.dk dog et lidt dårligt eksempel, idet teksten er offentliggjort på Kim Larsens egen side, og dermed gjort offentlig tilgængelig af forfatteren selv.


Ligeledes er det også ok, hvis det er en tekst man finder i en bog hvor der ikke er oplyst copyright på bogen.

mvh dova


Kommentar
Fra : viskinge


Dato : 25-09-05 14:43

Vi ser jo mange gange, at folk (mig selv incl.) skriver teksten her på kandu.
Det er så ikke tilladt, eller hvad???

MVH

Kommentar
Fra : snaptil


Dato : 25-09-05 15:07

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-75.html
den her virker lidt svær. tror tit vi bryder den på kandu

Kommentar
Fra : dova


Dato : 25-09-05 15:16

snaptil

Ja, nogen gør.

Det er de tilfælde hvor der kopieres en tekst i et indlæg, uden at skrive linket til hvor teksten stammer fra, og uden at gøre opmærksom på, at det er et citat.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 27-09-05 20:26

Man behøver så vidt jeg ved ikke at give selve linket i klikbar form, blot man oplyser kilden og gør opmærksom på det er et kopi belagt med ophavsret. Så skulle det vist være ok.

Hvis man som viskinge selv 'fortatter' gengivelsen UDEN at angive kildehenvisning, så er det et klart brud på ophavsretten, da det kan opfattes som en 'genudgivelse' af copyright'ed materiale.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : viskinge


Dato : 29-09-05 11:59

Tak for svaret molokyle.
                        

Kommentar
Fra : ulf112


Dato : 21-08-06 18:17

hm men betyder der så at man godt må lægge sangen ud på nettet med akorder/noder man selv har lyttet af for så er man jo selv kompunisten og teksten må man jo godt lægge ud...... hm er forviret

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177547
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408797
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste